fbpx

Co to jest slug w SEO?

Pozycjonowanie stron

Co to jest slug w SEO? Pozycjonowanie stron internetowych jest jedną z tych rzeczy, które rozgrywają się na wielu różnych płaszczyznach. W wielu przypadkach podejmując się go trzeba kompletnie przebudować pozycjonowaną przez siebie stronę internetową – tak, aby spełniała ona wszystkie podstawowe wymagania ze strony Google i tak, aby była ona odpowiednio przystosowana do odniesienia sukcesu w Internecie. Jednym z tych elementów, na które warto zwrócić szczególną uwagę już na początku są tak zwane slugi. Czym one jednak tak właściwie są i jak powinny wyglądać? O tym wszystkim opowiemy w naszym dzisiejszym wpisie.

Czym jest slug i jak wykorzystać go na swoją korzyść?

Co to jest slug w SEO? Co to jest slug w SEO?Slugiem nazywa się dowolny ciąg znaków, który znaleźć można tuż po adresie url strony internetowej (a zatem po głównym członie, oddzielanym ukośnikiem), który identyfikuje konkretną podstronę. Z uwagi na to, slug musi być czymś unikalnym i niepowtarzalnym (oczywiście w obrębie konkretnej strony). Najłatwiej zademonstrować to na przykładzie, w którym adres podstrony to (https://)nazwastrony.pl/darmowe-pozycjonowanie-na-wlasna-reke. Pogrubiona przez nasz część tego właśnie adresu to slug. Odpowiednia struktura linków jest podstawą istnienia całej strony, mającą wpływ zarówno na jej usability (a zatem użyteczność z punktu widzenia użytkownika docelowego), jak i pozycjonowanie. Jak zatem powinien wyglądać dobrze zorganizowany slug? Poniżej – kilka naszych porad.

  • Powiązanie z treścią konkretnej podstrony – ważne jest, aby slug dokładnie wskazywał na to, co prezentuje konkretna podstrona. Powinien zapewniać użytkownikowi jak najwięcej informacji, a przy tym musi być jak najkrótszy. Taki, który szybko będzie można napisać „z ręki”.
  • Łatwość zapamiętania – jeżeli slug dotyczy podstrony szczególnie ważnej w obrębie konkretnej strony internetowej, powinien być prosty, zwięzły. Jeśli użytkownik będzie chciał przywołać go z pamięci, powinien mieć taką możliwość. Im łatwiejszy do przeczytania slug, tym łatwiej będzie go zapamiętać.
  • Brak spójników – ze sluga zdecydowanie najlepiej jest usunąć wszelkie niepotrzebne słowa, w tym między innymi spójniki. Liczy się w nim prostota.
  • Zawartość słowa kluczowego – tutaj dochodzi się do najważniejszego, czyli wartości sluga pod kątem SEO. Jeśli wplecie się w niego jedno ze słów kluczowych, bardzo przyczyni się tym samym do pozycjonowania. Adres jest bowiem jedną z pierwszych rzeczy, na które patrzą wyszukiwarki. Wykorzystanie tego na własną korzyść może być bardzo rozsądne.

Dobrze byłoby, gdyby slug odzwierciedlał strukturę samej strony internetowej. Nie musi on zatem składać się z zaledwie jednej części. Jeżeli będzie on na przykład wskazywał na wpis na blogu, warto rozdzielić go dodatkiem /blog/ pomiędzy niego a adres strony. Samo to w sobie da znać wyszukiwarce, że podstrona jest częścią większej całości. To wpłynie na sposób zaprezentowania witryny w wyszukiwarce (często tworzony jest spis treści, który generuje dodatkowe konwersje).

Warto wiedzieć: wiele systemów zarządzania treścią samodzielnie ustala slugi podstron, bazując je na przykład na tytułach konkretnych wpisów w obrębie pojedynczego bloga. Zawsze jednak istnieje możliwość samodzielnego określenia sluga. Stwarza to podstawy ku temu, by dobierać go w taki sposób, by ten spełniał swoje założenia pod względem SEO.

Kiedy zadbać o opracowanie odpowiednich slugów?

Opracowanie właściwych, użytecznych i po prostu wartościowych względem pozycjonowania slugów jest częścią działań optymalizacyjnych w obrębie konkretnej strony internetowej. Należy to zrobić tak szybko, jak to tylko możliwe, najlepiej jeszcze zanim robot wyszukujący zaindeksuje stronę. Wtedy też od razu będzie on wskazywał na adresy każdej z jej podstron, które będą tymi docelowymi. Jeżeli slugi będzie się zmieniało już w obrębie istniejącej strony czy sklepu, trzeba będzie zadbać o odpowiednie przekierowania ze starych adresów. Tak, aby robot nie uznał, że wiele podstron po prostu zostało zlikwidowane. Dlatego też poleca się zajęcie się slugami w pierwszej kolejności. Zwłaszcza jeśli w czasie budowania profilu linkowego ma się zamiar wskazywać nie tylko na stronę główną, ale i na podstrony. Wtedy też od razu będzie można podawać właściwe i finalne adresy stron (tych nie powinno się zmieniać zbyt często – po utworzeniu dobrego sluga, trzeba zachować go w tej samej formie już na stałe).

Podsumowanie

Na dobrze prowadzone pozycjonowanie strony internetowej składa się bardzo wiele różnych, często pozornie niewielkich i mało znaczących, a w rzeczywistości mający ogromny wpływ na jego efektywność elementów. Wiedząc co to jest slug w SEO ma się tego dobitny przykład. Zadbanie o właściwe slugi jest podstawą, od której należy rozpocząć proces optymalizacyjny i czymś, na co zwraca uwagę każda agencja interaktywna. Jeżeli nie ma się głowy do tego, by samodzielnie ustalić ich strukturę, ale też połączyć je z innymi formami optymalizacji, warto sięgnąć po jej usługi. Wtedy też samemu będzie można skupić się na rozwoju swojego biznesu, jego warstwę marketingową powierzając profesjonalistom.

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!