Chcesz zostać specjalistą SEO? Sprawdź jak tego dokonać. Praca, która jest związana z działalnością w sieci zyskuje cały czas na swojej popularności. Zawody tego typu nie tylko są wskazywane jako najbardziej pożądane, ale także jako zawody przyszłości. Bardzo dużą popularnością cieszy się zawód specjalista SEO. Jak nim zostać? Jak wygląda ścieżka kariery w tym zawodzie? Dowiedzmy się.
Specjalista SEO – kto to taki?
Specjalista SEO jest osobą, która się zajmuje pozycjonowaniem oraz także optymalizacją internetowych serwisów. Celem pracy pozycjonera jest to, w jakim stopniu strona internetowa będzie widoczna w wyszukiwarce. Zadania codzienne specjalisty SEO to:
– analiza konkurencji,
– analiza postępów związanych z pozycjonowaniem stron,
– link buliding,
– przygotowywanie raportów SEO,
– opracowywanie strategii marketingowych.
Jakim wykształceniem powinien posługiwać się specjalista SEO?
Specjalistą SEO w zasadzie może zostać każdy z nas. Obecnie żadna uczelnia nie prowadzi tradycyjnych oraz specjalistycznych studiów kierunkowych, które uczyłyby tego zawodu od samych podstaw. Jednak nie oznacza to, że przyszły specjalista SEO nie musi posiadać kompletnie żadnej wiedzy. Osoby, które chcą się sprawdzić w tym zawodzie, powinny się skupić na pozycjonowaniu stron. Mogą się zdecydować na informatyczne studia. Wiedza wyniesiona z takich studiów pomoże bez dwóch zdań w tym zawodzie. Jednak wiedza z zakresu informatyki nie jest warunkiem wykonywania tegoż zawodu.
Wiedzę dotyczą pozycjonowania oraz optymalizacji możemy także zdobyć na wielu szkoleniach oraz także kursach. Jednak musimy pamiętać, że większość z nich się skupia na przekazywaniu teoretycznych informacji. Praktyki nabyć należy samodzielnie, dlatego niezwykle ważnym punktem rozwoju specjalisty SEO jest właśnie samorozwój. Pozycjoner samodzielnie stale powinien się szkolić z zakresu umiejętności webmasterki i na bieżąco być z nowinkami ze swojej branży. Dobrymi źródłami wiedzy o SEO oraz SEM są eksperckie blogi oraz także fora internetowe. Znajdziemy w sieci mnóstwo ciekawych blogów, na których poruszane są najważniejsze informacje z zakresu SEO. Warto na bieżąco śledzić serwisy o optymalizacji oraz o pozycjonowaniu. Dodajmy także, że nie tylko te prowadzone po polsku, ale także w obcych językach.
Informacje, które pozyskujemy na blogach oraz na forach trzeba koniecznie przetestować, co pozwoli na wypracowanie skutecznych metod pracy oraz uzyskiwania bardzo wysokich pozycji na wybrane kluczowe słowa dla konkretnej witryny w wyszukiwarce. Musimy także pamiętać, że na stanowisku tym liczą się przede wszystkim najnowsza wiedza, jak i także praktyczne umiejętności. Jest to ważne o tyle, że wytyczne SEO się zmieniają czasem w zasadzie z tygodnia na tydzień, a powtarzanie rozwiązań przestarzałych na pewno nie pozwoli osiągnąć oczekiwanych rezultatów.
Jak wygląda ścieżka kariery specjalisty SEO?
Ścieżka zawodowej kariery specjalisty SEO przebiegać może bardzo różnie. Zaczyna się ona najczęściej spokojnie od stażu w dobrej agencji SEO czy też w marketingowym dziale sporej firmy, która zatrudnia pozycjonera samodzielnego. Dzięki temu mamy solidne podstawy, a do tego mamy możliwość nabycia bardzo cennego doświadczenia. Staż także pozwala nawiązać branżowe kontakt oraz do tego zbudować wizerunek bardzo profesjonalnego oraz rzetelnego pracownika. Ze stażysty awansować możemy na juniora, a później na seniora. Skuteczny pozycjoner, który osiąga bardzo wysokie efekty dla swoich klientów, może swoją karierę kontynuować w agencji. Sprawdzając się będzie zdobywał kolejne awanse. Druga możliwość to praca na własną rękę. Wówczas jednak musimy się liczyć z samodzielnym zdobywaniem klientów oraz nie wiązać się na stałe z żadną marketingową agencją.
Jakimi cechami powinien się wyróżniać dobry specjalista SEO?
Bycie profesjonalistą prawdziwym w zakresie pozycjonowania oraz optymalizacji stron wymaga bardzo szerokiego zestawu umiejętności, a także osobistych cech. W tej pracy dobrze czuć się będą osoby wytrwałe, cierpliwe oraz także kreatywne. Bardzo ważne jest także to, aby posiadały dosyć otwarty umysł i jednocześnie nie bały się poszukiwania nowych rozwiązań oraz testowania ich, a także zadawania licznych pytań. Także nieocenione są umiejętności analityczne.Powyższy zestaw cech na pewno daje nam do myślenia. Wiemy, że praca specjalisty SEO w bardzo dużej mierze polega na szukaniu odpowiedzi oraz rozwiązań na problemy zdiagnozowane. Podejmowane działania są ciągłym oraz długotrwałym procesem. Często na rezultaty prac podjętych należy bardzo długo czekać. Osoby, które lubią zmiany oraz szybko się nudzą jednym działaniem, mogą się czuć nieco rozczarowane pracą pozycjonera. Codziennością pracy na tym stanowisku jest analityka danych, wyciąganie trafionych wniosków oraz do tego budowanie strategii. W związku z powyższym trzeba być cierpliwym. Jednak nie możemy powiedzieć, że pozycjonowanie stron jest nudną pracą. Bez kreatywności się nie powiedzie nasza kariera w tym zawodzie. Kreatywności wymagają projekty dosyć niestandardowe, opracowywanie strategii oraz także nowych rozwiązań.