Referral marketing - co to jest?

Marketing

Referral marketing – co to jest? Jakie formy marketingu są ostatnimi czasy bardzo często stosowane? Na pewno w tym gronie znajduje się referral marketing. Co warto wiedzieć o tej metodzie promocji? Jak zadbać o odpowiednie działania w tym aspekcie? Czy referral marketing to inna nazwa marketingu szeptanego?

Czym charakteryzuje się referral marketing?

Okazuje się, że ta forma promowania jest bardzo efektywna. Na czym jednak referral marketing polega w praktyce? Tak naprawdę sama nazwa wskazuje w dużej mierze, z czym mamy tutaj do czynienia. To nic innego, jak marketing referencyjny. Najważniejszy aspekt w tym temacie to rekomendacje, które mogą dotyczyć konkretnego produktu, usługi, czy całej marki. Jak referral marketing wygląda od kuchni? Oczywiście, dla osób, które nie do końca znają ten temat, najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z pomocy ekspertów. Np. ze strony internetowej https://www.wildmoose.pl/. Na skutek tego wszystkie podejmowane działania będą profesjonalne i bardzo dokładne. Na czym należy się tutaj skupić? Trzeba zachęcić do tego, by Klienci rekomendowali dalej konkretne produkty itp. Niekiedy jest tak, że dany podmiot oferuje zniżki, jeśli np. ktoś z najbliższego otoczenia konsumenta zdecyduje się na określony asortyment. Bardzo dobrym przykładem dotyczącym zastosowania marketingu referencyjnego w praktyce były działania podejmowane w 2019 roku przez booking.com. Jeśli ktoś zarezerwował nocleg z wygenerowanego linka (od członka rodziny, znajomego) itp. to otrzymywał za to zniżki. Tak samo, jak Klient, który udzielił rekomendacji. Tak naprawdę na referral marketing zyskują wszyscy. Nie tylko firmy, które mają o wiele więcej Klientów na produkty albo usługi. Konsumenci także nie mogą na nic narzekać. Wszak otrzymują oni zniżki itp. Tak samo, jak osoby z ich prywatnego otoczenia, które skorzystają z rekomendacji itp. Tak właśnie działa referral marketing w praktyce.

Referral marketing – jakie działania podejmować?

Na pewno dużo na tej płaszczyźnie zależy od konkretnej firmy, która chce zastosować referral marketing w praktyce. Pamiętaj, że nawet pomoc najlepszych fachowców od działań promocyjnych na nic się nie zda, jeśli Twój podmiot nie będzie oferować dobrych jakościowo produktów albo usług itd. Warto zatem mocno się o te aspekty zatroszczyć. Dzięki temu Klienci będą chętnie promować Twój asortyment. Co jeszcze jest ważne? Konsumenci nie mogą mieć żadnych wątpliwości, czy warto polecać konkretne produkty innym członkom rodziny albo znajomym. Jeśli natomiast ich jakość będzie pozostawiała sporo do życzenia, to niestety referral marketing nie odniesie zamierzonych efektów. Co jeszcze jest ważne? Obsługa Klienta powinna być na najwyższym poziomie. Jeśli konsumenci mają jakieś pytania, wątpliwości, to powinny być one szybko wyjaśniane itd. W innym razie trudno będzie liczyć na to, że Klient pokusi się o rekomendowanie konkretnych produktów członkom rodziny, czy znajomym. Są bowiem osoby, które robią to tylko wtedy, jeśli mają pewność, że naprawdę warto. Nie chcą, by potem ktoś miał do nich pretensje, że zostały polecone nie do końca dobrej jakości usługi itd. Dużo zatem na tej płaszczyźnie zależy od właścicieli podmiotów. Co jeszcze jest ważne? Chcesz wprowadzić promocje? Zależy Ci na tym, by wszystkie trzy strony na tym aspekcie zyskały? Jeśli referral marketing będzie dobrze przeprowadzony, to tak się właśnie stanie. Musisz jednak pamiętać o paru sprawach. Na pewno promocje muszą być dokładnie opisane. Trzeba precyzyjnie określić, jakie działania powinny być podjęte przez Klientów, by zyskali oni (jak i rodzina, czy znajomi) określone gratyfikacje. Warto stworzyć prosty i czytelny regulamin. Dobrze byłoby zachęcić Klientów, jeszcze przed skorzystaniem z promocji, do dokładnego zapoznania się z tym aspektem. Tak, by potem nie było żadnych niedomówień. Należy także podejmować działania ułatwiające wystawianie opinii ze strony Klientów. Zatroszcz się o to, by np. konsumenci mogli zrobić to szybko i bezproblemowo. Wtedy jest większa szansa, że zadowolony Klient napisze o nas coś pozytywnego itp. Jeśli np. dodanie recenzji będzie czasochłonne, to nie można liczyć na to, że dużo osób zdecyduje się na wykonanie tego kroku.

Najważniejsze różnice w stosunku do marketingu szeptanego

Niektórzy uważają, że referral marketing to jedno i to samo, co marketing szeptany. A okazuje się, że są to dwa różne pojęcia. Jakie na tym polu występują ogólnie najważniejsze różnice? Jeśli chodzi o marketing szeptany, to wszystkie działania są zaplanowane. Np. fachowcy z https://www.wildmoose.pl/ posiadają konta na rozmaitych forach i subtelnie chwalą konkretne marki, produkty, usługi itd. Te rekomendacje trafiają do zupełnie obcych osób. A marketing referencyjny cechuje się tym, że polecamy produkty (z których jesteśmy bardzo zadowoleni) członkom rodziny, bliskim kolegom, koleżankom itp. Nie da się ukryć, że takie właśnie rekomendacje mają natomiast o wiele większy wpływ na odbiorców. Poza tym można tutaj liczyć w wielu przypadkach na bardzo atrakcyjne profity.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!