fbpx

Co oznacza skrót SEO?

Pozycjonowanie stron

Co oznacza skrót SEO? Skrót SEO pochodzi z języka angielskiego (Search Engine Optimization) i w tłumaczeniu oznacza optymalizację strony pod wymagania wyszukiwarki. Praktycznie jednak sam skrót niewiele wyjaśnia, gdyż SEO jest zagadnieniem dość złożonym i obejmującym zagadnienia z zakresu IT, marketingu oraz analityki internetowej. W tłumaczeniu najprostszym SEO jest związane z podnoszeniem pozycji strony względem wyszukiwania jej w Internecie przez użytkowników po wpisaniu słów kluczowych.

Czym jest SEO?

SEO jest zorientowane na poprawę wyników wyszukiwania, przy czym chodzi o wyniki organiczne, a nie wynikające z opłaconych reklam strony. Wyniki organiczne to takie, w których wyszukiwanie strony następuje za potrzebą znalezienia informacji, towarów lub usług znajdujących się właśnie na tej stronie. Inny termin, SEM, odnosi się natomiast zbiorczo do poprawy wyników właśnie poprzez SEO oraz marketing płatny, czyli reklamowanie witryny na stronach Google – Google Ads. Jednocześnie niestety, ale SEO często jest rozumiane jako wyłącznie pozycjonowanie strony w internecie, gdy składa się nań również optymalizacja i szereg innych działań.

Co oznacza skrót SEO?

Składowe SEO

Optymalizacji, czyli działaniom SEO w praktyce najczęściej podlegają:

  • treści tekstowe, a więc zmiany w długości artykułów, zmiany tytułów, dodawanie lub zmiany we frazach kluczowych;
  • zmiany w strukturze samej witryny a więc zmiany w nawigacji, czy zmiany architektury podawanych informacji;
  • wydajność strony, także pod względem przydatności dla urządzeń mobilnych, renderowanie, zawartość reklam itp;,
  • profile linków, a więc zmiany w ogóle odnośników prowadzących do strony docelowej z tzw. zaplecza, a więc z innych stron w sieci internetowej.

Już po tym wypunktowaniu widać, że ograniczanie SEO do jednego procesu, np. optymalizacji kodu strony lub optymalizacji metadanych jest  błędem. Bardziej adekwatnym określeniem dla optymalizacji jest stosowany zresztą termin – optymalizacja strony pod SEO. Tutaj już wyraźniej staje się widoczne, że optymalizacja jest tylko częścią całego procesu, do której należy zaliczyć bardzo wiele innych czynników. Z bardziej znanych szerszemu gronu internautów będzie to jeszcze np. link building, czyli proces pozyskiwania linków do pozycjonowania strony. Warto przy tym jednak wiedzieć, że wszystkie te zjawiska, tak ogólnie zamykane w skrócie SEO, najlepiej oddaje dosyć pojemne w treść i zakres wartości sformułowania optymalizacja i pozycjonowanie. Oczywiście w ogólnym znaczeniu.

Praktyka pokazuje, że czynników pozycjonujących jest tak dużo, że nikt nie zna ich wszystkich. Mówi się nawet o dwustu czynnikach, a trudność polega na tym, że nie jest znane dokładnie ich rankowanie przez algorytmy Google. Działanie SEO prowadzone jest więc również na “wyczucie”, w oparciu o różne wytyczne, ale także w dużej mierze o doświadczenia własne, jak i konkurencji. Działania prowadzone są przy tym na dwóch różnych płaszczyznach – off-page SEO oraz on-page SEO.

W największym skrócie on-page SEO dotyczy optymalizacji samej strony. Praca na niej odnosi się do contentu, czyli treści pisanych głównie pod SEO, ale nie tylko, budowy strony i rozmieszczenia na niej tekstów i linków oraz HTML. Off-page SEO dotyczy natomiast wszystkiego, co strony dotyczy, ale znajduje się poza nią. Tutaj praca polega na pozyskiwaniu linków prowadzących do trony oraz budowaniem do domeny zaufania, czyli dbania o markę i o sygnały dochodzące z mediów społecznościowych.

Co daje SEO i jak długo powinno trwać?

SEO jest działaniem strategicznym, a pozycjonowanie i optymalizacja strony w internecie ma przede wszystkim na celu wygenerowanie ruchu na stronie bez konieczności opłacania reklam. SEO to również korzyść z możliwości istnienia w Google, które jest de facto jednym z najpopularniejszych mediów na świecie. Ponadto SEO ma za zadanie zapewnić szybki kontakt pomiędzy marką a klientem, a im wyżej strona znajduje się w wyszukiwarce, tym dotarcie do klienta łatwiejsze – w momencie poszukiwania przez niego konkretnej witryny najwyżej wyświetlające się strony są najłatwiej, bo najszybciej dostępne.

Cały proces SEO jest często nazywany kampanią SEO, i tak też powinien być postrzegany – jako jeden z elementów całej strategii digital marketingu i w żaden sposób nie może być przeprowadzany jako działanie pojedyncze. Pozycjonowanie strony trwa ciągle, a oczekiwanie, że przyjdzie dzień, w którym strona zostanie wypozycjonowana dostatecznie, jest iluzją. Pozycjonowanie strony w internecie jest ciągłą walką, ponieważ konkurencja nie śpi i również przeprowadza pozycjonowanie. Jeżeli przyjdzie dzień, w którym klient uzna, że nie powinien już płacić za pozycjonowanie strony, ponieważ ta jest najwyżej w wyszukiwarce na kilku frazach, już po kilku dniach może się okazać, że strony konkurencji ja wyprzedziły. Nawet w wypadku osiągnięcia przez stronę satysfakcjonujących wyników, za pozycjonowanie trzeba płacić. Utrzymanie wysokich wyników wyszukiwania jest zresztą procesem równie trudnym co podnoszenie strony w rankingu, a czasami nawet trudniejszym.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!