Co to jest marketing? Wszystkie firmy, które działają w Polsce i na świecie, są dziś…
Co to jest marketing wirusowy? Z pewnością każdy z nas przynajmniej raz w życiu udostępnił jakiś kontrowersyjny wpis lub wysłał znajomym zabawne reklamy. Oznacza to, że nieświadomie zostaliśmy wplątani w marketing wirusowy, który w dzisiejszych czasach cieszy się coraz większą popularnością. Czym dokładnie jest marketing wirusowy? Jakie są główne cele marketingu wirusowego? Czym charakteryzuje się viral marketing? Jakie zalety i wady marketingu wirusowego możemy wyróżnić? W jaki sposób powinna wyglądać dobra kampania wirusowa? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
Czym dokładnie jest marketing wirusowy?
Z pewnością wiele osób zastanawia się, czym tak właściwie jest marketing wirusowy i czemu zawdzięcza swoja popularność. Otóż jest to pewna technika, która ma na celu zwiększenie świadomości marki czy też produktu poprzez zaciekawienie, rozbawienie lub inną reakcję użytkowników. Ci są tak zafascynowani daną informacją lub ciekawostką, że na własną rękę przekazują ją dalej. Po pewnym czasie rozprzestrzenia się ona z prędkością wirusa, a siła tej treści znacznie się zwiększa. Jest to bardzo tania forma promocji online, która wyróżnia się dużą skutecznością, jeśli chodzi o same zasięgi. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że viral marketing po raz pierwszy został wykorzystany w 1997 roku. Niezależnie od tego czy zwrócimy uwagę na polską, czy na angielską nazwę, doskonale oddaje ona, w jaki sposób działa tytułowy rodzaj marketingu. Możemy to porównać do rozprzestrzeniania się nowego wirusa- wszelkie informacje trafiają do nowych użytkowników w zatrważająco szybkim tempie. Niestety dość problematyczne jest stworzenie takiej treści, która stanie się popularna i jednocześnie zareklamuje daną firmę.
Jakie są główne cele marketingu wirusowego?
Głównym założeniem marketingu wirusowego jest samoczynne przekazywanie informacji przez poszczególnych odbiorców komunikatu. Jednym z najskuteczniejszych pomysłów wydaje się być humorystyczna kampania reklamowa. Wówczas internauci są w stanie przekazywać sobie wzajemnie zabawne, jednocześnie błyskotliwe treści. W pierwszej kolejności pod uwagę bierze się jednak walory humorystyczne, dopiero później uwzględnia produkty i usługi. Ciekawa, odpowiednio skonstruowana treść może trafić na popularne media społecznościowe. Link zaczyna swoją krótką, jednocześnie intensywną wędrówkę. Trafia on na maile, komunikatory, profile itd. W końcu cel zostanie osiągnięty- informacja rotuje w zatrważającym tempie i trafia do nowych odbiorców, którzy są grupą potencjalnych klientów. Każdorazowo należy zainteresować się kwestią marketingu wirusowego. Powinien być on przemyślany. Sprawdzi się podczas budowania marki, jednakże może okazać się ryzykowny, jeśli będziemy bazować na kontrowersji. Z pewnością wolelibyśmy, aby nasza firma była kojarzona pozytywnie.
Czym charakteryzuje się viral marketing?
Viral marketing musi być przede wszystkim oryginalny i błyskotliwy. Powinniśmy robić wszystko co w naszej mocy, aby pozostać w pamięci odbiorców. Pamiętajmy jednak o pozytywnym nacechowaniu. O ile kontrowersja w dzisiejszych czasach sprzedaje się doskonale, to jednak granie na emocjach jest ryzykowne- możemy być postrzegani przez potencjalnych klientów jaki niezbyt poważna firma, a tego z pewnością wolelibyśmy uniknąć. Rozbawieni internauci będą przekazywać naszą treść, dzięki czemu w naturalny sposób dotrzemy do większej liczby odbiorców. Jeśli chodzi o formę viral marketingu- najbardziej skuteczne będą filmy. Alternatywnym rozwiązaniem są oczywiście zdjęcia i inne materiały graficzne.
Jakie zalety i wady marketingu wirusowego możemy wyróżnić?
Marketing wirusowy posiada wiele zalet i to właśnie dlatego cieszy się tak dużą popularnością. Przede wszystkim możliwe jest dotarcie do dużej liczby odbiorców. W przypadku tradycyjnych kanałów komunikacji byłoby to znacznie trudniejsze. Dużym plusem są niskie koszty dystrybucji materiału- tego typu czynności wykonywane są przez internautów, nie musimy do tego dokładać własnej cegiełki. Marketing wirusowy ma niemalże nieograniczony zasięg i działa niczym kula śnieżna- zatrzymanie udostępniania treści jest niemalże niemożliwe. Negatywnym skutkiem viral marketingu może być wzrost negatywnych opinii, dotkliwy odpływ klientów czy też znaczne pogorszenie wizerunku. Dlatego też przed podjęciem ostatecznej decyzji powinniśmy odpowiednio się nad tym zastanowić.
W jaki sposób powinna wyglądać dobra kampania wirusowa?
Udana akcja marketingu wirusowego to ogromny sukces, bowiem nie da się wskazać jednoznacznego przepisu, który będzie zawsze skuteczny. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o pozytywne nacechowanie. Cała akcja promocyjna musi być zaskakująca, jednocześnie błyskotliwa. Największą skutecznością cieszą się materiały video. Alternatywnym rozwiązaniem są materiały graficzne w postaci zdjęć. Często wykorzystywane są zabawne lub dwuznaczne treści. Pionierem w tej dziedzinie można nazwać zakład pogrzebowy z Bytomia, o którym wspomniano już niejednokrotnie.