fbpx

Long Tail – Pozycjonowanie na długi ogon

Pozycjonowanie stron

Long Tail – Pozycjonowanie na długi ogon. Long tail, czyli długi ogon, to technika pozycjonowania, którą stosować można na przykład dla pojedynczych produktów w sklepie, jak i do całego serwisu. Szczególnie przydatna jest w e – commerce, gdzie mamy do czynienia z bardzo dużą ilością podstron i chcemy wygenerować duży ruch. W porównaniu do pozycjonowania jednowyrazowych słów kluczowych, ruch ten może się zwiększyć nawet o kilkanaście procent. Ma to związek z tym, iż klienci przeważnie wpisują w wyszukiwarkę konkretne modele artykułów czy urządzeń, a nie ogólne słowa. Użytkownik trafiający na naszą witrynę ze szczegółowych fraz jest więc już na dalszym etapie procesu zakupowego i jest bardziej skłonny do konwersji. 

Główne zalety pozycjonowania na długi ogon

Pozycjonowanie na długi ogon ma wiele zalet, które widoczne są nie tylko w wynikach wyszukiwania ale i w ponoszonych kosztach usług SEO. Jest to możliwe, ponieważ zaplecze oraz treści niezbędne w tym przypadku są tańsze w wykonaniu. Cały proces wymaga mniejszego nakładu pracy, co można zauważyć również po niższej cenie reklam Google Ads. Stosując pozycjonowanie szerokie jesteśmy w stanie osiągnąć widoczne efekty dużo szybciej, niż w przypadku bardziej konkurencyjnych, krótkich fraz. Co więcej, pierwsze rezultaty możemy osiągnąć już dzięki samej optymalizacji, zwiększeniu contentu i linkowaniu. Należy jednak pamiętać, że oprócz jakościowych treści, które zawierają słowa kluczowe, liczą się także inne elementy: jak adres URL, meta tytuł, meta opis, tytuł i śródtytuły, autorytet domeny czy kondycja techniczna witryny. Uzyskana pozycja dzięki Long Tail SEO jest także o wiele bardziej stabilna, ze względu na niższą konkurencyjność. Sprawia to, iż miejsce zajmowane w wynikach wyszukiwania nie jest aż tak wrażliwe na działania konkurencji oraz na wdrażanie aktualizacji algorytmów.

Wracając do współczynnika konwersji, jest on o wiele wyższy, niż w pozostałych przypadkach, ponieważ użytkownik trafia na stronę już na końcowym etapie lejka sprzedażowego. Klient jest z góry nastawiony na kupno danego produktu i wszystkie poprzednie fazy procesu zakupowego ma już za sobą. Krótkie, jednowyrazowe słowa kluczowe są nazbyt ogólne, aby pozwolić użytkownikowi w szybkim czasie znaleźć to, czego szuka. Frazy te nazywane są Fat Head i charakteryzują się dużą konkurencyjnością, a także niską wartością współczynnika konwersji. Wraz z uszczegółowieniem tej frazy, jej konkurencyjność maleje, a konwersja rośnie. Przedstawiając tę zależność w formie wykresu otrzymamy kształt przypominający jaszczurkę z długim ogonem. Istnieją również frazy Chunky middle, składające się z dwóch lub trzech wyrazów. Ich konkurencyjność jest nadal spora, jednak są bardziej szczegółowe niż wymienione wyżej słowa kluczowe Fat Head.

Long Tail – Pozycjonowanie na długi ogon
Long Tail – Pozycjonowanie na długi ogon

Jak dobrać frazy Long Tail do pozycjonowania?

Przed wyborem najefektywniejszych fraz kluczowych należy wykonać dokładną analizę zawartości całego serwisu, a także konkurencji. Strona może wymagać rozbudowy o kolejne podstrony lub jedynie dostarczenia większej ilości treści. Należy też sprawdzić, które z fraz witryna już posiada, tylko w wersji Fat Head i odpowiednio je rozszerzyć. Może to wyglądać następująco:

Tak naprawdę każdą frazę powinniśmy móc zmienić na taką z długim ogonem. Należy kierować się przede wszystkim główny cel strony, co czasem wymaga dużego nakładu kreatywności. Pewne zmiany można wprowadzić samemu, jednak dokładna, przynosząca najlepsze rezultaty analiza wymaga wiedzy, doświadczenia i użycia dedykowanych narzędzi SEO. Samo posiadanie słów kluczowych nie wystarczy, trzeba je jeszcze wdrożyć na stronę z odpowiednim nasyceniem, a także skorzystać w tym celu z mediów społecznościowych. Niesamowicie przydatne będzie tu również Google Search Console, które pomoże w analizie i przygotowaniu strategii pozycjonowania szerokiego. 

Pozycjonowanie na długi ogon wymaga nie tylko odpowiedniego podejścia technicznego, ale i kreatywności. Czynnik ludzki obok algorytmów Google jest bardzo ważny i tylko wzięcie obu tych elementów pod uwagę przyniesie oczekiwane rezultaty. Frazy Long Tail sprzyjają zwiększeniu konwersji i pozyskiwaniu większej ilości nowych klientów. Choć grupa docelowa jest zdecydowanie mniejsza, wraz z nią nie zmniejsza się skuteczność tego typu słów kluczowych.

Dobrze zoptymalizowana strona pod odpowiednio dobrane frazy Long Tail powinna przynieść jeszcze jedną korzyść. Pozytywnie wpłynie na pozostałe rodzaje fraz i widoczność witryny właśnie na wyszukiwanie Fat Head czy Chunky middle. Jest to o wiele dłuższy proces, jednak nieprzerwana praca nad całym serwisem opartym na kilku różnych typach słów kluczowych przyniesie jeszcze lepsze rezultaty oraz jeszcze wyższy współczynnik konwersji.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!