Jak działa SEO? To pytanie zadaje sobie każdy początkujący marketer. SEO (Search Engine Optimization – Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) to pojęcie, które w Polsce utożsamiane jest ze znacznie popularniejszym pozycjonowaniem stron. Rzeczywiście, SEO również zmierza do tego, by konkretna strona znalazła się wyżej w obrębie wyników wyszukiwania. Jak jednak dokładnie działa i na czym polega? Przez jakie jego fazy musi przejść strona, by trafić na szczyt wyszukiwarek? O tym wszystkim – w dzisiejszym wpisie.
W jaki sposób działa SEO?
Jak działa SEO? Wiedząc, że sprowadza się ono do wywindowania konkretnej strony w wynikach wyszukiwania i sprawienia, by zajmowała ona pierwsze lokaty pod jedną z wybranych dla niej fraz kluczowych, definiując schemat działania SEO trzeba powiedzieć, że jest ono czymś wielowarstwowym i wieloetapowym. Nie jest to zatem zaledwie jedno działanie, a cały ich szereg, który to składa się na osiągnięcie zamierzonego efektu. Poniżej prezentujemy to, co trzeba zrobić w zakresie SEO, by spotkać się z satysfakcjonującym rezultatem. Zaznaczamy jednak, że żadne z tych działań nie jest jednorazowe. Większości z nic trzeba podejmować się stale, z dużą regularnością i przez długi czas. Pozycjonowanie bowiem swoje pierwsze efekty (a zatem jakikolwiek wzrost pozycji) jest w stanie przynieść nawet po kilku miesiącach konsekwentnej pracy. Nie warto więc mylić go z reklamą bezpośrednią i natychmiastową.
- W kroku pierwszym zająć się trzeba opracowaniem strategii SEO, a zatem tego, co ma się zamiar robić w jego zakresie i jakich efektów finalnie się spodziewa. To na etapie ustalania własnej strategii bada się konkurencję, ale też wybiera słowa kluczowe, w które ostatecznie zamierza się celować (tutaj warto zadbać o dużą ich ilość i określenie zarówno tych najbardziej istotnych, jak i tych, które można będzie uznać za mniej ważne). Strategia to również ustalenie budżetu na SEO oraz wszystkiego, co związane z rozplanowaniem każdego kolejnego działań.
- Jako druga powinna przyjść optymalizacja strony lub sklepu, koniecznie pod kątem wcześniej przeprowadzonej analizy słów kluczowych. Trzeba odpowiednio przygotować stronę do tego, by była w stanie osiągnąć maksimum potencjału właśnie w kontekście pozycjonowania. Odpowiednia optymalizacja to taka, dzięki której strona zacznie działać szybko, ale też stanie się jak najbardziej użyteczna względem użytkownika docelowego. To właśnie w to celuje się obecnie i to właśnie tego typu strony promuje Google.
- Jako trzeci powinien zostać wykonany audyt SEO – za jego pośrednictwem można określić, które z dotychczasowych działań zostały przeprowadzone w sposób prawidłowy i pożądany, a które z nich wciąż wymagają pewnego rodzaju zmian i poprawek. Dobry audyt SEO nie tylko sprawdza, ale też podpowiada, co w zakresie SEO można jeszcze zrobić, by być w tym efektywniejszym.
- Już po audycie SEO trzeba zastanowić się nad tak zwanym pozycjonowaniem zewnętrznym. To obraca się przede wszystkim wokół pozyskiwania linków prowadzących do własnej strony internetowej lub sklepu. Tutaj nie liczy się jednak – jak to było jeszcze kilka lat temu – ilość tych linków. Każdy trzeba zatem pozyskiwać z rozwagą, zwracając uwagę zarówno na jego jakość, jak i tematyczność (najlepiej byłoby, aby tematyka strony, z której pochodzi odpowiadała tej pozycjonowanej stronie).
Czy SEO jest czymś, na co dziś warto zwracać uwagę?
Współcześnie wszystko obraca się wokół Internetu. Już samo to w sobie powinno określać wartość SEO, które wykorzystuje właśnie sieć do promowania konkretnej strony internetowej. SEO jest jednym z filarów marketingu internetowego oraz czymś, na co większe firmy wręcz muszą stawiać, a mniejsze – powinny.
Co jest w stanie przynieść SEO? Przede wszystkim dodatkowe konwersje, w dodatku od osób, które są rzeczywiście zainteresowane usługami czy produktem, który promuje się na własnej stronie. SEO poprawia też reputację konkretnej marki, zwiększa jej rozpoznawalność. Pozwala też skutecznie walczyć z konkurencją. Zwłaszcza tą, która się do niego nie przykłada. Te wszystkie zalety są pochodną wyższej pozycji w wyszukiwarce i choć SEO (czy, jak ludzie lubią mówić, pozycjonowanie stron) nie przynosi natychmiastowych efektów, gdy te już się pojawią będą czymś długofalowym i przynoszącym stałe korzyści.
Warto wiedzieć: SEO przyniesie korzyści wyłącznie wtedy, gdy wie się, jak się nim posługiwać. Dlatego też warto się dokształcić w jego materii, a najlepiej skorzystać z usług agencji interaktywnej, doskonale przygotowanej do SEO i pozycjonowania.
Jak działa SEO – podsumowanie.
Jak działa SEO? Przede wszystkim wielowarstwowo, bo dotyka niemal wszystkiego, co ma związek z prowadzonym przez siebie sklepem czy stroną internetową, ale też wszystkim tym, co dzieje się wokół nich. Na SEO składa się mnóstwo działań, które w pojedynkę są wartościowe, a w całości są w stanie zapewnić fenomenalny i bez wątpienia satysfakcjonujący efekt. SEO powinno się zatem zainteresować zawsze wtedy, gdy planuje się osiągnąć jakikolwiek sukces w obrębie Internetu. Niezależnie od tego, z czym ten sukces tak właściwie się utożsamia.