SEO copywriting – jak zacząć? Coraz więcej firm inwestuje w zatrudnianie copywriterów SEO. Obecnie może to być więc świetny sposób zarówno na podreperowanie domowego budżetu, jak i pełnoetatową pracę. Jak zacząć zarabianie w tym zawodzie?
SEO copywriting – co to jest?
Pisanie tekstów z uwzględnieniem SEO polega na tworzeniu treści, które spełniają dwa podstawowe warunki. Po pierwsze – muszą być poprawnie napisane i przyjemne w odbiorze dla czytelnika, który szuka informacji na dany temat w Internecie. Po drugie – nie mniej ważne jest to, żeby treść była zgodna z czynnikami, na które zwracają uwagę algorytmy wyszukiwarek analizując teksty na danej stronie.
To właśnie dzięki tego typu analizie dane strony wyświetlane są wyżej niż inne. Zadaniem osoby tworzącej teksty copywriterskie z uwzględnieniem
SEO copywriting – jak zacząć?
jest więc tworzenie takich treści, które zostaną uznane za wartościowe przez algorytm i pozwolą na wyświetlanie wysoko w wynikach wyszukiwania.
Co musi wiedzieć copywriter?
Osoba, która zamierza zarabiać pisząc teksty copywriterskie oparte o SEO musi więc posiadać pewną wiedzę i umiejętności. Bez tego nie będzie w stanie stworzyć tekstów, które zrealizują wyżej wymienione założenia.
Znajomość języka
Teksty tego typu muszą być przede wszystkim napisane poprawnie. Nie ma tu miejsca na błędy ortograficzne lub stylistyczne. Takie treści nie będą cenione wysoko ani przez użytkowników, ani przez algorytm. W najlepszej sytuacji są tu osoby, które ukończyły studia polonistyczne lub w codziennym życiu pracują już ze słowem pisanym. Jeśli mamy trudności z tym obszarem wiedzy, to najlepszy moment by uzupełnić wiadomości na temat poprawności języka zanim jeszcze spróbujemy swoich sił w zawodzie.
Umiejętność formatowania tekstu
Jednak znajomość języka w którym piszemy to nie wszystko. W pracy z treściami na strony internetowe prawdopodobnie wymagane od nas będzie także poprawne i estetyczne formatowanie tekstu. Musimy wiedzieć jak podzielić tekst na akapity, opatrzyć je nagłówkami, dodać pogrubienie lub wypunktowanie. Bez takiej wiedzy nie sposób jest stworzyć wartościowy tekst SEO.
Umiejętność zbierania informacji
Oprócz stylistycznej poprawności tekstów, ważne jest, żeby były one zgodne merytorycznie. Treść, która pozbawiona jest sensu lub jakichkolwiek istotnych informacji może i początkowo oszuka algorytm, ale szybko zniechęci czytelnika. Komputer, który stoi za czynnościami analitycznymi wyszukiwarki rejestruje ruchy na stronie i zapisuje dane, że użytkownicy szybko opuszczają daną stronę, bez przeczytania artykułu.
Osoba pisząca tego typu teksty powinna więc mieć szeroką wiedzę ogólną lub umieć szybko zbierać i weryfikować informacje na wybrane tematy. To właśnie dlatego w zawodzie tym doskonale odnajdują się osoby z atypowym układem nerwowym – na przykład autystyczne lub z ADHD. Radzą sobie one świetnie z szybkim zbieraniem szczegółowych informacji na dany temat i znajdują dużą satysfakcję w ich przekazywaniu.
Jeśli jednak posiadamy wiedzę tylko z wąskich dziedzin, to nic straconego. Możemy po prostu pisać teksty o interesującej nas tematyce. Jeśli znamy się na budownictwie, to właśnie po takie teksty sięgajmy. Jeśli nasza smykałka to sport lub makijaż – to będzie tematyka, w której stworzymy najlepsze teksty.
Znajomość zasad SEO
Nie obejdzie się także bez znajomości zasad SEO, czyli wiedzy o tym, jak pisać artykuły, które będą pozycjonowały się dobrze. Pisząc tego typu teksty musimy pamiętać przynajmniej o podstawowych zasadach.
Tekst musi być poprawny stylistycznie i merytorycznie oraz podzielony na akapity. Niezbędne jest nadanie przynajmniej niektórym z nich tytułów. Jeśli jest taka możliwość, należy uwzględnić pogrubienie ważnych informacji oraz wypunktowanie list.
Narzędzia w pracy copywritera
Kiedy już zdobędziemy wszystkie niezbędne do pracy informacje, przychodzi czas na zaopatrzenie się w niezbędne narzędzia. Oprócz odpowiedniej wiedzy, copywriter musi posiadać:
Edytor tekstów
Bez programu, w którym możemy pisać i formatować artykuły, nie ma możliwości wykonywania pracy w tym zawodzie. Wszak musimy tekst gdzieś napisać i opatrzyć w nagłówki, pogrubienia, wypunktowanie. Na szczęście jest wiele łatwo dostępnych edytorów tekstu, które nam to ułatwią. Zazwyczaj copywriterzy pracują z następującymi programami:
- Microsoft Word,
- TextEdit,
- WPS Writer,
- Google Docs.
Pierwsze dwa edytory znajdziemy w komputerach z oprogramowaniem odpowiednio Windows lub Mac – są one domyślne dla tych systemów. Zna je więc prawdopodobnie każdy użytkownik.
WPS Writer to dobrej jakości program, z którego możemy korzystać w jego podstawowej wersji za darmo, zaś Google Doc pozwala na pracę nad tekstem i dostęp do niego bez względu na to, gdzie się akurat znajdujemy.
Wyszukiwarka słów kluczowych
Dobry copywriter musi umieć także dobrać odpowiednie frazy i słowa kluczowe do danego tematu. To właśnie one sprawią, że nasz tekst będzie widoczny jako jedna z pierwszych pozycji po wyszukaniu artykułów na dany temat. Warto zapoznać i zaprzyjaźnić się więc z takimi programami jak Google Keyword Planner lub Semstorm.