Marketing bezpośredni

Marketing

Marketing bezpośredni. Nie ulega wątpliwości fakt, że rozpoczynające swoją działalność w dzisiejszych czasach, ale i istniejące już od jakiegoś czasu firmy muszą zrobić wiele, by przyciągnąć do siebie ludzi potencjalnie zainteresowanych ich usługami czy produktami. Wręcz muszą zainwestować w którąś z wielu istniejących form marketingu, które powstały właśnie z myślą o tym. Dziś skupimy się na jednej z tych najstarszych, najczęściej praktykowanych i doskonale wszystkim znanych – na marketingu bezpośrednim. Czy po tak długim czasie istnienia wciąż jest on w stanie przynosić korzyści? Czym jest i na czym zazwyczaj polega? O tym wszystkim – poniżej

Czym tak właściwie jest bezpośrednia forma marketingu?

Marketing bezpośredni jest jedną z tych form marketingu, które sprawdzają się od bardzo wielu lat – przede wszystkim z uwagi na jego bardzo indywidualny charakter. Jego założenie jest proste: kreowane za jego pośrednictwem kampanie marketingowe są kierowane wyłącznie do konkretnego grona odbiorców, najlepiej wyłącznie tych, którzy stwarzają pewien potencjał sprzedażowy. Jeżeli więc sprzedaje się siodła, marketing bezpośredni będzie kierowany do osób jeżdżących konno.

W marketingu bezpośrednim liczy się bardzo wiele rzeczy. Tą najważniejsza jest ustalenie własnej grupy docelowej, a zatem takiej, w której znajdą się wyłącznie te osoby, do których kierowane są produkty czy usługi konkretnej firmy. Grono takich osób mogą tworzyć tylko kobiety w określonym wieku i o bardzo silnie sprecyzowanych zainteresowaniach, powiązanych ściśle z reklamowanym produktem. Do tego typu osób trzeba zdobyć namiary, pozyskując albo ich adres e-mail, albo też numer telefonu. Kampanie marketingu bezpośredniego bardzo często przeprowadzane są w formie równie bezpośredniej – przez rozdawanie materiałów promocyjnych przez zatrudnione przez firmę osoby w konkretnym miejscu. Na przykład przed centrum handlowym. Tego typu akcje są jednak realizowane niemal wyłącznie wtedy, gdy wymagania co do odbiorcy można ograniczyć do wieku i płci. Wtedy też można dokonywać bieżącej selekcji tego, do kogo skierowany zostanie prezent czy z kim rozpoczęta zostanie rozmowa.

Marketing bezpośredni opiera się o komunikacji na linii sprzedający – klient. Stawia on na mocno spersonalizowana formę przekazu, w której sprzedawca najczęściej poznaje potrzeby konsumenta, a dopiero później serwuje mu produkt lub rozwiązanie, które w doskonały sposób jest w stanie im sprostać. Właśnie dlatego bardzo często stosuje się go w połączeniu z marketingiem internetowym czy przy użyciu danych zbieranych właśnie za pośrednictwem różnego rodzaju narzędzi internetowych.

Czy ten marketing jest jeszcze w stanie sprawdzić się w akcji?

Marketing bezpośredni stosowany jest od stuleci, przy czym na przestrzeni lat przybierał bardzo różną formę. Dziś sprzedawcy mają do dyspozycji całe mnóstwo narzędzi, które jeszcze jakiś czas temu po prostu nie istniały. Chodzi tutaj chociażby o telefon, inne urządzenia mobilne czy też pocztę elektroniczną. Wzrosła też ilość baz danych, które mogą stworzyć świetną podstawę dla tego rodzaju marketingu. No właśnie, ale czy jest on skuteczny?

Wydaje się, że dziś ludzie są bardzo mocno wyczuleni na reklamę i bardzo sceptycznie podchodzą do tego, co oferuje się im w sposób bezpośredni. Nie wszyscy jednak tak do tego podchodzą. Marketing tego typu wymaga odpowiedniego podejścia, pozbycia się jakiejkolwiek nachalności. Przede wszystkim jednak wymaga produktu, który jest w stanie – kolokwialnie mówiąc – się obronić. Wtedy też ma się podstawę do budowania zamówienia i nie działa się na pograniczu oszustwa. Marketing tego typu wymaga dużego wysiłku i profesjonalnego podejścia, jak również wybrania takiego jego rodzaju, który w danej branży będzie najlepszy. W branży informatycznej na przykład lepiej jest posłużyć się narzędziem poczty elektronicznej, aniżeli oferować spotkania face to face (to od nich właśnie wzięła się ta forma marketingu).

Odpowiadając więc na zadane w tytule tego działu pytanie, marketing bezpośredni ma wciąż rację bytu. Z tym jednak, że aktualnie wymaga sięgnięcia po rozwiązania, które są w stanie się sprawdzić. Tu i teraz.

Podsumowanie

Choć marketing bezpośredni przez wielu uważany jest za mało skuteczny i przestarzały (zwłaszcza w obliczu najpopularniejszego ostatnimi czasy marketingu internetowego), wciąż jest w stanie przynosić wymierne korzyści. Pod warunkiem, że kampanie realizowane przy jego udziale zaplanuje się w odpowiedni sposób, czyniąc je ciekawymi i po prostu godnymi uwagi. Jedno w nim jest pewne – zgodnie z nazwą, działa w sposób bezpośredni, często praktycznie od razu przekładając się na rzeczywisty zysk i konwersje. Na to, co w biznesie jest najważniejsze.

Nawet jeśli mogłoby się wydawać, że przygotowanie i przeprowadzenie kampanii marketingu bezpośredniego nie jest niczym trudnym, zdecydowanie lepsze efekty jest w stanie przynieść ta opracowana przez profesjonalistów. Mimo wszystko zatem warto w tym przypadku sięgnąć po ich pomoc. Nawet jeśli będzie się do wiązało z dodatkowym wydatkiem, ten szybko się zwróci i wygeneruje ruch rzeczywiście wartościowy. Taki, który nie pójdzie na marne.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!