Marketing - na czym polega?

Marketing

Marketing – na czym polega? Abyśmy mogli sukcesywnie prowadzić swój biznes, musimy mieć klientów, którzy będą albo korzystać z naszych usług, albo też kupować oferowane przez nas produkty. Choć jednak może brzmieć to łatwo, tak naprawdę funkcjonowanie w dzisiejszym świecie wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Olbrzymia konkurencja w niemal każdej branży sprawia, że do potencjalnych klientów bardzo ciężko jest trafić. Gdy już żadne sposoby na to nie pomagają, trzeba więc sięgnąć po tak zwany marketing. Ale czym on tak właściwie jest i jak działa? O tym wszystkim porozmawiamy w naszym dzisiejszym wpisie.

Czym tak właściwie jest marketing?

Marketing jest słowem, którego bardzo często używa się w kontekście promowania własnego biznesu. Rzeczywiście, określa się go jako szereg działań prowadzących do przekazywania informacji (zwykle reklamowych) do potencjalnych klientów. Działania te mogą być mniej lub bardziej kompleksowe, zróżnicowane i po prostu skomplikowane. Wszystko tutaj zależy od stawianych przed nimi celów, ale i możliwości finansowych firmy zlecającej je. Aktualnie wyróżnia się nawet kilkanaście różnych form marketingu.

Tą zdecydowanie najpopularniejszą i najczęściej dziś wykorzystywaną jest marketing internetowy, którego zasięg jest praktycznie nieograniczony, a grono odbiorców – możliwe do dokładnego kontrolowania. Marketing tego typu może sprowadzać się do bardziej bezpośredniej reklamy lub niebezpośredniego pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Obie te formy posiadają udowodnioną skuteczność w trafianiu do osób o największym potencjale sprzedażowym. Marketing mobilny jest związany z tym pierwszym, choć sprowadza się do wykorzystywania urządzeń mobilnych – telefonów, tabletów czy nawet zegarków multimedialnych. W marketingu szeptanym marketingowcy przejmują rolę klientów, w dyskretny sposób publikując pozytywne opinie na temat usług czy produktów, polecając je innym. Ciekawie przedstawia się również tak zwany marketing sensoryczny, który jest w stanie zaangażować wszystkie zmysły potencjalnych klientów (a nie tylko wzrok i słuch, jak w większości form marketingu). Mowa tutaj między innymi o zapachu czy smaku (przez próbki czy aromatyzowanie pomieszczeń).

Marketingowcy wciąż prześcigają się w poszukiwaniu nowych form docierania do osób potencjalnie zainteresowanych produktem czy usługą.

Jak działa marketing?

Choć schemat działania marketingu zależy przede wszystkim od jednego z wielu jego rodzajów (kilka z nich nakreśliliśmy powyżej), da się znaleźć w tym wszystkim pewną zasadę – schemat, za którym podąża każdy z tych rodzajów. Zastanawiając się więc, czym jest marketing, na czym polega i czemu zawdzięcza swoją skuteczność, warto zrozumieć ten schemat. W bardzo mocno uproszczonej formie prezentujemy go poniżej.

  1. Ustalenie planu marketingowego – to najbardziej pracochłonny etap, który sprowadza się nie tylko do wyboru jednej z form marketingu. Przede wszystkim musimy w nim określić nasz „target”, a zatem to, do kogo kierujemy nasze usługi czy produkty. To zdefiniuje, które formy marketingu najbardziej trafią do naszej grupy. Dobry plan to również ustalenie budżetu marketingowego, który ograniczy lub pozwoli rozwinąć dalsze działania. To równie zbadanie konkurencji.
  2. Zatrudnienie właściwej agencji marketingowej – choć wiele działań da się wykonać samodzielnie, w większości przypadków niezbędnym może się okazać sięgnięcie po usługi profesjonalistów. Jest to zresztą rozsądne i potrafi przynieść wymierne korzyści.
  3. Zaprojektowanie i wdrożenie w życie kampanii marketingowej, a zatem rozpoczęcie właściwych działań. Skala pierwszej kampanii powinna być stosunkowo niewielka – ma ona zwykle na celu przetestowanie tego, jak umiejętnie została wybrana grupa docelowa i jak w jej towarzystwie radzi sobie określona forma marketingu.
  4. Sprawdzanie skuteczności działań kampanii, które powinno być przeprowadzane z jak największą regularnością, a które powinno prowadzić do wdrażania poprawek prowadzących do większej efektywności tych kampanii. Na wszystkie pozytywne i negatywne efekty kampanii trzeba szybko reagować, promując te pierwsze i zastępując te drugie innymi, lepszymi.

Podsumowanie

Współcześnie ciężko jest wyobrazić sobie sprawnie działającego świata handlu i usług bez czegoś takiego jak marketing. Na czym polega? W wielkim skrócie – na promowaniu firmy, jej usług czy produktów zarówno wśród obecnych już, jak i zupełnie nowych ich odbiorców. Marketing może być skuteczny, jeżeli podejdzie się do niego w sposób rozsądny i będzie się wiedziało, na czym tak właściwie polega, do czego zmierza i co jest w nim najważniejsze.

Nie ulega wątpliwości, że dla laika przyswojenie tych wszystkich informacji może okazać się bardzo trudne, a w wielu przypadkach wręcz niewykonalne. Jeśli jesteśmy takowym, nie jesteśmy zdani na samych siebie. Wiele działających w sieci firm marketingowych z chęcią udzieli nam pomocy, a nawet weźmie na swoje barki przeprowadzenie całej kampanii. Jeżeli więc nie mamy pewności co do własnych umiejętności marketingowych, powinniśmy sięgnąć po ich usługi.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!