Strategia marketingowa

Marketing

Strategia marketingowa. Większość z nas zetknęła się kiedyś z pojęciem strategii marketingowej. Jednakże nie każdy zdaje sobie sprawę, co ono tak właściwie oznacza. Strategia marketingowa powinna być wykorzystywana na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa i ewoluować razem z nim. Czym jest strategia marketingowa? Dlaczego potrzebna jest firmie? Jaki wyglądają etapy strategii marketingowej. Odpowiedzi na te pytania można znaleźć, czytając ten artykuł.

Czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to dokument składający się z trzech części. Pierwszą z nich jest analiza pokazująca, jak wygląda obecna sytuacja przedsiębiorstwa. Pozwala ona określić, jakie są możliwości działania, zagrożenia płynące z otoczenia oraz na jakich zasadach działa konkurencja. Analiza dotyczy więc zarówno tego, co dzieje się na rynku, jak i zasobów, które posiada firmy.Drugim częścią strategii marketingowej jest określenie celów marketingowych. Można do nich zaliczyć większe zyski i grono klientów, czy zwiększenie efektywności reklamy.Ostatecznie należy wziąć pod uwagę sposób na osiągnięcie wyznaczonych celów.W strategii marketingowej trzeba skupić się na każdej z wymienionych części, aby następnie tworzyły spójną całość.Podczas przygotowywanie strategii dodatkowo nie można zapomnieć przede wszystkim o konkurencji. Konieczne jest sprawdzenie tego, jaką przewagę nad nią ma nasza firma.Niemniej ważne jest także wyznaczenie grupy docelowej.

W jakim celu stosuje się strategię marketingową?

Głównym założeniem strategii marketingowej jest określenie możliwości, jakie posiada firma. Oznacza to, że już na samym jej początku zostają określone działania, które mają na celu zbliżenie się do odbiorcy i przekonanie go do tego, że to nasza firma jest najlepszym wyborem. Nie bez znaczenia jest też zrozumienie zagrożeń i ich uniknięcie, na co pozwala właśnie dobrze przygotowana strategia. Do największych zagrożeń z reguły zaliczane są działania konkurencji, zmiany prawne, czy mentalności społecznej.Strategia marketingowa wskazuje też dobre i złe strony firmy oraz jakie koszty trzeba będzie ponieść, wdrażając ją w życie.Wielu przedsiębiorców rozpoczynając prowadzenie biznesu, nie zdaje sobie sprawy, że strategia odgrywa kluczową rolą w jego powodzeniu. Bardzo ważne jest jej przedstawienie w formie dokumentu, który będzie dostępny dla wszystkich pracowników zajmujących się bezpośrednio produktem, czy usługą.

Czym charakteryzuje się dobra strategia marketingowa?

Stworzenie dobrej strategii marketingowej nie jest wcale proste. Pierwszym ważnym elementem jest dokładne poznanie tego, co będzie oferowane. Należy sprawdzić, czy sprzedawany produkt (lub usługa) rzeczywiście będzie spełniać oczekiwania odbiorcy. Powszechnie wiadomo, że sprzedawca zachwala produkt w każdy możliwy sposób, ale, czy rzeczywiście jest on taki doskonały? Ciężko spotkać osobę, która zadowoli się słabej jakości produktem za wygórowaną cenę. Nie oznacza to jednak, że na daną rzecz nie będzie popytu. Jest sporo osób, które chętnie ją kupią, pod warunkiem, że będzie miała adekwatną ceną do jakości. I tym sposobem nasuwa się kolejny istotny czynnik mający wpływ na dobrą strategię internetową, czyli grupa docelowa.W przypadku, gdy oferta przedsiębiorcy obejmuje produkty tanie i bez markowych oznaczeń, to ciężko będzie mu trafić do osób, które na co dzień korzystają z najdroższych możliwych opcji. Sytuacja może być też odwrotna, czyli biznesmen nie sprzeda drogich ubrań, czy wysokiej polisy ubezpieczeniowej osobie, która ma wynagrodzenie oparte na najniższej płacy minimalnej.Przy określaniu grupy docelowej warto mieć też na uwadze, kto będzie przyszłym klientem i do jakich osób będzie kierowana oferta. Jeżeli np. znajduje się w niej odzież ciążowa, to targetem będą przyszłe mamy. Trzeba więc tak przeprowadzić strategię, żeby ciąża i macierzyństwo kojarzyły się z czymś pięknym i niepowtarzalnym, uwzględniając przy tym ceny odpowiadające jakości.Ważne jest przede wszystkim to, aby przekonać odbiorcę, że właśnie ten produkt będzie odpowiedni i niezbędny dla kupującego.

Jak rozwijać strategię marketingową wraz z przedsiębiorstwem?

Wraz ze zmianami na rynku i potrzebami klientów konieczne jest wprowadzanie uaktualnień do wcześniej sporządzonego dokumentu. Przedsiębiorca powinien na bieżąco nanosić wszelkie modyfikacje. Dobrze jest zaznaczyć, z jakiego momentu startowała firma, co się zmieniło oraz jak planowana jest jej przyszłość. Takie działanie pozwoli realnie ocenić, czy faktycznie grono odbiorców jest zainteresowane produktem, jak założono na początku.Modernizowanie strategii pokazuje też, czy wszystkie cele zostały osiągnięte i jakich zagrożeń udało się uniknąć bądź im zapobiec.Co więcej, obecna sytuacja przedsiębiorstwa cały czas się zmienia. Na rynku pojawiają się nowi konkurenci, a niektórzy z poprzednich zrezygnowali z prowadzenia biznesu. Ci pierwsi starają się odebrać klientów i zwiększyć swoją pozycję. Dokładna i częsta analiza znacząco ułatwi prowadzenie strategii i utrzymanie odbiorców przy sobie.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!