fbpx

Soft marketing - co to jest?

Marketing

Soft marketing co to jest? Każdy przedsiębiorca samodzielnie wybiera, jaką strategię marketingową zastosować. Często preferowane są metody agresywne, które czasami irytują potencjalnych klientów. Uderzającym przykładem jest biuletyn e-mailowy, który jest wysyłany kilka razy w tygodniu. Doświadczeni specjaliści ds. marketingu  wykorzystują kilka rodzajów strategii, z których jednym jest tak zwany soft marketing.  

Czym jest soft marketing?

To inaczej marketing miękki, strategia, która nie zakłada stosowania agresywnych działań i nachalnych reklam, innymi słowy przedsiębiorcy starają się jedynie opowiedzieć o sobie i nie zmuszają potencjalnych klientów do ciągłego obserwowania wzmianek o nich. Soft marketing to większe bezpieczeństwo i jeszcze więcej możliwości zwiększania dochodów. Agresywne taktyki marketingowe i zakupowe nie działają już na konsumentów. Klienci chcą dziś przyjaźni z marką. Marketing miękki stopniowo zmusza tradycyjne metody sprzedaży do ustąpienia miejsca innowacyjnym, humanistycznym koncepcjom. Rzeczywiście, ludzie zaczynają czuć się bardziej pozytywnie nastawieni i lojalni wobec firm i produktów. Soft marketing – miękki marketing jest techniką polegającą na unikaniu presji na klienta lub narzucaniu reklam. Wszystko jest polubowne i dobrowolne, zbudowane na emocjach i wzajemnym zaufaniu.

Taktyki sprzedaży w dobie Internetu

W dzisiejszym świecie mediów społecznościowych i zakupów online konsumenci są ważniejsi i silniejsi niż kiedykolwiek. Prowadzi to do modernizacji marketingu i powszechnego wprowadzania humanistycznych ideałów, pomocy i współpracy. Soft marketing powoli sprawia, że agresywna sprzedaż staje się cieniem przeszłości. Miękka sprzedaż to budowanie trwałej pozytywnej relacji z klientem, uzyskiwanie od niego opinii. Media społecznościowe, w szczególności sieci społecznościowe, to jedno z głównych narzędzi budowania lojalności klientów, zwłaszcza poniżej 45 roku życia.Tworzenie pozytywnego doświadczenia jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Zapewnia treści generowane przez użytkowników w sieci.

Czy warto wywierać presję na klienta?

Niektórzy reklamodawcy są gotowi wyjaśnić zainteresowanym użytkownikom 100 razy dziennie, dlaczego powinni kupować od nich towary lub korzystać z ich usług. Z jednej strony przynosi owoce, ale z drugiej może wywoływać niezadowolenie.To jest właśnie główna zaleta miękkiego marketingu. Przykłady miękkiego marketingu obejmują oświadczenia dealerów samochodowych, że nie zamierzają się targować, a klienci mogą kupić samochód po stałej cenie bez dodatkowych kosztów.

Innym przykładem jest oferta hostingu Internetu kablowego, po której dostawca po prostu czeka, aż klient zdecyduje się skorzystać z jego usług. Oczywiście przy nieskutecznej reklamie klient może całkowicie zapomnieć o ofercie i zwrócić się do innego dostawcy, więc niektórzy uważają, że miękki marketing nie jest wystarczająco skuteczny.

W praktyce dość często mamy do czynienia z miękkim marketingiem. Na przykład wysyłając e-maile z ofertą zakupu produktu, na pismo można odpowiedzieć ofertą współpracy. Nawet w mediach społecznościowych jest soft marketing, kiedy promuje się swoją grupę i zaprasza nowych członków, a oni z kolei oferują pomoc w rozwoju.Tym samym nie reklamują swoich usług czy produktów, ale czekają na odpowiedni moment, aż na ich drodze pojawi się potencjalny klient i dyskretnie proponują skorzystanie z doskonałej oferty.

Czy należy korzystać z soft marketingu?

Oczywiście, ale nie można też siedzieć bezczynnie i czekać na klientów. Absolutnie każdy powinien o wiedzieć o istnieniu firmy, aby w razie potrzeby potencjalny klient pamiętał o jej aktywności. Przedsiębiorca powinien skupić się na rozpowszechnianiu informacji w nowych kręgach. Współczesny marketing internetowy stara się nie sprzedawać bezpośrednio, ale delikatniej prowadzić klienta do zakupu.Ta strategia nazywa się marketingiem miękkim. Marketing nowego modelu nie koncentruje się na manipulowaniu zmysłami i szybkim przejściu do sprzedaży, ale na świadomym zrozumieniu znaczenia kupowania od użytkownika. Soft marketing pomaga w tworzeniu tego zrozumienia. Aktywna faza sprzedaży w tym podejściu może być całkowicie nieobecna – klienci sami dzwonią, piszą i kupują.

Techniki miękkiego podejścia

Istnieje wiele sposobów na przekazanie potencjalnemu nabywcy bezpłatnego rozwiązania – są to artykuły gościnne, posty w tematycznych publikacjach, posty promocyjne w sieciach społecznościowych, promocja artykułów na blogu na żądanie.

Przykład scenariusza podróży klienta

Załóżmy, że promuje się sklep z częściami samochodowymi. Jego potencjalni klienci mogą znaleźć się w sytuacji, w której ich silnik nie uruchomi się na mrozie. Co oni robią? Szukają rozwiązania, jak uruchomić silnik. Jak oni to robią? Biorą telefon i wprowadzają zapytanie do wyszukiwania.Co zrobić dla tych klientów? Tworzyć listy kontrolne z natychmiastowymi wskazówkami, jak uruchomić samochód, przenieść je na szczyt wyników wyszukiwania, powiedzmy, za pośrednictwem Google. A następnie dołączyć do artykułów czat online ze specjalistą, aby uzyskać szybką pomoc.

Co się dzieje w tym przypadku? Klienci otrzymują natychmiastowe wsparcie. Niektórzy spojrzą na wskazówki i uruchomią silnik, a niektórzy napiszą do specjalisty. Nawet, jeśli klient po prostu przeczytał listę kontrolną, trafił do bazy retargetingu (kierowanie reklam do osób, które miały kontakt z marką). Będzie można przesłać mu serię artykułów, postów za pośrednictwem kanału reklamowego. Tak czy inaczej, firma zdobędzie leady.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!