fbpx

Specjalista ds. SEM - co to jest?

Pozycjonowanie stron

Specjalista ds. SEM – co to jest? Marketing internetowy w ciągu ostatnich kilku lat rozwinął się w znaczącym stopniu. Stosunkowo nowym zawodem jest specjalista do spraw SEM, który – najogólniej rzecz ujmując – zajmuje się promowaniem strony internetowej. Na czym dokładnie polega jego praca i jak zostać specjalistą ds. SEM?

Co robi specjalista ds. SEM?

Głównym celem pracy specjalisty ds. SEM jest zwiększenie ruchu na danej stronie internetowej. Jego zadania to przede wszystkim optymalizowanie strony internetowej pod kątem konkretnej wyszukiwarki, sporządzanie raportów i analiz, przygotowywanie strategii i prowadzenie kampanii reklamowej, obserwowanie obowiązujących trendów oraz działań, jakie w danym czasie podejmuje konkurencja. Podstawowym zadaniem specjalisty ds. SEM jest więc przeanalizowanie, jak dana witryna internetowa prezentuje się na tle konkurencji oraz w jaki sposób można by ulepszyć ją pod kątem jakościowym. Bardzo istotne jest również opracowanie spójnej kampanii marketingowej, dzięki której stanie się ona widoczna wśród innych stron internetowych. Wiele osób myli zawód specjalisty ds. SEO z zawodem specjalisty ds. SEM. Często bowiem używamy tych pojęć zamiennie, przy czym należy mieć świadomość, że SEM jest znacznie szersze, niż SEO. Wszystko dlatego, że SEO skupia się głównie na optymalizacji strony internetowej, podczas gdy SEM oznacza szereg innych działań podejmowanych, by dana witryna była jak najbardziej widoczna. SEM stanowi więc połączenie SEO i PPC (pay per click).

Jak zostać specjalistą ds. SEM?

Wśród osób zainteresowanych pracą na stanowisku specjalisty ds. SEM, często pojawia się pytanie, jakie kompetencje należy posiadać, aby móc wykonywać ten zawód? Otóż istnieje kilka sposobów na pozyskanie zatrudnienia. Pierwszym z nich jest ukończenie studiów, najlepiej na kierunku związanym z marketingiem internetowym. Osoby, które nie posiadają wykształcenia kierunkowego, mogą zdecydować się na studia podyplomowe. Pamiętajmy, że SEM łączy w sobie wiele aspektów, dlatego od specjalistów wymaga się kompleksowego podejścia do wykonywanych obowiązków. Muszą oni zwracać uwagę na content, grafikę, algorytmy wyszukiwarek, ale też umieć posługiwać się narzędziami, które ułatwiają podejmowanie działań z zakresu marketingu internetowego. Alternatywnym rozwiązaniem są kursy na specjalistę ds. SEM. Powinniśmy jednak odbywać je w specjalistycznych ośrodkach, które zatrudniają wyłącznie wykwalifikowaną kadrę. Kurs powinien być ukierunkowany na zdobywanie umiejętności praktycznych. Czasami specjaliści ds. SEM to samouki, czyli osoby, które zdobywają wiedzę we własnym zakresie. Obecnie mamy dostęp do wielu ciekawych materiałów szkoleniowych, książek czy webinarów, na których możemy pozyskać podstawową wiedzę. Oczywiście, samodzielna nauka wymaga niemałego zaangażowania, stąd nie jest to forma zdobywania wiedzy przeznaczona dla każdego. Pamiętajmy, że specjalista ds. SEM musi ciągle obserwować zmieniające się trendy, podążając za nimi. Ważne jest więc aktualizowanie posiadanej wiedzy, na przykład poprzez czytanie poradników branżowych. 

Jak kształtują się zarobki na stanowisku specjalisty ds. SEM?

Wiadomo już, kim jest specjalista ds. SEM i jak nim zostać. Pozostaje pytanie, jak kształtują się zarobki specjalistów ds. SEM? Otóż wiele zależy od tego, gdzie dokładnie decydujemy się pracować. Najwięcej można bowiem zarobić w dużych agencjach marketingowych, które zlokalizowane są w większych miastach. Tam zarobki na stanowisku specjalisty wynoszą minimum 5000 zł brutto. Nieco inaczej wygląda sytuacja w mniejszych miejscowościach – tutaj zarobki zaczynają się od 4000 zł brutto. Specjaliści ds. SEM mogą też prowadzić własną działalność gospodarczą lub działać jako freelancerzy, podpisując z firmami na przykład umowę o dzieło. W takim przypadku zarobki zależą od ilości pozyskanych klientów oraz ustalonych z nimi cenami za wykonanie usługi. Najczęściej freelancerzy czy osoby prowadzące działalność zarabiają nie mniej, niż 4000 zł na rękę. Należy jednak mieć świadomość, że wiele zależy od zaangażowania przedsiębiorcy w wykonywaną pracę.

Czy warto zostać specjalistą ds. SEM?

Specjaliści ds. SEM to osoby, które z jednej strony muszą znać się na marketingu, z drugiej strony mają również podstawową wiedzę z zakresu na przykład programowania. Możemy więc stwierdzić, iż jest to zawód interdyscyplinarny, przeznaczony dla osób, które chcą się rozwijać w wielu kierunkach. Oczywiście, nie każdy może zostać specjalistą ds. SEM, jednak jeśli posiadamy odpowiednie predyspozycje, warto rozważyć taką opcję. Jest to stanowisko przeznaczone dla osób, które potrafią poruszać się w sieci, jednocześnie odpowiadając na potrzeby zarówno odbiorców treści, jak i wyszukiwarek internetowych. Specjalista ds. SEO może awansować na starszego specjalistę bądź managera – wtedy też jego zarobki będą odpowiednio wyższe. Może również prowadzić własną działalność bądź nawiązywać współpracę z poszczególnymi agencjami czy firmami. Jest to więc dobry zawód dla tak zwanych wolnych strzelców, którzy nie chcą pracować na etacie. 

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!