Co to jest SEM i SEO? SEM jest jedną z tych rzeczy, które nie każdy…
Czym jest SEO i SEM oraz czym się od siebie różnią? Marketing internetowy nabiera coraz to większego znaczenia w realizowaniu promocyjnych działań działających współcześnie przedsiębiorstw. Obecnie w zasadzie każda organizacja posiada własną stronę internetową, przy pośrednictwie której ma zamiar oddziaływać na swoich klientów, a do tego ich uświadamiać o wyrobach produkowanych, podejmowanych inicjatywach, przedsięwzięciach czy też świadczonych usługach. Aby nasza strona w sieci się stała widoczna, to koniecznie należy ją zoptymalizować oraz wprowadzić szereg innych działań już z zakresie SEM.
Definicje SEM oraz SEO
SEM to nic innego jak grupa promocyjnych działań, jak chociażby przykład przeprowadzenia kampanii sponsorowanych linków, optymalizacji stron internetowych oraz także pozycjonowanie, których celem jest osiągnięcie widoczności konkretnego serwisu czy też strony internetowych w samych wynikach wyszukiwania.
SEO z kolei jest procesem, którego celem jest właśnie osiągnięcie przez stronę internetową możliwie najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania bezpłatnych dla wybranych słów kluczowych oraz fraz.
Wiele osób przyjmują niepoprawnie, że pojęcie SEM utożsamiać można z pojęcie SEO. Relację pomiędzy tymi właśnie pojęciami przedstawia się często przy pomocy równania SEM to SEO oraz PPC.
Możemy powiedzieć, że SEM jest całością działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, a działania SEO się koncentrują głównie na optymalizacji stron internetowych.
Jakie są zalety działań SEM oraz SEO?
Marketingowi w wyszukiwarkach przypisujemy naprawdę sporo zalet, które przemawiać mają za zainwestowaniem w działania SEO oraz SEM.
Do zalet najważniejszych SEM należy efektywność, przyjazny odbiór reklamy, szybkie korzyści czy też targetowanie. Jeśli chodzi o efektywność, to działania SEM się cechują znacznie korzystniejszą relacją efektów do kosztów poniesionych, niż w przypadku działań marketingowych tradycyjnych. Według badań reklama w wyszukiwarkach jest oceniana przez użytkowników jako przyjemna oraz akceptowana forma reklamy, ze względu na to, że użytkownik poszukuje informacji o danej usłudze czy też produkcie. O przyjazności SEM także świadczy sam fakt, że takowa forma reklamy nie jest narzucającą się reklamą.
Jeśli chodzi o targetowanie, to SEM jest nastawione na określone frazy i słowa, które dany użytkownik wpisuje do wyszukiwarki. Istnieje zatem większe prawdopodobieństwo, że reklama dotrze do osoby, która skorzysta z danej usługi czy też produktu. SEM także daje możliwość osiągnięcia korzyści w okresie relatywnie krótkim, jak i także w terminie dłuższym. Z tego właśnie względu jest możliwe sterowanie intensywnością marketingowych działań, aby osiągnąć możliwie jak największą skuteczność.
Rozsądne planowanie działania SEO oraz SEM
Pomimo bardzo widocznych oraz niezaprzeczalnych zalet marketingu w wyszukiwarkach nie jest on działaniem, które będzie zawsze związane z osiągnięciem samego celu. Musimy przede wszystkim pamiętać, że SEM oraz SEO są działaniami, które dokładnie należy zaplanować oraz przemyśleć. Zbytni pośpiech oraz podejście nieracjonalne do prowadzenia marketingowej kampanii narazić może firmę na spore koszty, które będą pozbawione pozytywnych efektów. O czym musimy pamiętać kiedy się planuje działania SEO oraz SEM?
Po pierwsze musimy sobie wyznaczyć cele biznesowe. Nie wystarczy na pewno powiedzieć, że naszym celem jest maksymalizacja zyski. Precyzyjnie należy określić, jak ten cel dana organizacja zamierza osiągnąć oraz co tak naprawdę rozumie przez niego. Jeśli celem jest zwiększenie samej liczby transakcji, to należałoby się zastanowić, jak zintensyfikować działania SEM oraz SEO, aby móc dotrzeć do takowych klientów, którzy będą chcieli zawierać te transakcje.
Po drugie nastawmy się na poniesienie samych inwestycji. Podejmując decyzję o podjęciu się realizacji działań SEO oraz SEM należy na uwadze mieć, że pozycjonowanie strony będzie się wiązało z poniesieniem pewnych inwestycji. Osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania jest powiązane bezpośrednio z posiadaniem funkcjonalnej internetowej strony, na której każdy klient z olbrzymią łatwością będzie się mógł odnaleźć.
Po trzecie musimy pamiętać, że działania SEM to proces. Nie możemy na pewno SEM traktować niczym jednorazowego przedsięwzięcia, kampanii reklamowej czy też jednorazowej akcji, która przyniosła raz oczekiwany rezultat, który będzie się z kolei przekładał na wzrost ciągły sprzedaży czy też wartość transakcji zawieranych. SEM to proces długotrwały.
Na sam koniec dodajmy, że należy na bieżąco analizować ruch na stronie. Przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu działań SEM, a więc zarówno PPC oraz SEO pamiętać należy, że niezbędna jest analiza ruchu na stronie. Analiza ruchu na bieżąco może ukazywać nam, jak są skuteczne działania SEO oraz SEM, które są podejmowane w organizacji.
Jak widać SEM oraz SEO może się wydawać skomplikowanymi działaniami, ale gdy zrozumiemy najważniejsze zależności i pojęcia, to nie będą nam sprawiały żadnego problemu.