Jak sprawdzić pozycjonowanie w Google? Wyszukiwarką, pod którą najczęściej pozycjonujemy stronę internetową, jest Google. Wynika to głównie z jej popularności wśród internautów. Niemniej jednak, warto okresowo sprawdzać, czy podejmowane przez nas działania przynoszą oczekiwane rezultaty, a więc czy strona rzeczywiście pozycjonuje się w wyszukiwarce. W jaki sposób możemy to sprawdzić?
Znalezienie strony w wyszukiwarce
Podstawowym narzędziem, które pomoże nam w sprawdzeniu, jak pozycjonuje się strona, jest sama wyszukiwarka Google. Na początek musimy bowiem sprawdzić, czy wyszukuje ona naszą stronę, po wpisaniu dokładnego adresu. Jak to zrobić? Otóż wpisujemy w Google site:nazwastrony.pl – oczywiście, w miejscu nazwastrony.pl powinien pojawić się adres naszej witryny. Dzięki temu możemy sprawdzić, czy strona jest widoczna w wyszukiwarce. Powinna ona zajmować pierwszą pozycję na nazwę własną. Jeśli tak się nie dzieje, należy jak najszybciej zdiagnozować problem, bowiem oznacza to, że strona jest całkowicie niewidoczna dla wyszukiwarki, przez co potencjalny klient nie jest w stanie jej odnaleźć.
Jak działa Google Search Console?
Google Search Console to niezwykle pomocne narzędzie, które warto zainstalować, aby okresowo sprawdzać, jak pozycjonuje się strona internetowa. Jak dokładnie działa? Otóż Google Search Console generuje swego rodzaju raporty, za pomocą których możemy sprawdzać ruch na naszej stronie internetowej. Znajdziemy tu zapytania, na jakie dana strona jest widoczna w wyszukiwaniach. Dowiemy się też, po jakich zapytaniach klienci najczęściej wchodzą na stronę. Jest to niezwykle istotne, ponieważ kluczem do właściwego pozycjonowania są frazy, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. Znalezienie odpowiednich to spory problem, zwłaszcza w mocno nasyconych, konkurencyjnych branżach. Google Search Console obrazuje również sumę wejść na stronę w ciągu ostatniego dnia czy miesiąca. Google Search Console stanowi również pomocne narzędzie do sprawdzenia bezpieczeństwa czy indeksowania witryny. Wielu pozycjonerów korzysta z niego głównie w celach analitycznych, choć oczywiście jest także bardzo pomocne w kontekście opracowania planu optymalizacji treści strony.
Google Analytics – narzędzie, które kontroluje ruch na stronie internetowej
Innym narzędziem, które pomaga sprawdzić pozycjonowanie strony internetowej, jest Google Analytics. Jak dokładnie działa? Otóż głównym jego zadaniem jest kontrolowanie ruchu na konkretnej stronie. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, z jakiego kanału użytkownicy trafiają na naszą witrynę. Google Analytics służy w dużej mierze celom analitycznym, pomagając ocenić, skąd warto pozyskiwać linki zewnętrzne. Co prawda Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, które okazuje się być bardzo pomocne profesjonalnym pozycjonerom, jednak w głównej mierze korzystają oni z Google Search Console. Dla wielu osób jest ono łatwiejsze w obsłudze i bardziej intuicyjne.
Jak sprawdzić pozycjonowanie w Google – płatne programy.
Zarówno program Google Search Console, jak i Google Analytics, to narzędzia darmowe, z których skorzystać może każdy zainteresowany. Niemniej jednak mamy także do dyspozycji programy komercyjne, za pomocą których sprawdzamy, jak pozycjonuje się strona internetowa w Google. Pozostaje pytanie, czy rzeczywiście warto z nich korzystać? Generalnie nie są one przeznaczone dla osób z niskim budżetem reklamowym, bowiem wykupienie dostępu to koszt nawet kilkuset złotych rocznie. Z drugiej strony, programy komercyjne mogą dostarczać nam informacji, których nie uzyskamy za pomocą darmowych narzędzi. Ponadto, użytkownicy twierdzą, iż programy komercyjne dostarczają cenne wiadomości w przystępniejszej formie, przez co w dużym stopniu można ograniczyć czas, jaki potrzebny jest na przeanalizowanie danych i wyciągnięcie stosownych wniosków. Jeśli więc dysponujemy dodatkową gotówką, warto zainwestować ją w tego typu programy do sprawdzenia pozycjonowania strony www.
Kto może sprawdzić, jak pozycjonuje się strona internetowa?
Sprawdzenia tego, jak pozycjonuje się strona internetowa, może dokonać jej właściciel. Niemniej jednak najczęściej zadanie to zostaje powierzone profesjonalistom, którzy doskonale znają się na pozycjonowaniu witryn www. Skorzystanie ze specjalistycznych narzędzi zajmuje im bowiem znacznie mniej czasu, a dodatkowo potrafią oni wyciągnąć trafne wnioski z przedstawionych raportów. Sprawdzenie, jak pozycjonuje się strona internetowa, to jeden z podstawowych obowiązków specjalisty ds. SEO, któremu powierzyliśmy optymalizację naszej domeny. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie narzędzia wykorzystuje on do pracy oraz jakie efekty może dawać ich znajomość i stosowanie. Pamiętajmy, że samo pozycjonowanie strony internetowej jest długim procesem, który wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia zawodowego. Dlatego też pracę nad optymalizacją witryny pod wyszukiwarkę Google powierzmy profesjonalistom – pozycjonerom freelancerom bądź pracownikom agencji marketingowej, zajmującej się także kwestiami związanymi z SEO.