E-mail marketing – jak zrobić? Na dzień dzisiejszy e-mail marketing to jedna z popularniejszych form komunikacji z klientem. Dzięki temu możliwe jest skuteczne informowanie o ewentualnych zmianach, nowościach, promocjach czy też aktualizacjach. Co to jest e-mail marketing? Jakie możliwości daje e-mail marketing? W jaki sposób skonstruować interesującego maila? Czy wysyłanie mailów okazjonalnych jest godne uwagi? W jaki sposób możemy zmierzyć skuteczność mailingu? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
Co to jest e-mail marketing?
Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek rozważania na temat e-mail marketingu, w pierwszej kolejności warto wspomnieć o tym, czym tak właściwie owe zjawisko jest. Otóż gdybyśmy zdecydowali się na zdefiniowanie tej strategii, wówczas moglibyśmy stwierdzić, że jest to jedna z form bezpośredniego marketingu, która polega na wykorzystywaniu do komunikacji poczty elektronicznej. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest zarówno tworzenie, jak i podtrzymywanie dobrej relacji z klientami, co ma bezpośredni wpływ na wielkość sprzedaży. Marketing internetowy z pewnością można porównać do popularnych puzzli. Jeśli zostaną one w umiejętny sposób dopasowane, wówczas powstanie ładny i ciekawie prezentujący się obrazek. W przeciwnym wypadku musimy liczyć się z tym, że całość będzie jednie rozsypanką. E-mail marketing wyróżnia się tym, że wykorzystuje pocztę elektroniczną- jest to podstawowe narzędzie.
Jakie możliwości daje e-mail marketing?
Nie bez powodu e-mail marketing cieszy się tak dużą popularnością. Otóż sposób ten umożliwia dotarcie nawet do najbardziej prywatnych miejsc odbiorcy. Okazuje się, że na podstawie badań wywnioskowano, iż nawet 60% ankietowych chciałoby otrzymywać regularne informacje o promocjach poprzez wiadomość mailową. Na podstawie powyższego łatwo jesteśmy w stanie wywnioskować, że jest to preferowana metoda komunikacji, promowania oferty, jak i również podtrzymywania dobrych relacji z klientem. Co więcej, klienci sami wyrażają na to zgodę- są tego świadomi, co z pewnością jest ogromnym udogodnieniem. Oczywiście klienci są zachęcani do tego, aby pozostawić adres mailowy. W zamian otrzymują korzystne rabaty na zakupy. Część osób wypisuje się z e-mail marketingu, jednakże pozostali zostają, co dla firmy jest bardzo korzystnym rozwiązaniem. E-mail marketing wiąże się również z innymi udogodnieniami. Za pośrednictwem tej metody możemy bowiem segmentować bazę w zależności od tego, jakie informacje posiadamy na temat użytkownika. W konsekwencji możliwe jest dokonanie przydatnego podziału w zależności od płci, wieku, zamieszkania czy też zainteresowań. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że e-mail marketing umożliwia niekiedy uratowanie transakcji, które to zostały porzucone w sklepie internetowym z różnych powodów.
W jaki sposób skonstruować interesującego maila?
Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest skonstruowanie interesującego maila. Wiadomości powinny być stosunkowo krótkie i zwięzłe. Ważne jest, aby dokładnie podkreślić nadawcę maila. Przykładowo wpisywanie nazwy organizacji, o której klient nie ma pojęcia, jest czymś nierozsądnym. Dlatego też warto podawać doskonale rozpoznawalny przez odbiorców brand. Pamiętajmy, że tytuł także powinien zachęcać do tego, by przeczytać treść maila. Temat powinien wskazywać to, co znajduje się wewnątrz. Warto również próbować zasugerować, dlaczego warto tam zajrzeć. Kolejnym istotnym elementem, o którym wiele osób zapomina, jest preheader. W praktyce jest to pierwsze zdanie w newsletterze, które zaciąga wiele skrzynek pocztowych i jest widoczne bezpośrednio pod tematem.
Czy wysyłanie mailów okazjonalnych jest godne uwagi?
Maile świąteczne niekonieczne są rozsądnym rozwiązaniem. W końcu w wigilię rzadko kto decyduje się na odwiedzenie skrzynki mailowej. Jeśli jednak koniecznie chcemy utrzymać ciągły kontakt z odbiorcami, wówczas warto zdecydować się na wysłanie zabawnej grafiki, ewentualnie kartki świątecznej w newsletterze. Pragniesz jeszcze bardziej rozpieścić swojego klienta? Zdecyduj się na odważniejszy krok w postaci wysłania upominku. Mogą to być chociażby czekoladki lub kawa, za pośrednictwem tradycyjnej poczty.
W jaki sposób możemy zmierzyć skuteczność mailingu?
Wiele osób zastanawia się czy w jakikolwiek sposób rzetelnie jesteśmy w stanie zmienić skuteczność mailingu. Okazuje się, że istnieją interesujące wskaźniki, które to umożliwiają śledzenie otwieralności. Można to wyliczyć jako stosunek otwarć do liczby wysłanych maili pomnożony przez 100. Na podstawie tej informacji jesteśmy w stanie wywnioskować, ile osób zainteresowało się wysłaną przez nas wiadomością. Popularnym wskaźnikiem, który mierzy skuteczność kampanii mailingowych, jest CTR. Umożliwia on sprawdzenie, ile osób kliknęło w link w stosunku do liczby wszystkich maili. Alternatywnym rozwiązaniem jest sprawdzenie, ile osób dodało nas do spamu. Jeśli liczba ta jest zbyt duża, być może oznacza to, że częstotliwość wysyłania wiadomości jest zbyt wysoka.