fbpx

SXO co to jest?

Marketing Pozycjonowanie stron

SXO co to jest? Podejście marketingowców, którzy zajmują się głównie reklamą w sieci, stale ewoluuje. Niegdyś zwracano uwagę wyłącznie na to, aby strona internetowa była czytelna dla algorytmów wyszukiwarek, dziś chcemy, aby jednocześnie była przyjazna internautom. W tym kontekście ważny jest termin SXO, który tłumaczymy jako Search Experience Optimization. Czym dokładnie jest SXO?

SXO – Search Experience Optimization

SXO stanowi swoiste połączenie SEO (optymalizacji strony internetowych) i badań UX, czyli inaczej użyteczności. Z jednej strony chcemy, aby nasza witryna znajdowała się jak najwyżej w wyszukiwarce internetowej, z drugiej strony naszym celem jest zachęcenie użytkownika do wykonania konkretnych czynności. SXO możemy więc określić jako zbiór technik, które mają na celu zapewnienie jak najwyższej konwersji poprzez dostosowanie witryny do oczekiwań i preferencji szerszej rzeszy internautów. Wykorzystują je zarówno właściciele stron internetowych, jak i sklepów online. Najczęstsze cele konwersji to w przypadku sklepów internetowych to zwiększenie ilości produktów, dodawanych do koszyka, zmniejszenie ilości porzuceń w koszyku, czy też zapisanie się do newslettera. Tymczasem firmy z branży usługowej mają na celu na przykład zwiększenie liczby leadów czy uzupełnienie przez użytkowników ankiety. W kontekście serwisów contentowych zwracamy natomiast uwagę na wydłużenie czasu przebywania konkretnej osoby na stronie, kliknięcie w powiązane artykuły czy odtworzenie filmu. 

SXO – połączenie SEO i UX

SXO jest bardzo istotne z punktu widzenia właścicieli stron internetowych oraz sklepów online, jednak nie jest to jednolita dyscyplina. Wymaga bowiem kompleksowego podejścia, które łączy w sobie zagadnienia z zakresu SEO oraz UX. Czym są oba te terminy i dlaczego są tak istotne w kontekście SXO?

SEO, czyli jak pozycjonować stronę internetową

Działania z zakresu SEO przyczyniają się do tego, aby dana witryna internetowa znajdowała się na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Niegdyś specjaliści mówili, że dana witryna musi znajdować się w top 50 wyszukiwań pod daną frazę. Dziś wiadomo, że strona internetowa powinna być umieszczona na pierwszej lub drugiej stronie wyszukiwań, aby internauci mogli ją odnaleźć. Pozycjonowanie stron internetowych jest niezmiernie ważne z punktu widzenia SXO. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty – jeśli użytkownik nie znajdzie naszej strony, nie wejdzie na nią i nie wykona konkretnych czynności. Oczywiście, pozycjonowanie jest procesem, który trwa od kilku miesięcy do nawet roku, dlatego też trudno wypromować daną witrynę w krótkim czasie. Z drugiej strony nie możemy o nim zapominać, jeśli chcemy, aby strona była użyteczna dla internautów, a tym samym łatwa do znalezienia. 

Czym jest UX?

UX to skrót od User Experience – dziedzina, której przedmiotem zainteresowania jest badanie doświadczeń użytkowników. Chodzi o to, aby witryna internetowa była przede wszystkim użyteczna z punktu widzenia internauty. UX jest bardzo szeroką kategorią, która łączy w sobie zagadnienia z zakresu marketingu internetowego, kognitywistyki, psychologii czy informatyki. Przeprowadzając audyt UX, możemy dowiedzieć się, jakie „wąskie gardła” występują na naszej stronie internetowej, a tym samym wdrożyć efektywne działania naprawcze. W kontekście UX bardzo ważne jest zadowolenie użytkownika. Wchodząc na naszą stronę, internauta ma mieć możliwość wykonania poszczególnych czynności, nie napotykając przy tym żadnych problemów. Bardzo istotny jest content, ale również grafika czy sam układ strony pełnią znaczące role. W kontekście SXO, UX jest tak samo ważne jak SEO. Możemy nawet powiedzieć, że w pewnym sensie SEO i UX uzupełniają się, tworząc jedną, spójną całość. Działania podejmowane w zakresie SEO (na przykład uzupełnienie treści), powinny być kompatybilne z potrzebami użytkowników, a takie rozwiązania podaje nam właśnie badanie doświadczeń.

SXO – przyszłość czy teraźniejszość?

Wiele możemy usłyszeć, że to właśnie SXO jest przyszłością stron internetowych. Nie samo SEO, nie jedynie UX, a właśnie SXO, będący ich swoistym połączeniem. Z drugiej strony powinniśmy mieć świadomość, że już dziś najpopularniejsze witryny internetowe korzystają z rozwiązań, jakie daje SXO. Jeśli więc chcemy być konkurencyjni, warto postawić właśnie na nie. W myśl SXO samo przejście na stronę internetową, która znajduje się wysoko w wyszukiwarce, nic jeszcze nie oznacza. Witryna musi być bowiem użyteczna dla internauty, a tym samym spełniać jego oczekiwania. Na przykład SXO możemy też zobaczyć w jaki sposób świat marketingu internetowego zmienia się z roku na rok. Niegdyś strony internetowe pisane były głównie pod wyszukiwarki, dziś takie rozwiązanie nie spotyka się z uznaniem. Strona internetowa musi wpisywać się w potrzeby zarówno algorytmów, jak i samych użytkowników. Dlatego też SXO to stosunkowo trudna dziedzina, która wymaga interdyscyplinarnego podejścia. W Polsce nie jest jeszcze tak popularna jak SEO czy UX, jednak eksperci uważają, że z czasem ulegnie to zmianie. 

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!