Research marketing - co to?

Marketing

Research marketing – co to? Zanim zdecydujemy się na wybranie danej strategii reklamowej, powinniśmy wcześniej zająć się badaniami marketingowymi. Polegają one na tym, że zbieramy podstawowe informacje na temat naszych aktualnych lub byłych klientów. Dopiero na tej podstawie jesteśmy w stanie podjąć jakiekolwiek trafne decyzje w zakresie strategii marketingowej. Co to jest research marketing? W jaki sposób zrozumieć rynek i konsumenta? Jak przeprowadzać badania ankietowe za pośrednictwem Internetu? Jak research marketing pomaga naszej firmie? Jakie metody badania rynku możemy wyróżnić? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.

Co to jest research marketing?

Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek dywagacje na temat research marketingu, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się, czym on tak właściwie jest. Otóż z całą pewnością możemy stwierdzić, że jest przeprowadzanie pewnych badań rynkowych, które uznawane są za fundamentalne narzędzie, dzięki któremu firmy są w stanie zrozumieć, czego oczekują od nich konsumenci. Jednocześnie możliwe jest uzyskanie opinii czy też informacji zwrotnych od potencjalnych klientów na temat tego czy interesuje ich dany produkt lub też usługa. Proces ten ma na celu określenie rentowności nowej usługi/produktu poprzez badania, które prowadzone są bezpośrednio z przyszłymi konsumentami. Research marketing to niemalże gwarancja opracowania produktów, z których przyszli klienci będą ochoczo korzystać. Badanie rynku nieco bardziej rozświetla rynek docelowy, co umożliwia utrzymywanie przewagi nad konkurencyjnymi firmami w danej branży, które nie decydują się na taki krok. W zależności od preferencji i doświadczenia, research marketing może być prowadzony przez doświadczoną firmę zewnętrzną lub we własnym zakresie.

W jaki sposób zrozumieć rynek i konsumenta?

Research marketing obejmuje zestaw technik, które stosowane są po to, by zbierać poszczególne informacje i jeszcze lepiej zrozumieć docelowy rynek danej firmy. Wszelkie zdobyte dane są wykorzystywane do tego, aby opracowywać jeszcze lepsze produkty i jednocześnie poprawiać doświadczenia użytkowników. Co więcej, możliwe jest stworzenie przekazu marketingowego, który to przyciąga leadów, jednocześnie poprawia wskaźniki konwersji. Jaki jest jednak cel tego badania? Otóż na jego podstawie możliwe jest wywnioskowanie, w jaki sposób na rynku określony towar lub usługa jest przyjmowany. Prawidłowe badania rynkowe umożliwiają pozyskanie danych do analizy. Zgromadzenie odpowiednich informacji jest kluczem do przeprowadzenia segmentacji rynków, która to wykorzystywana jest chociażby w biznesplanach. Największą trudność może stanowić fakt, że uzyskujemy niekiedy ogromną ilość danych, a my musimy wyciągnąć z tego esencję, czyli kilka klarownych wniosków. 

Jak przeprowadzać badania ankietowe za pośrednictwem Internetu?

Jednym ze sposób research marketingu jest wykonanie badań ankietowych. Powinny one być przeprowadzone kilkukrotnie, dzięki temu będą dawać jeszcze szerszy i głębszy obraz. Częstotliwość badań zależna jest od produktu i usługi, a także od cech specyficznych dla danego rynku. Dla typowej firmy są to niekiedy pewnego rodzaju kamienie milowe, które pomogą określić, w jakim stopniu odpowiada ona na współczesne potrzeby konsumentów. Co ciekawe, badania ankietowe z powodzeniem wykorzystywane są do rozpoznania, jakich narzędzi powinniśmy używać w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej. Warto pamiętać o tym, że wszelkie badania rynkowe można realizować za pośrednictwem paneli konsumenckich, czyli przez Internet. Zanim rozpoczniemy realizację badania, musimy wcześniej jasno określić grupę docelową badania. Możemy tego dokonać na podstawie demografii, psychografii czy też socjografii. Nie bez znaczenia są chociażby preferencje zakupowe, styl życia, a także aktualna sytuacja zawodowa. 

Jak research marketing pomaga naszej firmie?

Reseatch marketing pomaga firmie, bowiem daje jej wgląd w to, co klienci lubią najbardziej, czego nie preferują, a także czego oczekują. Tego typu spostrzeżenia mogą mieć postać ilościową lub jakościową – każdorazowo odgrywają dużą rolę we wspieraniu procesów decyzyjnych. Marketerzy mają bardzo ważną rolę zarówno w gromadzeniu danych, jak i ich interpretacji. W zdecydowanej większości organizacji dział marketingu posiada pewną bazę potencjalnych klientów. Reserach marketing jest więc kluczem do tego, aby zrozumieć potrzeby klientów. 

Jakie metody badania rynku możemy wyróżnić?

Wyróżnić możemy 4 kategorie research marketingu: jakościowe, ilościowe, etnograficzne i B2B. Ta pierwsza bada temat opisowo, koncepcyjnie. Ilościowe badania marketingowe są natomiast oparte jedynie na liczbach. Gromadzone są wszelkie dane i na ich podstawie wyciągane są ewentualne wnioski. Jeśli chodzi o badania etnograficzne, są to czynności mające na celu zmierzenie inicjatywy marketingowej lub produktu w branży na podstawie antropologii. B2B to wykorzystanie dowolnej metody w kontekście właśnie B2B. 

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!