fbpx

Co to jest persona marketing?

Marketing

Co to jest persona marketing? Kiedy zdecydujemy się na stosowanie content marketingu w naszej firmie, powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, do kogo kierujemy swój przekaz. Jeśli uda nam się zdefiniować prawidłowo personę, wówczas jesteśmy w stanie dopasować udostępniane materiały do określonych wcześniej grup docelowych. Czym dokładnie jest persona marketing? Do czego tak właściwie służą persony? Z czego powinna składać się przeciętna persona? Jaką rolę odgrywa persona podczas procesu zakupowego? Jakich błędów powinniśmy unikać podczas tworzenia persony? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników. 

Czym dokładnie jest persona marketing?

W pierwszej kolejności powinniśmy zająć się zdefiniowaniem persony. Otóż jest to pewien opis sylwetki wirtualnej postaci, która jest w stanie odzwierciedlić osobowość naszego potencjalnego klienta lub obserwatora naszej strony internetowej. W praktyce jest to więc charakterystyka przedstawicieli poszczególnych docelowych grup, do których to nasz przekaz jest skierowany. Persona marketing składa się nie tylko z danych demograficznych, ale łączy w sobie również dane psychograficzne. Odróżnia się od archetypów marek, bowiem persona jest nieco bardziej szczegółowa. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że nie jest to jedynie opis osobowości, ale również kilku innych czynników, które mają bezpośredni wpływ na proces związany z zakupami. Persona stara się dogłębnie opisać wszystkie potrzeby potencjalnie zainteresowanego klienta. Uwzględnia wszelkie priorytety i dążenia. Oczywiście im bardziej precyzyjnie jesteśmy w stanie określić zarys przedstawiciela grupy docelowej, tym łatwiejsze będzie budowanie relacji. Kiedy tworzymy wcześniej wspomniane persony, istotne jest niemalże wszystko, co może determinować sposoby korzystania z usług i wszelkie zachowania klienta wobec produktu.

Do czego tak właściwie służą persony?

Skoro wiemy już, czym dokładnie są persony, warto teraz nieco bardziej zagłębić się w to, do czego one tak właściwie służą. Otóż persona marketing może być wykorzystywana w niemalże każdej formie content marketingu. Jest ona bardzo przydatna dla osób, które odpowiedzialne są za umieszczanie treści na danej stronie internetowej. Musimy pamiętać o tym, że niektóre kwestie dla jednych osób będą nieprzydatne, a dla innych- niezrozumiałe. To właśnie dlatego określenie persony firmy ma tak duże znaczenie. Jeśli chodzi o content marketing- persony mają zastosowanie przede wszystkim w planowaniu treści, a także w przewidzeniu sytuacji, w jakich użytkownik jest w stanie je wykorzystać. Osoby, które kiedykolwiek miały styczność z content marketingiem, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że stworzenie czegoś chwytliwego bez znajomości grupy docelowej jest dość problematyczne. Persona marketing w dużym stopniu nam to ułatwia. 

Z czego powinna składać się przeciętna persona?

Kiedy zdecydujemy się na zbudowanie persony, wówczas wiedza na temat tego kto lubi nas na mediach społecznościowych będzie niewystarczająca. Okazuje się, że składowe persony są zdecydowanie szersze niż nazwisko, wiek i płeć. Wcześniej wspomniana charakterystyka nie opiera się tylko i wyłącznie na osobie, ale również na jej upodobaniach, motywacji. Aby dokładnie określić personę, będziemy potrzebować kilku informacji ogólnych. Przede wszystkim nie obędzie się bez podstawowych danych na temat persony, wieku, płci, miejsca zamieszkania, wykształcenia, zawodu, zainteresowań. Konieczna jest także znajomość roli w grupie społecznej. Dla firmy ważne są informacje o preferencjach zakupowych- jedni klienci będą zainteresowani zakupami tradycyjnymi, inni natomiast wybiorą sklep online. Cenne są również dane dotyczące sytuacji materialnej. Chodzi przede wszystkim o zarobki, kredyty czy też oszczędności. 

Jaką rolę odgrywa persona podczas procesu zakupowego?

W przypadku transakcji zakupowej persona marketing odgrywa wiele ról. Warto przytoczyć kilka z nich- naszym zdaniem najważniejszych. Persona jest więc inicjatorem, bowiem poddaje pomysł zakupu produktu. Można nazwać ją doradcą- doradza czy warto zdecydować się na kupno. Persona marketing wpływa na ostateczną decyzję o zakupie produktu bądź usługi, dlatego też nazywana jest decydentem. Warto wspomnieć o roli nabywcy- dokonuje zakupu i o roli użytkownika- w końcu korzysta z zakupionych przedmiotów. 

Jakich błędów powinniśmy unikać podczas tworzenia persony?

Budowanie persony wbrew pozorom może okazać się nieco problematyczne. Jednym z najczęstszych błędów podczas tego procesu jest teza, że im więcej będziemy posiadać person, tym więcej korzyści osiągniemy. Wbrew pozorom jest to bardzo ryzykowne posunięcie, bowiem stworzone persony będą dość mocno zróżnicowane. Okaże się to dość uciążliwe w przypadku budowania strategii marketingowej. Dużym błędem jest również myśl, że tworzenie person przeznaczone jest jedynie dla marketingowców. Otóż nie jest jest to prawidłowe podejście- z takich informacji mogą skorzystać osoby, które mają kontakt z klientami. 

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!