Teksty seo – co to znaczy? Tworzenie interesujących, angażujących czytelników i wartościowych treści od zawsze jest czymś, co ma wpływ na pozycjonowanie stron. Dziś podchodzi się do tego w znacznie inny sposób niż jeszcze kilka lat temu, kiedy to „spamowało” się na oślep słowami kluczowymi, byle było ich więcej. Teksty SEO przybierają znacznie inną formę. Czym one jednak tak właściwie są i po czym odróżnić je od tekstów bardziej standardowych? Kiedy warto zacząć je pisać? To wszystko – w dzisiejszym wpisie.
Teksty SEO – czym tak właściwie są i czym się odznaczają?
Teksty SEO – co to znaczy? Otóż są to teksty, które powstały – jak sama ich nazwa sugeruje – z myślą o pozycjonowaniu strony internetowej, w obręb której trafiły. Teksty tego typu są odpowiednio optymalizowane – tak, aby spełniały wszelkie wytyczne narzucane przez Google. Te można ująć w jednym słowie: użyteczność. Teksty SEO w dzisiejszych czasach muszą być wartościowe względem użytkownika docelowego i na to kładziony jest nacisk. Powinny odpowiadać na stawiane w ich temacie lub wstępie pytanie, a odpowiedź ta powinna być wyczerpująca i kompleksowa. Taka, której użytkownik oczekiwałby przy wpisaniu pytania w wyszukiwarkę internetową. Użyteczność jednak to nie wszystko. Choć jest to bardzo istotna część, w tekstach SEO ważne jest również:
- zachowanie odpowiedniej struktury, która powinna czynić te teksty uporządkowanymi i łatwymi w ogarnięciu – zarówno dla robota wyszukującego, jak i użytkownika. Konieczne jest stosowanie odpowiedniej hierarchii nagłówków, adekwatnej do przedstawianych przez siebie treści;
- zadbanie o różnorodność typograficzną – teksty SEO to takie, które nie są napisane jednym ciągiem. Krótkie paragrafy, pogrubienie wybranych fraz oraz całych najważniejszych zdań, pochylenie tytułów – to wszystko jest w stanie przyczynić się do wzrostu ich wartości;
- wykorzystanie list, obrazków – tekst SEO to nie tylko dosłownie „tekst”. To także wszystko, co mu towarzyszy – tabele, obrazki, wykresy, listy. Nie należy wpychać ich na siłę, choć dobrze było9by je zawrzeć, jeśli sytuacja na to pozwala;
- nasycenie słowami kluczowymi – podchodząc do pozycjonowania stron na samym początku wybiera się słowa kluczowe, pod którymi chce się, żeby strona występowała. W tekstach SEO słowa te powinny się znaleźć. Koniecznie w naturalnej formie. Google już dawno nauczyło się odmieniać wyrazy. Słów kluczowych nie warto wpychać gdzie popadnie – powinny one pojawiać się dokładnie tam, gdzie można było się ich spodziewać i tam, gdzie jest to w pełni zrozumiałe i naturalne;
- unikalność – ta kwestia na przestrzeni lat nie zmieniła się wcale. Tak jak kiedyś tylko unikalne teksty mogły być uważane za takie rzeczywiście „SEO”, tak i dzisiaj tak jest. Unikalność to priorytet – nie można kopiować treści pochodzących z innych stron. Również w części. Oczywiście nie można się obawiać cytatów, jednak nie można też dopuścić do sytuacji, w której będą one stanowiły o zdecydowanej większości napisanego przez siebie tekstu. Wtedy będzie on nieunikalny.
Kiedy zacząć pisać teksty SEO?
Wiele osób wpada na pomysł tworzenia tekstów SEO dopiero w momencie, w którym podejmuje decyzję o zajęciu się pozycjonowaniem swojej strony internetowej. Jest to duży błąd, gdyż to za późno. Choć – oczywiście – teksty tego typu wciąż będą miały wartość, straci się wiele potencjału związanego z tymi, które już wcześniej zdołało się napisać. Właśnie dlatego teksty SEO powinno się tworzyć od razu po założeniu własnej strony internetowej lub sklepu. Nawet jeśli nie będą to duże ich ilości, z pewnością dołożą swoją cegiełkę do późniejszego pozycjonowania. Nawet jeśli to wystąpi po kilku miesiącach.
Właśnie dlatego jeszcze zanim rozpocznie się prace nad własną stroną, warto zapoznać się z wszelkimi zasadami dotyczącymi tworzenia tekstów SEO. Choć to jeszcze dla wielu za wcześnie na ustalanie strategii marketingowej, warto to zrobić chociażby w zakresie pozwalającym zbadać konkurencję oraz wybrać słowa kluczowe, na których najbardziej będzie się opłacało skupić. Wtedy też będzie się miało pewność, że treści na stronie będzie się tworzyło zgodnie z zasadami i z myślą o tym, by same w sobie generowały konwersje.
Warto wiedzieć: choć teksty SEO są kojarzone przede wszystkim z blogami (i to na nich rzeczywiście najczęściej występują), tak naprawdę powinno się je tworzyć wszędzie. Również w obrębie sklepów internetowych. Opisy produktów wcale nie muszą (a wręcz nie mogą) być wklejką od producenta, a powinny być rzeczowymi tekstami, z których użytkownicy dowiedzą się więcej.
Podsumowanie
Każdy z twórców internetowych – firm i osób prywatnych – wręcz musi zainwestować w teksty SEO. Co to znaczy? W najlepszym przypadku to, że powinien nauczyć się je tworzyć, a zatem poznać wszelkie zasady, dzięki którym będzie w stanie tworzyć je w najbardziej pożądany przez siebie sposób. Jeśli zaś nie ma na to czasu, zawsze może sięgnąć po usługi agencji interaktywnej zajmującej się pozycjonowaniem. To w końcu między innymi pod nie tworzy się treści określane przydomkiem SEO.