Co to jest marketing relacyjny? Zdecydowanie to właśnie ta forma marketingu jest coraz częściej stosowana. Dlaczego taka sytuacja ma miejsce? Czy marketing relacyjny jest w istocie efektywny? O czym pamiętać, by z powodzeniem stosować go w praktyce?
Na czym polega taki marketing?
Niektóre osoby posiadające np. własne sklepy stacjonarne lub online błędnie skupiają się tylko na tym, co jest tu i teraz… Innymi słowy, interesuje ich jedynie krótkoterminowa sprzedaż. Chcą błyskawicznie uporać się z pozbyciem się danego asortymentu. Warto natomiast myśleć długofalowo. Także o tym, co będzie w dłuższej perspektywie czasu. Aktualnie coraz częściej do głosu dochodzi zatem marketing relacyjny. W przypadku tej metody kluczowe jest to, by posiadać jak najwięcej Klientów, którzy do nas wracają i chętnie wykonują zakupy (nie tylko raz, a wielokrotnie). Jak jednak doprowadzić do takiego właśnie stanu rzeczy? Chodzi o to, by budować długotrwałe relacje. Powinny być one oparte m.in. na zaufaniu. Działania podejmowane w przypadku marketingu relacyjnego czasami są czasochłonne. To fakt. Nie da się jednak ukryć, że odpowiednio realizowany marketing tego typu przynosi bardzo duże korzyści. Dzięki niemu można uzyskać sytuację, że Klienci będą emocjonalnie związani z konkretnymi markami. To z kolei przekłada się na regularne zakupy wykonywane przez te osoby. Co jeszcze jest tutaj istotne? Chodzi nie tylko o to, by pielęgnować relacje. Kluczem do sukcesu jest właściwe dbanie o potrzeby swoich aktualnych Klientów. Ci, jeśli będą czuli się docenieni, na pewno chętnie wrócą np. do danego sklepu internetowego. Można zaobserwować na tym polu podejmowane inne działania np. w stosunku do marketingu transakcyjnego. W tym drugim przypadku relacje z Klientami schodzą na bardzo daleki plan. Przedstawicielom danej firmy zależy zaś na krótkoterminowej sprzedaży. W dłuższej perspektywie o wiele lepszym wyborem jest jednak stosowanie marketingu relacyjnego, który przynosi wymierne korzyści.
Dlaczego jest to skuteczna forma?
Składa się na to na pewno wiele czynników. Odpowiednio zaplanowane i przeprowadzone działania w ramach marketingu relacyjnego (wykonywaniem tych zadań zajmują się np. fachowcy z https://www.wildmoose.pl/) to gwarancja wielu pozytywnych efektów. M.in. można uzyskać sprzedaż wielokrotną, a nie tylko jednorazową. Czynności podejmowane w tym temacie powodują, że potrzeby Klientów są o wiele lepiej rozumiane. Na skutek tego można np. wprowadzać do oferty bardziej trafne produkty. Takie, które powinny trafiać w gusta naprawdę dużej części kupujących. Budowanie relacji z Klientami to zatem zalety na wielu płaszczyznach. Z jednej strony kupujący ufają danem marce. Wiedzą, że zdecydowanie się na konkretne produkty to żadne ryzyko. Z drugiej strony osoby odpowiedzialne za ofertę mają świadomość, co jest pożądane przez Klientów, a co niekoniecznie. To pozwala lepiej dostosować asortyment do tego, co aktualnie jest popularne na rynku wśród konkretnej grupy. W ramach marketingu relacyjnego jest stosowana np. zindywidualizowana komunikacja. Dzięki niej oferta jest natomiast o wiele lepiej spersonalizowana. Inna kwestia dotyczy oszczędności. Szacuje się, że budowanie relacji z aktualnymi Klientami jest o wiele tańsze, niż pozyskiwanie zupełnie nowych osób. Jeśli zaś będziesz podejmować stosowne działania, to jest duża szansa na zadowalające wyniki sprzedażowe. Co jeszcze jest ważne? Fakt, że lojalni użytkownicy np. danego sklepu online (ze względu na dobry stosunek do konkretnej marki) nierzadko polecają ją innym osobom. M.in. z ich bliskiego otoczenia. To oczywiście przekłada się na to, że asortyment firmy jest o wiele bardziej popularny.
Marketing relacyjny w praktyce
Jakie działania powinny być podejmowane, aby wzbudzać zaufanie wśród Klientów? Na pewno warto zadbać o transparentność swoich poczynań. Obecnie coraz większym zainteresowaniem cieszą się firmy, które nie mają nic do ukrycia. Warto także pokazać odbiorcom, kto stoi za konkretną firmą. Nie ma przeszkód, by opisać swoje hobby, ulubione seriale itp. (chociażby w zakładce „o nas”). Wtedy jest o wiele łatwiej o osiągniecie tak zwanej nici porozumienia. Co jeszcze jest ważne? To, by pokazać, że np. konkretne produkty rzeczywiście są stosowane w praktyce. Załóżmy, że mamy sklep online sprzedający akcesoria do gotowania. W takiej sytuacji świetnym rozwiązaniem budującym relacje będzie pokazanie, że konkretne produkty są stosowane przez szefa, pracowników itd. w ich codziennych życiach. Dzięki temu Klient widzi, że może bez ryzyka zainwestować w takie akcesoria. To wzbudza zaufanie. Jednym z założeń marketingu relacyjnego jest to, by pokazywać się z takiej właśnie strony. Nie jako szef, który wywyższa się nad innymi itp. a jako osoba, która poza pracą wykonuje normalne, domowe czynności. O czym jeszcze nie można zapominać? Bardzo ważna jest tak samo profesjonalna Obsługa Klienta. Kupujący powinni czuć, że zawsze mogą zwrócić się do odpowiednich osób ze swoimi pytaniami, wątpliwościami itp. Nie wolno zaniedbywać social media. Dodatkowo ważne są programy lojalnościowe, które świetnie budują relacje z Klientami.