fbpx

CPA marketing - co to jest?

Marketing

CPA marketing – co to jest? Na dzień dzisiejszy wyróżnić możemy kilka wskaźników efektywności, które są w stanie wskazać nam, ile będziemy musieli zapłacić za wykonanie oczekiwanej akcji. Jednym z najbardziej popularnych jest oczywiście Cost Per Action, czyli CPA. Jakie akcje mogą kryć się pod postacią konwersji w modelu CPA? Dlaczego model CPA nie jest idealnym rozwiązaniem? W jaki sposób szybko i skutecznie obliczyć CPA? W celu uzyskania odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy do lektury poniższego artykułu, który z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości czytelników. 

Co to jest CPA marketing?

Na początku warto zastanowić się, czym jest CPA marketing. Najprościej ujmując, jest to wskaźnik mówiący ile będziemy musieli zapłacić za wykonanie oczekiwanej akcji. Określając stawkę tego wskaźnika jesteśmy w stanie oszacować liczbę konwersji w ramach budżetu. Tak więc z całą pewnością możemy stwierdzić, że tytułowe Cost Per Action wskazuje koszt uzyskania określonej akcji, która wywoływana jest reklamą. Nie jest błędne wywnioskowanie, że CPA to średni koszt jednego pozyskanego leada, zakupu czy też konwersji. Do przykładowych działań możemy zaliczyć chociażby zapisywanie się na newsletter czy też pobranie pliku. W przypadku takich incydentów skrót kosztu konwersji może również przybrać nieco inną postać, jak chociażby CPL. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że w zdecydowanej większości przypadków reklamodawcy decydują się na stosowanie CPA jako kluczowego wskaźnika efektywności kampanii. Jest to w sposób szczególny widoczne zjawisko, gdy głównym celem kampanii jest zwiększenie generowania sprzedaży. 

Jakie akcje mogą kryć się pod postacią konwersji w modelu CPA?

Jeśli chodzi o model CPA- pod jego postacią może kryć się dowolna akcja, która ustalona jest przez poszczególnych reklamodawców. Przykładową akcją może być chociażby zostawienie leada kontaktowego. Tego typu działania mogą być również zdefiniowane jako model CPL, czyli Cost Per Lead. Akcją może równie dobrze być zamówienie produktu, co często określane jest jako CPO (Cost Per Order). Innymi akcjami są: sprzedaż produktu (CPS, czyli Cost Per Sale), ściągnięcie pliku z danej strony (CPD, czyli Cost Per Download), wykonanie połączenia telefonicznego (CPP, czyli Cost per Phone). Jedną z ostatnich akcji, jakie przytoczymy w tym akapicie, jest wykonanie dowolnie określonej przez nas akcji na stronie. Doskonałym przykładem jest odwiedzenie określonej zakładki, która znajduje się na danej stronie internetowej. Co godne podkreślenia- w tym przypadku korzysta się z czystego skrótu CPA. Jak można się domyśleć, CPA to uogólnienie wcześniej wspomnianych modeli- wszystkie mogą być zaliczane do jednej grupy.

Jakie zalety posiada model CPA?

Nie bez powodu model CPA cieszy się tak dużą popularnością. Przede wszystkim jest on bardzo uniwersalny, w konsekwencji może być stosowany w różnorodnych kampaniach reklamowych. W tym modelu wynagrodzenie będzie obowiązywało tylko wtedy, gdy wygenerowany został realny efekt. CPA uznawany jest za najbardziej mierzalny model. Doceniany jest on niemalże przez zdecydowaną większość reklamodawców znajdujących się na rynku. Model CPA charakteryzuje się tym, że umożliwia wynagradzanie wydawców, m.in. za dokonanie kilku działań na stronie. Cieszy się on coraz większą popularnością i coraz częściej uznawany jest jako podstawa performance marketingu.

Dlaczego model CPA nie jest idealnym rozwiązaniem?

Nie ma jednak idealnych rozwiązań, podobnie jest i w tym przypadku. O ile model CPA jest bardzo korzystny, to jednak na wydawców przenoszone jest większe ryzyko emisji. To właśnie od ich starań czy też możliwości zależy efekt końcowy. Dodatkowo nie mamy możliwości wyboru miejsca emisji bądź formatu. W konsekwencji finalnie liczy się przede wszystkim efekt. Reklamodawca ma mniejsze możliwości co do wyboru zarówno miejsca, jak i formy emisji. Istnieje także ryzyko związane z ochroną marki. Warto wspomnieć o mało elastycznym podejściu na linii wydawcy z reklamodawcą. Wbrew pozorom jest to kluczowy element, który z reguły nie jest brany pod uwagę podczas kampanii. Minusem jest też niska wiedza obu stron na temat sposobu działania CPA. Często nie znają oni również strategii mających na celu optymalizację kampanii. Przez wielu model CPA jest zatem postrzegany jako mało atrakcyjny. Niektórzy preferują kampanie CPC lub CPM, które niemalże gwarantują dostarczenie zysku. 

W jaki sposób szybko i skutecznie obliczyć CPA?

Obliczenie CPA wbrew pozorom nie jest czymś skomplikowanym. Otóż dzieli się przez siebie koszty kampanii, jak i również liczbę wykonanych akcji. Aby nieco lepiej to zrozumieć, warto przytoczyć pewien przykład. Załóżmy, że nasz budżet na kampanię wynosi dokładnie 1000 złotych i wygenerowała ona 200 akcji. Z prostych obliczeń możemy wywnioskować, że 1000/200 = 5. W praktyce oznacza to, że wskaźnik wynosi 5 zł. 

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!