Marketing Assistant – co to znaczy? To asystent marketingu, który wykonując swoją pracę wspiera dział marketingu w danej firmie. W zależności od działalności i polityki danego przedsiębiorstwa może mieć powierzone różne obowiązki najczęściej polegające na współpracy w prowadzeniu projektów marketingowych. A także wsparcie w przygotowaniu materiałów promocyjnych czy też kontaktowanie się z agencjami reklamowymi.
Czym zajmuje się marketing assistant?
Asystent marketingu zajmuje się badaniem trendów zakupowych i zapewnianiem wsparcia przy nadzorowaniu kampanii marketingowych. Do jego obowiązków należy pomoc działowi marketingowemu w realizacji różnych projektów. Marketing assistant bierze udział w opracowaniu przemyślanych strategii marketingowych, co pozytywnie wpływa na rozwój wizerunku firmy. Do jego zadań może należeć koordynowanie oraz realizowanie funkcji działu nadzorowanego przez głównego menagera marketingu.
Asystent marketingu działając w zespole odpowiada za daną markę czy też produkty należące do danej kategorii. Może odpowiadać za zbieranie danych do agencji badania rynku i opracowywać analizy marketingowe a także organizować spotkania z różnymi agencjami reklamowymi. Pracując na tym stanowisku można wspierać zespół kierowniczy w dziale marketingu poprzez monitorowanie działań projektowych. Aby pracować, jako marketing assistant trzeba posiadać wykształcenie wyższe, najlepiej na kierunku marketingu lub humanistycznym. Najczęściej na tym stanowisku wymagana jest dyspozycyjność i dobra organizacja pracy a także kreatywne podejście do rozwiązywania różnych problemów zawodowych.
Jaką rolę w firmie pełni dział marketingu?
Dział marketingu to struktura, której zadania leżą na płaszczyźnie komunikacji i analityki. Zapewnia interakcję informacyjną między firmą a otoczeniem zewnętrznym. Wielu menedżerów i właścicieli firm intuicyjnie czuje, że potrzebuje działu marketingu, ale nie do końca rozumie, dlaczego tego potrzebuje i co dokładnie powinni robić. W większym lub mniejszym stopniu każda firma handlowa zajmuje się marketingiem. Zwłaszcza jego menedżerowie i asystenci marketingu rozwiązujący szeroki zakres działań.
Do zadań działu marketingu należy:
- Kształtowanie polityki cenowej
- Badanie konkurencji
- Wybór powierzchni handlowej w odpowiednim miejscu
- Rozwój nowych produktów i usług
- Różne badania i analizy.
Wszystko to ma związek z marketingiem i nie tylko. Głównym celem działu marketingu, jak i całego biznesu, jest zwiększenie udziału firmy w rynku, zwiększenie sprzedaży i ostatecznie zysku. W przypadku, gdy model biznesowy opiera się na zwiększeniu kapitalizacji biznesu, wzrost wartości firmy. Jednym z głównych zadań marketingowców jest kształtowanie relacji między marką a konsumentami. Maksymalna dokładna zgodność produktu z wymaganiami rynku. Główną cechą działu marketingu jest kreatywność, w związku, z czym synteza nowych pomysłów i niestandardowych rozwiązań jest dla niego całkiem naturalnymi zadaniami twórczymi. Ich wdrożenie znacznie zwiększa motywację i zaangażowanie marketing assistant.
Dział marketingu zajmuje się również zagadnieniami pozycjonowania. Może to dotyczyć poszczególnych produktów, marek i całej firmy. Najczęściej pozycjonowanie odbywa się po przestudiowaniu konkurencji i dogłębnym zbadaniu grupy docelowej.Takie podejście pozwala oderwać się od konkurencji, korzystne jest wyróżnienie marki na tle podobnych, wypełnienie produktów większą wartością dla konsumentów. Dział marketingu zazwyczaj prowadzi badania konsumenckie wspólnie z działem sprzedaży. W trakcie tego procesu ustalana jest grupa docelowa, opracowywane są szczegóły dla poszczególnych jej segmentów, tworzone są profile kluczowych klientów.
Analizuje również stosunek do firmy i jej produktów z obecnej bazy klientów. Oceniana jest jego lojalność, zbierana jest informacja zwrotna na temat bieżących potrzeb. Określany jest stopień zadowolenia klienta z towarów i usług. Dzięki temu można zobaczyć plusy i minusy biznesu oczami konsumentów, co pozwala identyfikować punkty wzrostu i stale się doskonalić.
Jakie obowiązki najczęściej powierzane są marketing assistant?
- Pomoc w realizowanych projektach marketingowych
- Sprawne wyszukiwania niezbędnych informacji w Internecie
- Tworzenie prezentacji firmowych
- Aktywne uczestnictwo w targach oraz konferencjach organizowanych przez firmę
- Samodzielna analiza rynku oraz przedstawianie wyników
- Przygotowywanie dokumentacji związanej z programami marketingowymi
- Współpraca podczas tworzenia strategii marketingowych
- Branie udziału w monitorowaniu konkurencji a także aktualnych trendów rynkowych
- Rozpoznawanie potrzeb konsumentów dla danej grupy produktów
- Uczestniczenie w kontrolowaniu cen i kosztów produktów
- Utrzymywanie kontaktów z dostawcami marketingowymi oraz klientami.
Asystenci marketingu ściśle współpracuje z managerami d/s strategii marketingu przy realizowaniu projektów nastawionych na uzyskiwanie maksymalnych dochodów dla firmy. Są to specjaliści uczestniczący w przygotowywaniu scenariusza sprzedaży i prowadzenia kampanii reklamowej.