fbpx

Relationship marketing - co to?

Marketing

Relationship marketing – co to? Analizując to, co dzieje się w ostatnich latach w aspekcie marketingu, bardzo łatwo można dojść do wielu wniosków. Chodzi np. o to, że bardzo dużo osób stawia na podtrzymywanie pozytywnych relacji z Klientami. Obecnie nie chodzi zatem jedynie o to, by coś wypromować i jak najszybciej sprzedać. Liczy się także to, co dzieje się już po wykonanej transakcji. Na tym m.in. bazuje relationship marketing.

Czym charakteryzuje się marketing relacji?

Polska nazwa tego modelu działania – w ramach szeroko pojętego marketingu – to „marketing relacji”. Czym to wszystko cechuje się w praktyce? Jedno z głównych założeń relationship marketing opiera się na tym, by zadowolić Klienta. Jest to ważniejsze niż sama transakcja sprzedaży. Niektóre formy marketingu dążą do tego, by przede wszystkim wypromować konkretne produkty albo świadczone usługi przez dane firmy. Nie ma w tym nic złego. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że standardowe działania nie do końca skupiają się na Klientach. Liczy się głównie to, by sprzedać konkretny asortyment. Tutaj natomiast Klient jest zdecydowanie na pierwszym miejscu. Fachowcy od marketingu z Wild Moose (ich strona to https://www.wildmoose.pl/) wiedzą, na czym dokładnie polega marketing relacji. Chodzi w tym aspekcie o to, by nie tylko pozyskiwać nowych Klientów, ale przede wszystkim o taki aspekt, aby zostali oni z nami na dłużej. Z czego to wynika? Takie nowoczesne podejście nie jest przypadkowe. Wiele badań dowodzi, że dla firm o wiele kosztowniejsze jest pozyskiwanie nowych Klientów. Utrzymanie lojalnych użytkowników jest nie tylko prostsze, przynajmniej w teorii, ale także generuje mniejsze wydatki. W dłuższej perspektywie taki stały Klient jest bardziej wartościowy. Nie może zatem zaskakiwać, że coraz więcej firm chce stosować takie właśnie działania pod tym kątem. Podjęte kroki powinny być przemyślane. Liczy się określenie grupy docelowej oraz przedstawienie takich reklam, które powinny zainteresować Klientów. Tradycyjne formy marketingu często nie odnoszą zamierzonych skutków, ponieważ mniej koncentrują się na właściwie dokonanej personalizacji…

Korzyści na wielu płaszczyznach

Dlaczego taka właśnie forma marketingu powinna być w kręgu Twoich zainteresowań? Masz firmę? Do tej pory nie byłeś jednak do końca zadowolony z tego, jak przedstawiają się wyniki finansowe? Czas zatem na zmiany. Także pod kątem działań marketingowych. Dużo wskazuje na to, że w kolejnych latach relationship marketing będzie miał jeszcze większe znaczenie niż teraz. A do dlatego, że ta forma przynosi oczekiwane efekty i jest korzystna dla wielu stron. Skupmy się przede wszystkim na danej firmie. Zastosowanie marketingu relacji prowadzi do tego, że konkretny asortyment jest o wiele bardziej popularny. W końcu można liczyć na stałych Klientów. Tak, jak wspominaliśmy, koszty związane z podtrzymywaniem zainteresowania itd. są mniejsze w porównaniu do pozyskiwania nowych Klientów. Dodatkowo można łatwiej ocenić zachowania kupujących. Konkretna firma wie, jakie są potrzeby użytkowników. To pozwala jej zaplanować ofertę oraz „podsunąć” do zakupu także rozmaite akcesoria dodatkowe. Te z kolei często posiadają wysokie marże. Nic dziwnego, że na skutek tego wyniki finansowe są coraz lepsze. Na co jeszcze można liczyć? Na podstawie relationship marketing są wytwarzane właściwe relacje. To z kolei przekłada się na to, że Klienci często pozytywnie oceniają firmy. Chodzi o pisanie dobrych komentarzy na temat danego podmiotu itd. Dla firmy ma to bardzo duże znaczenie. Im lepsze recenzje, tym o wiele łatwiej można pozyskiwać nowych Klientów. Tak naprawdę bez konieczności podejmowania żadnych dodatkowych działań na tej płaszczyźnie. Warto wspomnieć, że marketing relacji to także wiele innych walorów. Chodzi o to, że zyskują też sami Klienci. Lojalni użytkownicy np. konkretnego sklepu internetowego nie chcą zazwyczaj żadnych zmian. Jeśli im się spodoba, to zostają na dłużej. Klient ma poczucie, że może zdecydować się na profesjonalny, porządny asortyment w dobrej cenie. Liczą się dla niego nie tylko warunki finansowe, ale także np. to, że może szybko otrzymać zamówione produkty itd. Warto zatem zrobić wszystko, by wywrzeć na konsumentach dobre pierwsze wrażenie. Jeśli będą oni zadowoleni z transakcji, to wrócą po raz kolejny do danego sklepu. To także jest w ich interesie. Dla firmy lojalny Klient jest natomiast na wagę złota.

Praktyczne zastosowanie

Należy skoncentrować się nie tylko na pierwszej sprzedaży konkretnego produktu. Bardzo istotne w ramach relationship marketing jest to, co będzie działo się potem. Marketing relacji może być stosowany poprzez rozmaite kanały. Nie ma problemu, by zdecydować się np. na wiadomości e-mail, które będą spersonalizowane. Warto skupiać się nie tylko na samej treści, ale także dołączyć do tego elementy graficzne, które w dzisiejszych czasach są bardzo dobrze odbierane. Pamiętaj, żeby podejmowane działania były wyważone. Należy realizować marketing relacji subtelnie. Reklama w żaden sposób nie może być odebrana jako nachalna.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!