fbpx

Algorytmy wyszukiwarek

Marketing

Algorytmy wyszukiwarek. O algorytmach wyszukiwarek wiele mogą powiedzieć specjaliści do spraw marketingu internetowej, a w szczególności ci, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron. Muszą oni bowiem dopasować się do konkretnych „wytycznych”, jakie warunkują osiągnięcie optymalnej pozycji w wyszukiwarce. Czym dokładnie są algorytmy wyszukiwarek i dlaczego są tak istotne z punktu widzenia marketingu internetowego?

Algorytm wyszukiwarki – co to jest?

Algorytmy wyszukiwarek to nic innego, jak zbiór zasad, które kierują jej oprogramowaniem. Umożliwiają one wyszukiwanie oraz przedstawianie w odpowiedniej kolejności wyników wyszukiwań. Obecnie każda wyszukiwarka internetowa kieruje się innymi algorytmami, a co więcej, nie są one w stu procentach odtajnione. Oznacza to, że nawet najlepszy specjalista do spraw marketingu internetowego nie jest w stanie idealnie dopasować strony internetowej do algorytmu wyszukiwarki. Dlaczego algorytmy są tak istotne? Ponieważ ich główną rolą jest „ocenianie” strony internetowej pod kątem na przykład treści, grafiki czy użyteczności. Nie robi tego człowiek, a specjalnie napisany w tym celu program. Dzięki temu z jednej strony łatwiej jest zoptymalizować stronę internetową, z drugiej strony trzeba śledzić bieżące trendy i informacje, jakie podawane są pod kątem konkretnej wyszukiwarki. Obecnie mamy do dyspozycji kilka wyszukiwarek internetowych, przy tym najpopularniejsza z nich to Google. Na co dzień korzysta z niej zdecydowana większość internautów, dlatego też w kontekście algorytmów wyszukiwarek najczęściej przywołuje się przykład Google.

Jakie są algorytmy wyszukiwarki Google?

Google podaje kilka istotnych algorytmów wyszukiwarki, którymi powinniśmy kierować się, pozycjonując stronę internetową. Jednym z nich jest algorytm Page Rank, który służy do indeksowania, czyli oceny jakości stron internetowych. Jest on odpowiedzialny za ważenie jakości linków, które prowadzą do danej witryny. Oznacza to, że strona, na której linkowana jest inna witryna, musi prezentować dobrą jakość. Kolejnym algorytmem jest Panda – jest to algorytm odpowiedzialny za ocenę treści, jakie znajdują się na stronie. Google promuje strony, na których publikowane są wyłącznie autentyczne treści, niezdublowane. Blokuje natomiast witryny, na których znajdziemy treści, noszące znamiona plagiatu. Bardzo istotna jest nie tyle ilość tekstu, co jego jakość. Musi być on przede wszystkim użyteczny dla internautów, dostarczając prawdziwe informacje. Tymczasem algorytm Pingwin odpowiada za walkę ze spamem i przeciwdziała nieetycznym praktykom marketingowym. W praktyce oznacza to, że jego głównym zadaniem jest sprawdzanie, z jakich stron pochodzą linki do danej witryny. Ważne, aby nie były to tak zwane farmy linków, czyli strony, które tylko i wyłącznie prowadzą do innych, nie dostarczając przy tym użytkownikom żadnych informacji. Bardzo pomocny internautom jest natomiast algorytm Koliber, który „przeszukuje” internet, poszukując odpowiedzi na pytania, zadawane przez użytkowników. W efekcie możemy w krótkim czasie uzyskać satysfakcjonującą odpowiedź, bowiem wyniki wyświetlane są tuż nad wyszukiwaniami. Ostatnim algorytmem, jaki stosuje Google, jest Gołąb. Odpowiada on za dopasowanie wyników wyszukiwań do geolokalizacji. Dzięki temu internauci znajdują wybrane towary lub usługi w pobliżu miejsca, w którym aktualnie się znajdują.

Jak wygląda praca z algorytmami wyszukiwarek?

Algorytmy wyszukiwarek stanowią bardzo pomocne marketingowcom narzędzie, bowiem pozwalają lepiej zoptymalizować daną witrynę internetową. Choć znamy poszczególne algorytmy, wciąż musimy się do nich dopasowywać. Obecnie głównym trendem wszelkich algorytmów jest użyteczność. Niegdyś strona internetowa, która znajdowała się na górze wyszukiwań, mogła być pisana właśnie pod wyszukiwarkę, a nie pod internautów. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Na samej górze znajdziemy wyłącznie witryny, które rzeczywiście okazują się być pomocne internautom, a nie są pisane wyłącznie pod oprogramowanie. Nie jest natomiast tajemnicą, że każdy, kto zajmuje się marketingiem internetowym oraz pozycjonowaniem stron www, musi znać owe algorytmy wyszukiwarek i umieć z nimi pracować. Często praca polega na dopasowywaniu się do nich metodą na przykład pozyskiwania wartościowych linków bądź tworzenia unikalnych tekstów. 

Kto zajmuje się pisaniem algorytmów wyszukiwarek?

O ile pozycjonowanie stron internetowych to w głównej mierze zadanie dla marketingowców, o tyle pisaniem algorytmów wyszukiwarek zajmują się doświadczeni informatycy. Są oni zatrudniani przez korporacje, będące właścicielami konkretnej wyszukiwarki. Ich zadaniem jest stworzenie oprogramowania, które będzie samoczynnie oceniało i promowało wybrane witryny internetowe, zgodnie z przyjętymi założeniami. Pamiętajmy, że algorytmy wyszukiwarek nie są czymś stałym. Zmieniają się one w czasie, dlatego należy nadążać za obowiązującymi trendami. Tylko w ten sposób nasza witryna może zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych. 

    FORMULARZ KONTAKTOWY

    Czy jesteś ciekaw naszej oferty?

    Jeśli tak skontaktuj się z nami!