Marketing – co to jest? Dzisiejszy rynek należy do najbardziej konkurencyjnych w całej jego historii. Wynika to poniekąd z prostoty zakładania własnej firmy oraz bardzo dużej liczby sposobów na zarządzanie nią. Wiele spośród nich nie wymaga od firm handlowych… posiadania własnych produktów, a równie duża ich liczba polega na czystym pośredniczeniu w świadczeniu wybranych usług. Niezależnie jednak od powodu, konkurencja zmusza każdą z działających w Polsce firm do inwestowania w promocję. Mowa tutaj o marketingu. Czym on tak właściwie jest? Od czego rozpocząć działania w jego zakresie? Na który z jego rodzajów się zdecydować? O tym wszystkim – w dzisiejszym wpisie.
Czym jest marketing i jakie są obecnie jego najpopularniejsze rodzaje?
Istnieje wiele rzeczy, które należy wiedzieć chcąc wejść w marketing. Co to jest? Znajomość jego definicji to absolutna podstawa. Mianem marketingu określa się wszelkiego rodzaju działania mające prowadzić do promocji firmy, jej produktów i usług wśród jej potencjalnych klientów. Działania te mogą przybierać bardzo różną formę – bardziej lub mniej bezpośrednią, wymagającą mniejszych lub większych funduszy. Zawsze muszą jednak być dopasowane do konkretnej branży oraz osób, które najchętniej skorzystałyby z oferty danej firmy.
Choć jeszcze kilkanaście lat temu marketing występował tylko w kilku postaciach (ulotki reklamowe, bezpośrednia promocja face-to-face), dziś spotkać się można z wieloma jego rodzajami. Z tych najpopularniejszych na największą uwagę zasługują:
- marketing internetowy – jest to forma marketingu, bez której obecnie ciężko byłoby sobie wyobrazić istnienia dowolnej firmy. W chwili obecnej praktycznie każdy sięga po Internet by znaleźć interesujący go produkt czy usługę. Firmy mogą i powinny wykorzystywać to na swoją korzyść. Marketing tego typu może przybrać bardzo różną formę. Może to być pozycjonowanie strony firmowej lub sklepu internetowego w wyszukiwarce. Może to też być kampania e-mailowa, bezpośrednia reklama czy reklama kontekstowa. Opcji jest tutaj bardzo wiele;
- marketing mobilny – jest on związany z marketingiem internetowym – celuje jednak w użytkowników urządzeń mobilnych. Aktualnie każda osoba korzysta ze smartfona czy tabletu – celowanie w nie w kampaniach marketingowych może być czymś bardzo rozsądnym. Zwłaszcza że otwiera przed firmą nowe możliwości (geo)targetowania;
- marketing szeptany – marketing tego typu należy do tych mniej lubianych przez klientów, gdyż polega na podsuwaniu produktów czy usług bez podawania się za ich twórcę / sprzedawcę (chociażby na forach internetowych czy w komentarzach serwisów internetowych);
- marketing bezpośredni (personalny) – ten marketing jest aktualnie bardzo skuteczny, bo polega najpierw na nawiązywaniu relacji z klientem, a później – serwowaniu mu reklam tych produktów, które odpowiadają jego gustom, zainteresowaniom, płci czy czemukolwiek innemu.
Oczywiście poszczególne formy marketingu można ze sobą łączyć, zazwyczaj osiągając w ten sposób jeszcze lepszy efekt. Wiele w tym wszystkim jednak zależy od skali planowanych działań, formy prowadzenia firmy oraz tego, co się tak właściwie oferuje.
Od czego warto rozpocząć promowanie swojej firmy?
Jeżeli chcemy odnosić sukcesy w czymś tak złożonym, jak marketing, musimy mieć odpowiedni plan. To od jego opracowania tak właściwie powinniśmy rozpocząć. Ten musi brać pod uwagę wszystko, co może mieć wpływ na sposób promowania własnej firmy. Chodzi tutaj o poznanie konkurencji, poznanie potencjalnych klientów czy też wyselekcjonowanie takich rodzajów marketingu, które sprawdzą się najlepiej w naszym przypadku.
Niezależnie od wybranej przez nas formy marketingu, zawsze będziemy potrzebowali budżetu, jaki na niego przeznaczymy. Choć tutaj można powiedzieć, że „im więcej, tym lepiej”, zawsze należy go dobrać do aktualnych możliwości finansowych, ale też do przewidywalnej skali wzrostu. Należy działać rozsądnie. W marketingu ważna jest bowiem konsekwencja działań. Dużego budżetu nie warto zatem przeznaczać „na raz”, by później nie promować się w żaden sposób. Znacznie lepiej jest rozłożyć go w czasie, korzystając z niego do prowadzenia bardziej długofalowej kampanii.
Podsumowanie
Osoby prowadzące swoją firmę – niezależnie od tego, czy robią to od niedawna, czy mają w tym już duże doświadczenie – wręcz muszą zainteresować się czymś takim jak marketing. Co to jest? To tak właściwie zespół działań prowadzących do wzrostu zainteresowania produktami lub usługami oferowanymi przez konkretną firmę. Sięga się po niego już od stuleci, choć na przestrzeni lat przybierał bardzo różne formy. Dziś, przy tak konkurencyjnym rynku w praktycznie dowolnej branży, wprost trzeba w niego zainwestować.
Wybranych działań marketingowych można podjąć się na własną rękę, choć najbardziej poleca się powierzyć najważniejsze zadania profesjonalistom. Tylko oni są bowiem w stanie zrealizować je w najbardziej oczekiwany sposób, a zarazem zagwarantować pozytywne ich efekty, a zatem po prostu wzrost sprzedaży i szeroko pojętego zainteresowania działaniem konkretnej firmy.