Marketing executive – co to jest? Dość dużą popularnością cieszy się dyrektor ds. marketingu. Jest to osoba wysoko ceniono, szanowana wśród dużych przedsiębiorców, bowiem to właśnie Ci specjaliści są w stanie zaplanować poszczególne działania marketingowe, które doprowadzą firmę do osiągnięcia dużego sukcesu finansowego. Czym charakteryzuje się zawód marketing executive? Jakie wymagania należy spełniać, aby zostać dyrektorem ds. marketingu? W jakich warunkach pracuje marketing executive? Jakie kompetencje zawodowe powinien mieć dyrektor ds. marketingu? Czym zajmuje się marketing executive? Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem, który z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości czytelników.
Czym charakteryzuje się zawód marketing executive?
Gdybyśmy mieli scharakteryzować zawód marketing executive, wówczas moglibyśmy stwierdzić, że jest to osoba, która to odpowiada za planowanie i prowadzenie wszelkich działań marketingowych dla danej firmy. Persona ta posiada wiele obowiązków, do których zaliczyć możemy m.in. skuteczne zarządzanie danymi, wdrażanie i monitorowanie projektów marketingowych, sporządzanie planów marketingowych, które mają celu osiągnięcie sukcesu finansowego. Tego typu specjaliści często przygotowują i szacują niezbędny budżet marketing, jednocześnie czuwają i kontrolują przebieg realizacji całego procesu. Dyrektor ds. marketingu kieruje działalnością związaną z promocją i reklamą firmy, analizuje na bieżąco prowadzone działania, stara się zarządzać podległym zespołem. Tak więc jest to persona odpowiedzialna za wiele czynności, zapewne dlatego jest tak szanowana w świecie dużych przedsiębiorstw.
Jakie wymagania należy spełniać, aby zostać dyrektorem ds. marketingu?
Wiemy już, czym dokładnie zajmuje się marketing executive. Teraz warto wspomnieć kilka słów na temat wymagań. Najbardziej optymalne jest oczywiście wyższe wykształcenie. Prawdopodobnie nie obędzie się bez ponadprzeciętnej znajomości języka angielskiego i bez obsługi komputera. Osoba posiadająca takie stanowiska powinna posiadać podstawową wiedzę na temat tworzenia czy też wdrażania wybranej strategii marketingowej. Sukces w tej branży nie będzie osiągnięty bez znajomości bazowych narzędzi marketingowych (największą popularnością cieszy się ATL, BTL i PR). Doświadczony dyrektor ds. marketingu jest w stanie zarządzać budżetem akcji marketingowej, jednocześnie bada jej skuteczność. Oczywiście mile widziana jest umiejętność związana ze znajdowaniem i wdrażaniem kreatywnych rozwiązań. Każdorazowo marketing executive posiada przywódcze zdolności, powinien być komunikatywny. Nie obędzie się również bez umiejętności negocjacyjnych, samodzielności i odpowiedzialności w realizowaniu projektów. Doświadczony dyrektor ds. marketingu wyróżnia się umiejętnościami analitycznymi, posiada świetną organizację pracy, jednocześnie jest rzetelny, dyspozycyjny i ma wysoką kulturę osobistą.
W jakich warunkach pracuje marketing executive?
Marketing executive pracuje w biurze firmy, ewentualnie w terenie, kiedy konieczne jest spotkanie z kontrahentami, wizyta w agencji reklamowej, udział w promocyjnych działaniach itp. Oczywiście jest to typowa praca umysłowa. Tego typu specjaliści posiadają samodzielne stanowisko, które jest pod ciągłym nadzorem. Praca jako dyrektor ds. marketingu wiąże się z dużym natężeniem kontaktów z ludźmi. W konsekwencji regularnie dochodzi do nieco bardziej stresujących incydentów. Oczywiście czas pracy odbywa się w 8 – godzinnym systemie. Tego typu pracownik wciąż powinien pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności – zwiększa się wówczas prawdopodobieństwo awansu na takie stanowiska, jak chociażby dyrektor zarządzający lub dyrektor generalny.
Jakie kompetencje zawodowe powinien mieć dyrektor ds. marketingu?
Marketing executive powinien posiadać przede wszystkim świadomość komercyjną. Nie obędzie się bez podstawowych umiejętności strategicznych i biznesowych. Taki specjalista musi potrafić zarządzać budżetem- w końcu zamysłem jest osiągnięcie możliwie największego rozgłosu za stosunkowo atrakcyjną stawkę. Nie bez znaczenia jest umiejętność związana z kierowaniem kapitałem ludzkim. Dyrektorzy ds. marketingu doskonale znają branżę, w której pracują, jednocześnie mogą pochwalić się zdolnościami organizacyjnymi. Ważna kwestia w tym zawodzie to kreatywność i przedsiębiorczość. Im wyższe wykształcenie posiada marketing executive, tym lepiej świadczy to o danej osobie.
Czym zajmuje się marketing executive?
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że obowiązki dyrektora marketingu wbrew pozorom są dość wymagające, dlatego też nie obędzie się bez żonglowania pomiędzy zadaniami. Przykładowo konieczne niekiedy będzie pisanie artykułów, nauka SEO, a także uczestniczenie w mediach społecznościowych. Praca marketing executive różni się w zależności od tego, w jakiej firmie pracujemy. Codzienne obowiązki opierają się jednak na opracowywaniu i uruchamianiu możliwie najskuteczniejszych kampanii, które okażą się strzałem w dziesiątkę w przypadku danego przedsiębiorstwa.