Co to jest marketing? Wszystkie firmy, które działają w Polsce i na świecie, są dziś wręcz zmuszone do prowadzenia swojej działalności w wielu różnych sektorach. Konkurencyjność w niemal każdym obszarze rynku sprawia z kolei, że są też wręcz zmuszone do poszukiwania nowych sposobów na to, by trafić do swoich potencjalnych klientów i zainteresować ich swoimi usługami. To właśnie z tym związany jest marketing, o którym zamierzamy powiedzieć w dzisiejszym wpisie.
Czym jest marketing?
Chcąc zamknąć marketing w jednej sztywnej definicji można określić go jako szereg działań mających na celu trafienie z informacją do określonego grona odbiorców. Zazwyczaj chodzi tutaj o reklamę produktów lub usług konkretnej firmy, choć działania marketingowe często mają inne zadania – chociażby takie związane z budowaniem świadomości na temat danej marki (a nie bezpośrednie zachęcanie do dokonywania zakupu), ale też zmierzające do tego, by zrodzić w kliencie potrzebę posiadania czegoś, co oferuje tylko firma inwestująca w marketing.
Zdając sobie sprawę z tego, co to jest marketing, wręcz trzeba spojrzeć na wiele jego rodzajów, każdy z których działa zgoła odmiennie i celuje w nieco inne grono odbiorców. Chodzi tutaj między innymi o:
- marketing internetowy – aktualnie najpopularniejsza forma marketingu, która ma praktycznie nieograniczony zasięg. Wymaga jednak prowadzenia firmy w sieci (można też zainwestować w towarzyszącą firmie stacjonarnej stronę internetową). Ten marketing można wykonać w sposób bardzo bezpośredni (reklama), ale też niebezpośredni (pozycjonowanie stron internetowych). Jako że Internet jest aktualnie miejscem, w którym zdecydowana większość ludzi (a potencjalnych klientów) szuka informacji, warto wykorzystać to na własną korzyść;
- marketing mobilny – ta forma marketingu to ukłon w stronę użytkowników urządzeń mobilnych, których z roku na rok jest coraz więcej. Aktualnie praktycznie każdy korzysta z telefonu, a wykorzystanie tego do promocji wydaje się być nie tylko rozsądne, ale też po prostu bardzo opłacalne;
- marketing szeptany – to bardzo niebezpośrednia forma marketingu, wymagająca dużej ostrożności i dyskrecji. Poleca się w niej usługę lub produkt osobom poszukującym danego rozwiązania, bez dawania znać, że jest się odpowiedzialnym za tę usługę / produkt, a zatem de facto podając się za zadowolonego klienta, który już zdołał po nie sięgnąć lub z nich skorzystać;
- marketing bezpośredni – to wszystkie formy marketingu, które wymagają bezpośrednich i „fizycznych” działań. Tego typu marketing jest jednym z najstarszych. Któż bowiem nie kojarzy rozdawania ulotek przez pracowników różnych firm? Rozdawanie darmowych próbek przez hostessy w galeriach handlowych również wpisuje się w jego ramy.
Oczywiście wraz z upływem czasu ludzie – a w szczególności agencje interaktywne – znajdują coraz to nowsze sposoby na przeprowadzanie akcji marketingowych. Dzieje się tak dlatego, że potencjalni klienci szybko uodparniają się na poszczególne zagrania i mają świadomość co do tego, że są w pewien sposób manipulowani. Nowe formy tej – bądź co bądź – manipulacji pozwalają zatem uśpić ich czujność.
Czy tak właściwie warto inwestować w działania marketingowe?
W Polsce istnieje wiele firm, które tak właściwie nie inwestują w działania marketingowe. Jeszcze więcej uważa, że wystarczy wypromować swój biznes na początku jego prowadzenia, by później „kręcił się” samodzielnie. Rzeczywistość jednak pokazuje, że obie te grupy nie mają zbyt dużo racji, a marketing jest w stanie pomóc każdej z nich. Oczywiście – jego pozytywne skutki najbardziej odczują firmy zmagające się z największą konkurencją. Te, które inwestują w marketing zawsze będą o krok przed tymi, które tego nie robią. Nawet jeśli nasz biznes kręci się i przynosi zadowalający przychód, marketing jest w stanie jeszcze bardziej go zwiększyć i sprawić, że firma rozwinie się szybciej, sprawniej i na większą skalę.
Należy mieć oczywiście na uwadze to, że marketing wymaga poświęcenia mu mniejszego lub większego budżetu. Tylko w ten sposób będzie się w stanie podjąć wykonania tych działań, które są uważane za kosztowne.
Podsumowanie – co to jest marketing.
Wiedza na temat tego, co to jest marketing jest bardzo istotna w prowadzeniu własnego biznesu i sukcesywnym pozyskiwaniu nowych klientów. Dzisiejszy rynek jest szalenie konkurencyjny, a łatwość w zakładaniu nowych działalności i rozpoczynaniu świadczenia swoich usług w jego obrębie sprawia, że ciężko się na nim przebić. Dlatego też dziś wprost trzeba inwestować w działania marketingowe. Na szczęście jednak pól do wykazania się na jego polu jest całe mnóstwo i tylko od naszego budżetu zależeć będzie to, w jaki sposób wykorzystamy każde z nich.
Jeżeli już zdecydujemy się na podjęcie działań marketingowych, a nie posiadamy doświadczenia w temacie prowadzenia kampanii, rozsądnym działaniem z naszej strony może się okazać sięgnięcie po usługi profesjonalistów. Działające na naszym rynku firmy z chęcią nam w tym pomogą, dbając przy tym o najbardziej optymalne wykorzystanie naszego własnego budżetu.