Pozycjonowanie stron – jak zacząć? Chcąc rozpocząć swoją przygodę z marketingiem internetowym bardzo szybko natrafi się na pozycjonowanie stron, będące jedną z najlepszych i najpopularniejszych obecnie jego form. Tak naprawdę jednak nie każdy orientuje się w tym, jak wykorzystać ją na swoją korzyść. Dla większości firm i osób prywatnych pozycjonowanie jest czarną magią. Jak więc zacząć z nim własną przygodę, by w tym wszystkim się odnaleźć i móc osiągać w tym prawdziwie satysfakcjonujące efekty? O tym – w dzisiejszym wpisie.
Strategia marketingowa najlepszym początkiem pozycjonowania
Podstawą każdej akcji marketingowej jest ustalenie odpowiedniej strategii. Dokładnie tak samo jest w przypadku procesu określanego jako pozycjonowanie stron. Jak zacząć działać w jego zakresie? Należy ustalić plan, który solidnie się przemyśli, a który pozwoli opracować schemat dalszych działań w tym właśnie zakresie. Co musi zawierać w sobie odpowiednio przygotowana strategia na pozycjonowanie? Poniżej przedstawiamy kilka rzeczy, które stanowią jej podstawę, a o których nie można zapomnieć.
- Słowa kluczowe, na których zamierza się skupić. To najważniejszy element tworzenia własnej strategii. Słowa kluczowe muszą być dobrane w taki sposób, by dało się z nich wykrzesać konwersje. Muszą zatem być popularne. Dobrze jest jednak unikać słów kluczowych bardzo ogólnych. Warto skupić się na tych, w obrębie których ma się szansę konkurować. Słów kluczowych należy wybrać odpowiednio dużo – skupianie się na jednym lub dwóch będzie marnowaniem potencjału całej usługi pozycjonowania. Wiele słów kluczowych nie ma potencjału do przynoszenia dalszych korzyści – nie warto się na nich skupiać. Lepiej jest zastąpić je tymi rzeczywiście wartościowymi.
- Budżet, jaki można poświęcić na pozycjonowanie. Niezależnie od tego, czy pozycjonowania stron podejmuje się samodzielnie, czy też przy użyciu agencji interaktywnej (ta druga opcja jest bardziej polecana), konieczne będzie zainwestowanie w nie. Wymaga ono bowiem pewnego rodzaju narzędzi i płatnych rozwiązań. Już na etapie tworzenia strategii warto zadecydować, ile jest się w stanie na to przeznacza.
- Działania, na których się skupi w całym procesie. Tworząc plan na pozycjonowanie można wyselekcjonować te działania, które będą mogły mieć największy potencjał. W ten sposób wyraźnie ukierunkuje się samych siebie na sukces i będzie się wiedziało, jakie zadania w zakresie pozycjonowania będzie się miało każdego dnia.
- Analizę konkurencji. Dobra strategia marketingowa nie miałaby racji bytu, gdyby nie brała pod uwagę konkurencji. Ta w obrębie pozycjonowania stron internetowych jest naprawdę duża – przynajmniej w większości branż, które już działają w Internecie. Analiza konkurencji pozwoli na skopiowanie ich najlepszych rozwiązań oraz zaimplementowanie u siebie tego, co rzeczywiście się sprawdza. Umożliwi też uniknięcie ewentualnych błędów oraz niepodejmowanie się działań, które mogą się okazać stratą czasu.
Strategia na pozycjonowanie w wielu aspektach przypomina biznesplan – z tym jednak, że dotyczy marketingowej części własnej strony. Im ona będzie dokładniejsza, tym lepsze efekty zagwarantuje i ty lepiej dla całego procesu.
Co po ustaleniu strategii na pozycjonowanie?
Ustalenie strategii marketingowej to dopiero początek, a właściwie zaledwie plan, a nie właściwe pozycjonowanie. To tak naprawdę rozpoczyna się od optymalizacji. Mając już wybrane słowa kluczowe można przystąpić do tworzenia treści SEO, która będzie się na nim skupiała. Dobra optymalizacja to również uczynienie strony wartościową dla użytkownika docelowego. To właśnie do tego dąży Google i do tego powinno się zmierzać przy tworzeniu strony, która rzeczywiście będzie zachęcać i generować konwersje. Odpowiednia optymalizacja jest w stanie sprawić, że wykorzysta się pełen potencjał każdego kolejnego działania w zakresie pozycjonowania.
Po dokonaniu optymalizacji warto postawić na audyt SEO, który ostatecznie sprawdzi, czy została ona przeprowadzona w sposób właściwy. Wskaże ewentualne niedociągnięcia i podpowie, co jeszcze da się zrobić w tym zakresie. Teraz można już przystąpić do budowania profilu linkowego własnej witryny internetowej – koniecznie w rozsądny sposób, przy skupianiu się na jakości. Można też już sięgnąć po usługi agencji interaktywnej. Mając świadomość tego, z czym związane jest pozycjonowanie i jakich działań trzeba się podjąć w jego obrębie, współpraca z nią będzie jeszcze efektywniejsza i po prostu satysfakcjonująca.
Podsumowanie
Istnieje wiele rzeczy, które można zrobić jeśli chodzi o pozycjonowanie stron. Jak zacząć, by nie pominąć żadnej z nich, a przy okazji dążyć ku satysfakcjonującym efektom? Wystarczy podejść do tego z głową i na spokojnie, a przede wszystkim stworzyć odpowiedni grunt pod pozycjonowanie. Niezależnie od tego, czy zamierza się robić to samodzielnie, czy w asyście profesjonalnej agencji interaktywnej – strategia na pewno się przyda. Podobnie zresztą jak wszelkie inne działania przygotowawcze, które nie są wcale czymś odrębnym, a już od dawna stanowią istotną część całego procesu pozycjonowania.