fbpx

Copywriting - co to?

Marketing Pozycjonowanie stron

Copywriting – co to? Z pojęciem copywritingu z pewnością spotkał się każdy, kto kiedykolwiek miał do czynienia z reklamą internetową. Ten angielski termin nie doczekał się polskiego tłumaczenia, które odzwierciedlałoby jego pełny sens. Trudno bowiem jednym słowem opisać, czym właściwie jest copywriting i jaką dokładnie rolę odgrywa w marketingu.

Czym zajmuje się copywriter?

Copywriting często nazywamy po prostu pisaniem, lecz w rzeczywistości nie każdy rodzaj tekstu tworzy właśnie copywriter. Pisanie jest bowiem bardzo szeroką kategorią, gdyż można tworzyć zarówno książki, jak i teksty o charakterze poradnikowym czy reklamowym. Niegdyś copywriterzy tworzyli głównie treści reklamowe, dziś jednak zakres ich pracy jest o wiele szerszy. Rzeczywiście, copywriter zajmuje się przygotowywaniem tekstów zapleczowych, preclowych, artykułów blogowych, sponsorowanych, opisów czy innego typu treści o charakterze reklamowym. Z drugiej strony copywriterowi możemy też powierzyć przygotowanie treści wykładu, webinaru czy opracowanie planu konferencji. Coraz częściej copywritera postrzega się jako osobę, która w bardzo płynny sposób operuje słowem, a nie tylko tworzy treści reklamowe. W tym zawodzie bardzo ważna jest znajomość zasad ortografii i gramatyki, podstaw marketingu czy psychologii. Copywriter musi umieć dopasować sposób przekazu do osób, które będą jego odbiorcami. Innych bowiem słów używa się w stosunku do seniorów, innych zaś w tekstach skierowanych do nastolatków.

Jak zostać copywriterem?

Wielu osobom wydaje się, że stworzenie tekstu nie jest niczym trudnym. Tymczasem nie każdy może zostać profesjonalnym copywriterem. Jest to zawód przeznaczony dla osób, które potrafią stworzyć coś ciekawego z niewielu elementów – bardzo często jedyną wytyczną dla copywritera jest słowo kluczowe, na bazie którego musi on zbudować tekst. Trudno jednoznacznie określić, jak zostać copywriterem. Poniekąd przygotowują do tego studia z zakresu marketingu czy filologii, lecz nie każdy, kto je ukończy, może tworzyć profesjonalne teksty. Ponadto, copywriter musi zdobywać wiedzę we własnym zakresie, nadążając tym samym za tendencjami rynkowymi. Bardzo często copywriterami zostają osoby, które posiadają konkretne wykształcenie kierunkowe i specjalizują się w danej tematyce. Copywriting nie opiera się bowiem wyłącznie na tworzeniu tekstów reklamowych, lecz także profesjonalnych artykułów, w tym także naukowych. 

Jaką rolę odgrywa copywriting w marketingu?

Copywriting stał się elementarną częścią marketingu, zwłaszcza internetowego, na którą zwracamy coraz większą uwagę. Powodem jest fakt, iż niegdyś teksty tworzone były pod wyszukiwarki, dziś natomiast muszą spełniać określone wymagania nie tylko algorytmów, ale przede wszystkim czytelników. Dobry copywriter jest w stanie stworzyć teksty, które przyciągną potencjalnego użytkownika, zachęcą go też do pozostania na stronie. Ponadto, teksty przez niego napisane okażą się użyteczne dla wyszukiwarek internetowych, tak aby można było swobodnie pozycjonować witrynę. Oczywiście, copywriting znajduje zastosowanie nie tylko w reklamie internetowej, choć nie ulega wątpliwości, że to właśnie do sieci trafia większość tekstów, tworzona przez copywriterów. Z drugiej strony mogą oni tworzyć teksty do ulotek reklamowych, opisy produktów czy nawet slogany reklamowe. Pamiętajmy, że bez odpowiednio dobranego tekstu, trudno o jakąkolwiek reklamę. Próbowano już operować jedynie obrazem, jednak tego typu akcje promocyjne nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. 

Copywriting, a specjalizacje

Idea copywritingu zmieniała się na przestrzeni lat. Niegdyś większego znaczenia nie miała jakość, zwłaszcza jeśli chodzi o treści publikowane w sieci (inaczej było oczywiście w przypadku, gdy tekst przeznaczony był wyłącznie dla człowieka). Dziś zwracamy na nią coraz większą uwagę – teksty ma się dobrze czytać, lecz mają one za zadanie dostarczyć nam ciekawych informacji. Nawet artykuły preclowe bądź sponsorowane muszą prezentować jakiś poziom. Stąd też coraz częściej słyszymy o specjalizacjach copywritingu. Dobry copywriter wciąż tworzy treści reklamowe, lecz jest w stanie także napisać skomplikowany artykuł na konkretny temat. Kto jest w stanie poruszyć i wyczerpać dane zagadnienie? Najlepiej zrobi to osoba, która posiada w danej dziedzinie dużą wiedzę. Dlatego też coraz częściej copywriting to zadanie nie tylko dla specjalistów do spraw reklamy, ale również dla fachowców z innych branż. Copywriterzy sami przyznają, iż w jednych tematach czują się lepiej, innych natomiast nie są w stanie się podjąć. Nic dziwnego, bowiem trudno byłoby jednej osobie poznać specyfikę każdej branży, zwłaszcza jeśli chodzi o skomplikowane opisy czy artykuły tematyczne. Najlepiej dany problem wyjaśnia ten, kto dogłębnie go rozumie. Dlatego też profesjonalne agencje reklamowe coraz częściej zatrudniają wielu copywriterów, którzy specjalizują się w różnej tematyce. Dzięki temu są w stanie świadczyć profesjonalne usługi dla swoich klientów, którzy potrzebują tekstów dla różnych branż. 

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!