Co to jest SEM? Współcześnie bardzo ciężko byłoby wyobrazić sobie świat bez Internetu. Z sieci…
SEM co to? Każda osoba prowadząca stronę internetową, która chce osiągnąć sukces, musi inwestować w rozmaite działania marketingowe. Do grona najważniejszych narzędzi marketingowych zalicza się SEM. Co dokładnie oznacza to pojęcie i jakie działania oznacza? Jakie efekty może przynieść? Oto wszechstronne kompendium wiedzy na temat marketingu SEM.
Popularność marketingu internetowego nieustannie rośnie
Wszyscy specjaliści ds. marketingu internetowego zgodnie podkreślają, że obecnie jednym z podstawowych warunków do osiągnięcia sukcesu w internecie, jest inwestycja w SEM. Jest to bardzo popularne i ciekawe zagadnienie, którego skuteczność została potwierdzona w wielu niezależnych badaniach.
W działania z zakresu marketingu internetowego inwestują obecnie zarówno właściciele małych stron jak i portali o globalnym, międzynarodowym zasięgu. Właściwie prowadzone kampanie reklamowe za pośrednictwem internetu mogą przyczynić się do wzrostu dochodów nawet o kilkadziesiąt procent. Internet to przestrzeń, które daje ogromne możliwości pod względem budowania szerokiego grona klientów, kreowania wizerunku czy zwiększania ogólnej świadomości marki.
W chwili obecnej przytłaczająca większość firm posiada swoje strony internetowe, co tylko udowadnia, jak ważna jest inwestycja w obecność w wirtualnej sieci. Co ważne, aby osiągnąć sukces, nie wystarczy tylko uruchomić stronę. W związku z tym, że obecnie liczba stron WWW jest wręcz ogromna, trzeba umieć wyróżnić się „w tłumie”.
Co to jest SEM?
SEM (z angielskiego Search Engine Marketing) to określenie dla gałęzi marketingu internetowego, która skupia się na podejmowaniu rozmaitych działań w sieci, które są nastawione na osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Łączy w sobie Google Ads oraz pozycjonowanie stron.
W ramach SEM opłaca się tzw. płatne reklamy na stronach wyników, czyli pojawiające się „odgórnie” w określonych miejscach. Takie reklamy wyświetlają się, gdy dany internauta wpisze w okienko określone słowo kluczowe. Warto zaznaczyć, że wysoką pozycję na określoną frazę można uzyskać nie tylko poprzez płatne reklamy, ale także w ramach bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Dzięki SEM docieramy do bardzo szerokiego grona internautów ze swoim przekazem na temat oferowanych produktów i/lub usług. Skuteczne działanie w zakresie Search Engine Marketingu powoduje, że reklamodawca ma możliwość zaoferowania klientowi takiej oferty, która będzie najlepiej odpowiadała jego potrzebom i oczekiwaniom. To z kolei powoduje, że szanse na to, iż zdecyduje się on na sfinalizowanie zakupu, będą nawet kilkukrotnie wyższe.
SEM = PPC + SEO
Działania SEM w wyszukiwarkach przedstawia się jako następujące równanie:
SEM = PPC + SEO
SEO to skrót od sformułowania Search Engine Optimization – optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Specjaliści podkreślają, że definicja SEO nie jest równoznaczna pozycjonowaniu. W naszym kraju przyjęło się używanie tych dwóch pojęć zamiennie do pozycjonowania organicznego. Często można też spotkać się ze sformułowaniem „pozycjonowanie SEO”.
Pozycjonowanie SEO oznacza, że podejmujemy działania zorientowane na poprawę widoczności naszej strony internetowej w wyszukiwarkach na określone słowa kluczowe. W ramach SEO skupiamy się na bezpłatnych wynikach wyszukiwania, czyli na pozycjonowaniu organicznym. Jest to jednak proces bardzo długotrwały i nie można oczekiwać, że efekty osiągniemy po kilku tygodniach.
Z kolei PPC to skrót angielskiego zwrotu Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. W ramach PPC opłaca się reklamy w wyszukiwarkach internetowych, czyli wcześniej wspomniane tzw. płatne wyniki wyszukiwania. Tego typu wyniki są określane wyraźnym oznaczeniem „reklama”. Takie wyniki mogą być prezentowane zarówno na górze jak i na dole listy w zależności od tego, jakie mamy potrzeby oraz jakim budżetem dysponuje dany reklamodawca. Aby umieścić reklamę w TOP3 na samej górze, trzeba mieć odpowiednio wysoki budżet.
Według specjalistów marketingu internetowego działania w zakresie PPC podejmowane są najczęściej jednorazowo w celu mocnego wypromowania danej marki. Takie narzędzie jest niezwykle efektywne oraz oferuje wiele możliwości. Większość wyszukiwarek pozwala na szybkie uruchomienie kampanii, samodzielny dobór fraz kluczowych, na które będzie wyświetlała się nasza strona a także określenie ceny za jedno kliknięcie. Klienci nie ponoszą tutaj jakichkolwiek kosztów za wyświetlenie reklamy. Płaci się tu wyłącznie za kliknięcie w link reklamy przez internautów.
Podsumowanie
Należy pamiętać o tym, że prowadzenie działań w zakresie SEM marketingu jest procesem długotrwałym. W żadnym wypadku nie można oczekiwać, że w wyniku jednorazowego wykupienia wyników płatnych uda nam się pozyskać stałe grono klientów. Pozycjonowanie strony wymaga systematycznych działań. Ważne jest także uwzględnianie zmieniających się potrzeb użytkowników oraz trendów w danej branży. Jeżeli firma osiądzie na laurach i zaprzestanie publikacji jakościowych treści, jej pozycja w wynikach organicznych szybko może spaść.