Target czyli słowo klucz

Marketing Pozycjonowanie stron

Target, czyli słowo klucz. Target to jedno z tych słów, które jak mantra powtarzane są na każdym szkoleniu dotyczącym marketingu internetowego. Rzeczywiście jest on dziś podstawą, bez której ciężko byłoby przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową, jednocześnie nie topiąc własnego budżetu w działaniach o niskim potencjale sprzedażowym. Choć jednak o targecie mówi się obecnie bardzo często, wciąż nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, czym on tak właściwie jest. To, ale i kilka innych spraw przedstawimy w naszym dzisiejszym wpisie.

Czym tak właściwie jest target?

Mianem targetowania nazywa się działanie mające na celu dostarczanie odpowiednich treści ze strony internetowej czy sklepu wyłącznie osobom, które są zainteresowane dokładnie nimi. Jest to działanie w pełni świadome i mające za zadanie optymalizację reklamy (lub pozycjonowania) pod to, by ta wyświetlała się odpowiednim osobom o właściwym czasie. Tak, aby bardzo prawdopodobne stało się skorzystanie przez nie z naszych usług lub zakup oferowanych przez nas produktów. Target, czyli słowo klucz wymaga od nas odpowiedniego przygotowania. Będziemy musieli przygotować profil odbiorcy idealnego. Takiego, który z wielkim prawdopodobieństwem dokona konwersji.

 Aby pojąć to, jak działa target nie możemy działać po omacku. Musimy poznać to, jak działa nasz klient i jak w naszym przypadku będzie wyglądało celowanie w niego. Podstawą jest zrozumienie tego, że:

  1. Klient nie przeczyta wszystkiego, co napisaliśmy – to my jesteśmy jego „poddanymi”, a nie odwrotnie. On szuka informacji dla siebie i to jemu ma być podporządkowana treść na naszej stronie. Jakkolwiek ciekawa by ona nie była, nie będzie dla niego ważna, jeśli nie odpowie na jego pytanie.
  2. Targetowanie wymaga od nas doskonałej znajomości w branży, w której się poruszamy – klienci, którzy są najbardziej zdecydowani na zakup produktu już go wstępnie poznali i wiedzą, jak się nazywa i co mu towarzyszy. My musimy wziąć to pod uwagę przy budowaniu naszych słów kluczowych.
  3. Targetowanie to też stworzenie wizji przeciętnego klienta i oddanie jego potencjalnej drogi ku naszemu produktowi – musimy zastanowić się, na którym etapie jego życia chcemy zaserwować mu nasz produkt. Jeżeli więc sprzedajemy sukienki sylwestrowe, nie możemy swoich działań nakierowywać na frazę „sylwester”. Wpisując ją w wyszukiwarkę klient może dopiero szukać miejsca do jego spędzenia czy też pomysłów na zorganizowanie go w domu. Chcąc wstrzelić się w moment, w którym będzie on szukał sukienki, musimy skupić się na frazie „sukienka na sylwester”. Zwróćmy przy tym uwagę na ważny aspekt – klienci indywidualni częściej korzystają z liczby pojedynczej. Podobnie jak małe firmy. Te większe sięgają po liczbę mnogą. Pamiętajmy też, by przy targetowaniu odrzucać frazy potencjalnie podobne, ale niekoniecznie interesujące nas. „Sukienka na wesele” w tym przypadku powinna zostać przez nas odrzucona. To przecież nie taką chcemy sprzedać. Zbyt ogólne targetowanie zwiększa koszty, a nie prowadzi do wzrostu konwersji.
  4. Personalizowana grupa wie doskonale, czego szuka – my też musimy to wiedzieć przy ustalaniu słów kluczowych. Celujmy w long-tail i coś specjalistycznego. Klienci rzeczywiście zainteresowani zakupem wpiszą tak dokładną frazę, jak to tylko możliwe, by nie tonąć w ogółach.

Target w oparciu o przykład

Target najlepiej jest zrozumieć bazując na przykładzie. Załóżmy, że klient posiada konsolę PS4 i chce zakupić swojemu dziecku grę. My musimy ustalić słowa kluczowe stargetowane właśnie na niego. Błędem będzie targetowanie słowa kluczowego „gry dla dzieci” lub – co gorsza – „gry”. Sprawi to bowiem, że nasza reklama wyświetli się ludziom poszukujacym jakichkolwiek gier, również tych na konsolę, której nie posiada nasz target. To strata pieniędzy i skuteczności reklamy oraz generowanie pustych wejść.

Zamiast tych fraz dobrze byłoby stargetować frazę „gry na PS4 dla dzieci”. Ta wstrzeliwuje się dokładnie w potrzeby klienta, dla którego już przygotowaliśmy naszą ofertę i który najprawdopodobniej będzie nią zainteresowany. Odrzućmy za to frazy „gry na Xboxa dla dzieci” i podobne. Zawęzimy tym nasz target jeszcze bardziej.

Podsumowanie

Target, czyli słowo klucz jest czymś, z czym powinniśmy być doskonale zaznajomieni tworząc własną stronę czy sklep internetowy i chcąc trafić z nimi do odbiorcy rzeczywiście nimi zainteresowanego. Stanowi on podstawę skutecznej sprzedaży, a jednocześnie najważniejszy czynnik optymalizujący reklamy w sieci oraz odpowiednio ukierunkowujący proces pozycjonowania. Jeżeli więc interesują nas konwersje, a zatem szeroko pojęte i doskonale przez nas zaplanowane działania ze strony odbiorców (najczęściej powiązane z zakupem przez nich naszych produktów czy skorzystaniem z naszych usług), powinniśmy się nim zainteresować i kłaść na niego nacisk we własnych działaniach.

Jeżeli nie mamy pewności co do odpowiedniego targetowania, a konwersje w naszym sklepie czy na naszej stronie kuleją, powinniśmy sięgnąć po pomoc profesjonalistów. Odpowiednio wybrana agencja interaktywna pomoże i choć jej usługi będą nas kosztowały, dzięki nim unikniemy ogromnych i niepotrzebnych strat wynikających ze złego targetowania.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!