Co to jest SEM i SEO? SEM jest jedną z tych rzeczy, które nie każdy…
Seo a SEM – to pytanie zadaje sobie początkujący marketer, bo nie wie jaka jest różnica. SEO oraz SEM to dwa niezwykle popularne terminy, których używa się w odniesieniu do pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach. Każdy właściciel strony internetowej powinien wiedzieć dokładnie, co one oznaczają oraz w jaki sposób wykorzystywać możliwości, które dają. Oto wszechstronny poradnik, w którym wyjaśniamy wszystkie zawiłości SEO i SEM.
SEM = SEO + PPC
Aby właściwie scharakteryzować istotę SEO i SEM, warto omówić pewien wzór. Jest on niezwykle często przywoływany w rozmaitych publikacjach poradnikowych dotyczących sfery pozycjonowania. Mowa tu o następującym wzorze:
SEM = SEO + PPC
SEO oznacza Search Engine Optimization, zaś PPC Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie.
Istota SEO
SEO to pojęcie, które oznacza szereg działań podejmowanych na stronie i poza nią, których podstawowym celem jest poprawienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Czy SEO jest równoznaczne z pojęciem pozycjonowania? Wszystko zależy od przyjętej przez nas perspektywy. Są osoby, które określają SEO wyłącznie jako działania na stronie (on-site), jednak są i tacy, którzy definiują to narzędzie też pod kątem działań zewnętrznych (off-site).
On-site to wszystkie czynności podejmowane na danej stronie internetowej. Chodzi tutaj o umieszczenie w poszczególnych podstronach i opublikowanych artykułów jak największej liczby słów kluczowych, zoptymalizowanie grafik, stworzenie mapy strony i wiele, wiele innych rzeczy. Cała strona w sensie kompleksowym musi być właściwie zoptymalizowana. Wyszukiwarki przy uwzględnianiu pozycji stron biorą pod uwagę mnóstwo czynników, dlatego warto mieć na uwadze, że prawidłowa optymalizacja jest kwestią niezwykle ważną.
Działania off-site to wszystkie czynności realizowane poza daną witryną. Chodzi tu o zakup linków prowadzących do naszej strony, na przykład w ramach systemu reklamowego Google Ads. Wiele portali decyduje się również na wzmocnienie swojej pozycji poprzez publikację artykułów sponsorowanych na innych stronach. Obecność linków prowadzących do naszej strony na innych witrynach internetowych sprawia, że roboty indeksujące Google i innych wyszukiwarek uznają ją za bardziej wartościową, a tym samym jej pozycja w wynikach wyszukiwania z pewnością wzrośnie.
Cele działań SEO
Optymalizacja dla wyszukiwarek, czyli SEO, to wszystkie czynności, które podejmuje się, aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Chodzi o to, że gdy dany internauta wpisuje słowo kluczowe, np. „meble Wrocław”, bierze pod uwagę wyłącznie kilka pierwszych pozycji w wyszukiwarce. Te witryny, które znajdują się na szarym końcu wyników, mają niewielkie szanse na odniesienie sukcesu.
Celem działań w zakresie SEO jest zapewnienie stronie wysokiego ruchu oraz popularności w sieci. Podstawowy cel podejmowania działań w zakresie SEO pomimo upływu lat pozostaje niezmienny. Mianowicie: jest nim zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych, czyli organicznych wynikach wyszukiwania. W naszym kraju właściciele stron internetowych kładą nacisk przede wszystkim na widoczność w wyszukiwarce Google. Wynika to oczywiście z tego, iż jest to obecnie zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka w naszym kraju.
SEM a SEO
Jakie są podstawowe różnice między SEO i SEM? SEM to marketing w wyszukiwarkach, czyli wszystkie działania, które są podejmowane przez właścicieli różnych stron internetowych w celu zwiększenia ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto nadmienić, że w ramach SEM realizuje się czynności zarówno w ramach organicznych, bezpłatnych wyników wyszukiwania jak i kupuje się wyniki płatne poprzez systemy reklamowe wyszukiwarek. Ponadto stosuje się także artykuły sponsorowane.
SEM jest pojęciem o zdecydowanie szerszym znaczeniu niż SEO. To drugie narzędzie jest tylko jednym z elementów SEM. Gdy mówimy o SEM, warto nadmienić, że jest to określenie dla kompleksowego procesu marketingowego, który ma być skierowany na zapewnienie odpowiedniej reklamy danej stronie poprzez działania z zakresu SEO oraz działania płatne, takie jak reklamy czy artykuły sponsorowane. Jeżeli wszystkie czynności w ramach SEM są właściwie zaprojektowane i dostosowane do indywidualnych uwarunkowań danego podmiotu gospodarczego, jego szanse na odniesienie sukcesu są zdecydowanie wyższe. Pozyskiwanie klientów jest o wiele prostsze, co skutkuje tym, że osiąga on o wiele wyższe dochody.
Znaczenie SEM
SEM pełni bardzo ważną rolę, gdyż chodzi w nim o pozyskiwanie użytkowników z wyszukiwarek internetowych. Zdecydowana większość internautów informacji na temat rozmaitych produktów i usług poszukuje zawsze przede wszystkim właśnie w wyszukiwarkach. Największą „klikalnością” cieszą się oczywiście te strony, które są umieszczone na samej górze wyników.
Jeżeli jakiś użytkownik znajdzie się już na danej stronie internetowej, szanse na to, iż skorzysta z jej oferty, będą bardzo wysokie. Ruch, który jest generowany za pomocą SEM, jest uważany za niezwykle wartościowy. Jest to związane z tym, iż użytkownicy odwiedzają stronę z własnej woli, gdyż właśnie tam znajdują interesujące ich informacje.