fbpx

Co to jest reklama społeczna?

Marketing

Co to jest reklama społeczna? Ludzie są podatni na reklamę. To wiadomo nie od dziś. Choć jednak kampanie reklamowe zazwyczaj kojarzymy z promowaniem produktów czy usług, wcale nie muszą one stawiać sobie tego za cel. Raz na jakiś czas w świecie marketingu pojawiają się również tak zwane kampanie społeczne, będące dość specyficzną kategorią reklam. Czym one jednak tak właściwie są? W jaki sposób zaprojektować taką reklamę, która rzeczywiście trafi do ludzi i będzie w stanie pomóc w realizacji określonego celu? O tym wszystkim – poniżej.

Czym tak właściwie jest reklama społeczna?

Co to jest reklama społeczna? Jest to specjalny rodzaj reklamy, który – w przeciwieństwie do innych – nie celuje w promowanie produktów i nie ma na celu zwiększenia sprzedaży w sklepie, który w niego inwestuje. Zamiast tego reklama społeczna stawia sobie za zadanie doprowadzenie do zmian społecznie pożądanych. Reklamy społeczne są niekomercyjne, co w skrócie oznacza, że nie inwestuje się w nie celem osiągnięcia wymiernego zysku majątkowego. To z kolei wyjaśnia, dlaczego ich najczęstszymi nadawcami są różnego rodzaju fundacje, a często również i rząd.

Jeśli interesujemy się reklamami społecznymi musimy wiedzieć, że zarówno ich przygotowanie, jak i osiągnięcie zamierzonych efektów jest znacznie trudniejsze niż w przypadku reklam komercyjnych. Przy tym pierwszym trzeba się wykazać dużą rozwagą, ale i empatią względem docelowych odbiorców. Jeżeli zaś chodzi o osiąganie efektów, pomiar efektywności działania reklamy społecznej jest bardzo trudny. O ile bowiem w reklamie komercyjnej wystarczy spojrzeć na wyniki sprzedaży, tutaj nie ma takiej możliwości. Mimo wszystko jednak można przeprowadzać ankiety i badać rynek. Nigdy jednak nie będzie to bardzo dokładne i wymierne.

Jak zaprojektować skuteczną kampanię reklamową o charakterze społecznym?

Projektowanie reklam społecznych nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać i wymaga znacznie bardziej rozległych i dalej idących przygotować od każdego tego, kto planuje przeprowadzenie tego typu kampanii. Choć ciężko jest ująć to wszystko w jeden możliwy schemat, poniżej przedstawiamy te kroki, które zwykle towarzyszą tworzeniu tego typu kampanii.

  1. Ustalmy nasz główny cel. Każda kampania reklamowa o charakterze społecznym musi mieć określony cel i powinien on być bardzo precyzyjny. Zazwyczaj chcemy w niej doprowadzić do zmiany poglądów w danym temacie, ale też do uświadomienia ludzi co do problemu czy zagadnienia, które mogłoby być dla nich ważne. Świadomość dotycząca celu to absolutna podstawa, dzięki której będziemy mogli w odpowiedni sposób przejść do realizacji kolejnych zadań marketingowych.
  2. Przeprowadźmy badania rynku. Dobrze przeprowadzone badania pozwolą nam określić, w którą grupę ludzi powinniśmy kierować naszą reklamę, ale też doprecyzować nasz własny cel. Dzięki nim dowiemy się też, jaka jest aktualna świadomość co do problemu społecznego, który chcemy poruszyć i czy wszystko w jego obrębie jest postrzegane tak, jak powinno.
  3. Zaprojektujmy naszą reklamę. Tutaj nie ma różnicy między reklamą społeczną a komercyjną. Obie mają przyciągać wzrok i zapadać w pamięć. Dobra reklama społeczna to taka, której ludzie nie uznają za „głupią”, a którą ciężko będzie im odróżnić od standardowej, atrakcyjnej reklamy. Ważne, aby była dostosowana do odbiorców i trafiała w ich umysł. Musi być wymowna i konkretna. Nie ma w niej miejsca na niedopowiedzenia.
  4. Umiejscowmy ją w odpowiednich mediach. Nie wszystkie media nadają się do przeprowadzania konkretnych kampanii marketingowych o charakterze społecznym. Oczywiście, istnieją te bardziej ogólne, mogące przyjąć każdą reklamę. Ostateczny środek przekazu musimy jednak dobrać do tematyki reklamy. Jeśli na przykład ma ona na celu promowanie zdrowego trybu życia, dobrze byłoby ją przeprowadzić w obrębie pism o tematyce żywieniowej oraz portali internetowych o tematyce sportowej/.

Pamiętajmy, że kampanie o charakterze społecznym rzadko kiedy przeprowadza się samodzielnie. Warto zatrudnić do nich kogoś, kto posiada w nim doświadczenie. Najlepiej będzie, jeśli skłonimy się ku profesjonalnej agencji interaktywnej. Nawet jeśli będziemy musieli na nią wyłożyć część naszego budżetu, zwróci nam się to w formie reklamy oraz efektach, jakie finalnie ona przyniesie. Ludzie są dziś estetami wrażliwymi na formy przekazu serwowanego im w mediach. Musimy mieć to na uwadze i podejść do tego tak adekwatnie, jak to tylko możliwe.

Podsumowanie

Wiedząc, co to jest reklama społeczna i jak się ją projektuje zyskujemy podwójnie. Po pierwsze bowiem – będziemy mogli skutecznie obmyśleć i przeprowadzić kampanię marketingową z jej użyciem. Po drugie zaś, będziemy bardziej świadomi co do tego, co widzimy – czy to w Internecie, czy też w telewizji lub jakimkolwiek innym środku przekazu masowego. Jeśli chcemy przeprowadzić kampanię marketingową o charakterze społecznym, koniecznie sięgnijmy przy tym po pomoc profesjonalistów. Ci znają się na rzeczy i są w stanie zadbać o każdy jej aspekt. Tak, aby kampania ta była skuteczna i przyniosła satysfakcjonujący nas rezultat.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!