fbpx

Co to jest SEM?

Google Ads Marketing Pozycjonowanie stron

Co to jest SEM? Współcześnie bardzo ciężko byłoby wyobrazić sobie świat bez Internetu. Z sieci korzysta absolutnie każdy, a to, czego tam nie ma – jak się humorystycznie mówi – tak właściwie nie istnieje. To dość prześmiewcze powiedzenie wzięli (bo i powinni) sobie do serca przedsiębiorcy, zdecydowana większość spośród których działa również w Internecie. Niekoniecznie świadcząc tam swoje usługi, ale chociażby 

Czym tak właściwie jest SEM?

SEM, a raczej Search Engine Marketing (marketing w wyszukiwarkach internetowych) oznacza zestaw działań marketingowych mających na celu zwiększenie widoczności serwisu internetowego (lub sklepu) w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj odnosi się to do najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie – Google. SEM w Polsce bardzo często utożsamiany jest z SEO (Search Engine Optimization), co tak właściwie jest połowicznym błędem. SEO bowiem jest tylko jedną z dwóch jego części składowych. Kolejną jest zaś PPC (Pay per Click).

Aby więc mieć pełną wiedzę dotyczącą SEM, trzeba znać obie jego części składowe:

  • SEO dotyczy przede wszystkim pozycjonowania strony lub sklepu internetowego. Składa się na nie mnóstwo działań, które finalnie mają doprowadzić do pojawienia się strony / sklepu na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania. W SEO najczęściej trzeba sporo zainwestować, a na efekty tej inwestycji – poczekać. Te jednak po ich osiągnięciu utrzymują się przez dłuższy czas lub na stałe. Jeśli oczywiście dba się o ich utrzymanie. SEO zapewnia to samo, co PPC (o którym powiemy za chwilę), jednak w organiczny sposób. Za samą obecność w wynikach wyszukiwania tutaj nie płacimy. Płacimy wyłącznie za osiągnięcie pozycji firmie, która jest w stanie to zrobić. Równie dobrze jednak wybranych działań z zakresu SEO możemy się podjąć sami.
  • PPC to inaczej tak zwane reklamy sponsorowane. Wykupuje się je bezpośrednio od wyszukiwarki internetowej (Google), by znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania. Od razu, bez oczekiwania na efekt działań (bo i bez dodatkowych działań). Z wyszukiwarką rozliczamy się na podstawie ilości kliknięć, płacąc za każde z nich (stąd też właśnie „pay per click”). Do czasu gdy płacimy, nasza strona lub sklep znajduje się na szczycie wyników wyszukiwania. Niezależnie od działań ze strony konkurencji.

Umiejętnie opracowana strategia SEM polega na wykorzystywaniu działań PPC do momentu osiągnięcia wymiernych efektów działań związanych z trudniejszym i wymagającym większej cierpliwości SEO. 

Czy w SEM warto dziś inwestować?

Jako że dzisiejszy świat w dużej mierze sprowadza się do korzystania z Internetu, a wyszukiwarka internetowa dla większości ludzi stanowi pierwszy przystanek na drodze ku produktom, usługom i informacjom, inwestowanie w SEM jest czymś nie tyle rozsądnym, co wręcz koniecznym do wybicia się w sieci. Jego plusem jest olbrzymia efektywność połączona z możliwością dokładnego targetowania własnych reklam do odbiorcy o profilu idealnym względem sprzedawanych przez siebie towarów czy usług. Te dwie rzeczy sprawiają, że SEM jest wysoko ponad innymi formami marketingu. Zwłaszcza tymi niebędącymi związanymi z Internetem.

Korzyści płynących z postawienia na SEM jest jednak znacznie więcej. Jedną z tych największych są w stanie odczuć potencjalni klienci, a zatem odbiorcy tego typu formy reklamy. Jak wynika z licznych badań, ta forma marketingu uważana jest za jedną z najmniej nachalnych, a w wielu miejscach po prostu pożądanych. Ludzie lubią, gdy serwuje im się treści rzeczywiście przez nich poszukiwane. Bez znaczenia, czy robi się to w sposób kontrolowany, za który się płaci, czy w jakikolwiek inny.

Oczywiście nie każda kampania SEM jest w stanie przynieść wymierne rezultaty. Dlatego też zanim się jej podejmiemy, dowiedzmy się dokładnie, co to jest SEM, a przede wszystkim opracujmy jak najdokładniejszą strategię działania w jego zakresie. Wraz z wyznaczeniem celi biznesowych, ustaleniem budżetu oraz opracowaniem dokładnego planu działania. Ważnym składnikiem tego wszystkiego jest również analiza osiąganych efektów i adaptowanie się do nich. Działania przynoszące wymierne korzyści trzeba tu promować, a tych nieefektywnych – zaniechać. Wtedy też z własnej kampanii SEM wyciśniemy absolutnie maksimum.

Podsumowanie

Jeżeli z własną firmą chcemy na poważnie zaistnieć w Internecie, wręcz musimy dowiedzieć się, co to jest SEM i w jaki sposób z niego korzystać, by odnosić przy tym należyte korzyści. Działania marketingowe w zakresie wyszukiwarek internetowych są w dzisiejszych czasach podstawową bronią w walce z konkurencją i czymś, po co wręcz należy sięgać, by zaistnieć. Nawet kosztem innych form marketingu.

Oczywiście powinniśmy pamiętać, że w kontekście internetowych działań marketingowych wcale nie musimy być sami. Mimo dodatkowego wydatku, bardzo rozsądną opcją może być tutaj sięgnięcie po usługi profesjonalnej agencji SEM. Ta zna się na rzeczy i będzie w stanie optymalnie wykorzystać nasz budżet na reklamę, inwestując go tylko w te rozwiązania, które będą w stanie przynieść nam wymierne korzyści.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!