Jak pozycjonować w Google Maps? Pozycjonowania na mapach Google nie powinniśmy bagatelizować, bowiem dobrze przygotowana wizytówka jest w stanie wygenerować nawet 1/4 ruchu na naszej stronie www. Jak właściwie pozycjonować w Google Maps, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty?
Pozycjonowanie w Google Maps – dla kogo?
Google Maps pozwala stworzyć firmie wizytówkę, dzięki której może ona dotrzeć do znacznie większej liczby klientów. Niemniej jednak, jest to narzędzie, z którego mogą skorzystać wyłącznie firmy, posiadające fizyczną siedzibę. Google weryfikuje, czy dane przedsiębiorstwo rzeczywiście ową siedzibę posiada, dlatego nie sposób obejść ten warunek. Pozycjonowanie w Google Maps stanowi doskonałe rozwiązanie dla firm, które chciałyby pozyskać klientów lokalnych. Same działania podejmowane w tym zakresie należą do kategorii pozycjonowania lokalnego, które skupia się głównie na konkretnej grupie odbiorców, przebywających bądź zamieszkujących w pobliżu naszej siedziby. Pozycjonowanie lokalne nie jest więc rozwiązaniem dla sklepów internetowych, chyba że mają one również fizyczną siedzibę. Chętnie natomiast korzystają z niego właściciele salonów usługowych czy sklepów stacjonarnych.
Jak pozycjonować w Google Maps?
Pozycjonowanie w Google Maps polega przede wszystkim na stworzeniu wartościowej z punktu widzenia klienta wizytówki firmy. Jak to zrobić? Musimy skupić się na kilku aspektach, dzięki którym nasza wizytówka będzie nie tylko dostarczać użyteczne informacje, ale również estetycznie się prezentować.
Uzupełnienie danych
Najistotniejszą kwestią w kontekście pozycjonowania w Google Maps, jest uzupełnienie danych firmy. Chodzi tutaj nie tylko o nazwę, ale przede wszystkim o dane kontaktowe, takie jak adres mailowy, numer fax czy numer telefonu. Ten ostatni pozycjonerzy uważają za najważniejszy, zwłaszcza jeśli dysponujemy numerem telefonu stacjonarnego, który posiada numer kierunkowy. Uzupełnione dane musimy aktualizować, jeśli tylko ulegną zmianie. Jeśli prowadzimy punkt usługowy bądź sklep stacjonarny, pamiętajmy o uzupełnieniu informacji o godzinach otwarcia.
Estetyczne fotografie
Wizytówka Google zawiera nie tylko dane, ale również obrazy, które możemy dodawać we własnym zakresie. Na czym powinniśmy się skupić? Na pierwszym miejscu postawmy zdjęcie, które prezentuje siedzibę naszej firmy. Dzięki temu osobom, które dotychczas o niej nie słyszały, będzie o wiele łatwiej do nas trafić. Bardzo istotne są także zdjęcia, które obrazują wnętrze naszej siedziby. Zadbajmy, aby były one estetyczne. Jeśli sprzedajemy produkty, dodajmy ich fotografie. Tymczasem punkty usługowe mogą zamieścić zdjęcia cenników. Estetyczne fotografie mają duży wpływ na postrzeganie firmy przez klientów, lecz jednocześnie powodują, że wizytówka firmy znajduje się wyżej w wyszukiwaniach.
Opinie klientów
Na ten aspekt mamy jedynie pośredni wpływ, bowiem to klient decyduje, czy wystawi nam opinię w Google, czy też nie. Im więcej pozytywnych opinii posiadamy, tym lepiej dla nas, jednak pojawia się pytanie, skąd takowe uzyskać? Nie próbujmy na siłę przekonywać klientów, aby napisali pozytywny komentarz. Tego typu działania mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie delikatne zasugerowanie czy prośba o opinię. Pamiętajmy, aby komentarzami efektywnie zarządzać, na przykład odpowiadając na te negatywne, zawierające uwagi i reklamacje. Dzięki temu zapewnimy sobie lepszy kontakt z klientem.
Popularne godziny
Chcąc pozycjonować w Google Maps, nie powinniśmy zapominać o zakładce popularne godziny, która cieszy się szczególnym zainteresowaniem klientów. Popularne godziny obrazują czas, w którym w danym punkcie jest najwięcej, a w którym najmniej klientów. Pozwala to potencjalnym odwiedzającym lepiej rozplanować czas, potrzebny na odbycie wizyty w konkretnym miejscu. Godziny otwarcia oraz popularne godziny możemy dopasowywać na bieżąco do konkretnej sytuacji, na przykład dni świątecznych.
Pozycjonowanie w Google Maps – czy przynosi efekty?
Pozycjonowanie w Google Maps stanowi niejako kwintesencję pozycjonowania lokalnego. Jest więc niezbędnym elementem kampanii reklamowej, jeśli naszym celem jest dotarcie do klienta z naszych okolic. Czy jednak podejmowane działania przynoszą oczekiwane efekty? Na ogół tak, choć wiele zależy od lokalizacji naszej siedziby, bowiem Google na pierwszym miejscu stawia tutaj dobro użytkownika. Wyświetla więc firmy, które znajdują się najbliżej miejsca, w którym ten przebywa. Jeśli działamy w niszowej branży, istnieje większe prawdopodobieństwo, że to nasza wizytówka zostanie wyświetlona w Google. Natomiast w przypadku, gdy działamy w branży mocno nasyconej, musimy zmierzyć się z większą konkurencją. W takim wypadku bardzo istotne jest dbanie o wizytówkę Google, tak aby dobrze ją pozycjonować. Pamiętajmy, że samo pozycjonowanie Google Maps jest jedynie częścią działań, które powinniśmy podjąć, aby nasza witryna była widoczna dla użytkowników. Zwróćmy uwagę na pozycjonowanie samej strony internetowej, które ma charakter już nie lokalny, a globalny.