Jak sprawdzić SEO strony? Sprawdzenie SEO strony zależy od konkretnych czynników, które chcemy ocenić. Pełen obraz SEO strony daje tylko profesjonalny audyt witryny, który jest zawsze niezbędnym krokiem do budowy strategii pozycjonowania.
Wiele elementów SEO strony pozwalają ocenić także darmowe wtyczki. Służą one jednak głównie do badania wybranych elementów poszczególnych podstron, a więc przede wszystkim do pracy z tekstem. Wiele elementów pozycjonowania off-site pozwalają ocenić płatne narzędzia analityczne, takie jak Ahrefs. Służą one głównie do oceny linkowania zewnętrznego. Istnieją również darmowe narzędzia online do oceny prędkości strony (która także jest czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie) oraz do darmowych audytów SEO. Funkcjonalność darmowych audytów jest jednak bardzo ograniczona. Aspekty SEO związane z ruchem na stronie, przepływem użytkowników i liczbą wejść z wyszukiwarki w określonej perspektywie czasowej pozwalają ocenić darmowe narzędzia dostarczane przez Google. Należą do nich Google Search Console i Google Analytics.
Wtyczki do automatycznej oceny SEO strony
Podstawową ocenę SEO strony oferują darmowe wtyczki, dostępne dla wszystkich witryn opartych na CMS WordPress. Do najbardziej popularnych wtyczek tego rodzaju należą Yoast SEO i All in One SEO. Ich funkcjonalności są bardzo rozbudowane, do podstawowych należy jednak badanie określonych podstron pod względem ilości wystąpień słów kluczowych. Wtyczki SEO badają więc czynniki związane z pozycjonowaniem on-site, przede wszystkim dotyczące konkretnych tekstów na stronie. Analizują też nagłówki, linki wewnętrzne i linki wychodzące. Poszczególnym podstronom przyznawana jest ocena SEO. Ocena ta dotyczy oczywiście tylko wymienionych uprzednio czynników, nie sposób za pomocą wtyczek SEO ocenić większości aspektów optymalizacji technicznej strony, a tym bardziej jakości linkowania zewnętrznego.
Profesjonalny audyt SEO
Najważniejszą i najbardziej skuteczną techniką oceny SEO strony jest profesjonalny, pełny audyt. Przeprowadzić go może tylko profesjonalna agencja SEO, korzystając z doświadczenia i szeregu narzędzi analitycznych. Konieczna jest analiza techniczna witryny, w tym określenie jest struktury, zastosowanych technologii, a nawet hostingu. Analiza techniczna zawiera informacje o kodzie strony, działaniu JavaScript, a także o optymalizacji wielkości grafik. Sprawdzić należy również to, czy witryna jest dobrze dostosowana do robotów indeksujących Google. Wszystko to pozwala na wyeliminowanie wszelkich pojawiających się błędów technicznych. Jeszcze ważniejsza jest analiza czynników off-site związanych z SEO. Polega ona na określeniu profilu linków zewnętrznych prowadzących do witryny – ich ilości i jakości. Analiza taka umożliwia przygotowanie nowej strategii linkowania zewnętrznego.
Sprawdzanie SEO strony online
Darmowe narzędzie do audytu SEO strony
Istnieją także narzędzia online do tworzenia prostych audytów SEO. Ich funkcjonalności są jednak bardzo ograniczone, obejmują przede wszystkim podstawowe wskaźniki techniczne dotyczące witryny. Darmowy audyt ogranicza się w zasadzie do analizy kodu html i css wybranych podstron, w tym np. nagłówków języka html. Nie zastąpi on więc nigdy profesjonalnego audytu.
Narzędzia do badania linków zewnętrznych
Inną grupą narzędzi online do sprawdzania SEO strony analizujące linki zewnętrzne. Do najważniejszych należą Ahrefs, Majestic SEO i Moz. Posługują się one własnymi bazami danych, które budują roboty internetowe. W bazach tych zawarte są obszerne informacje o linkach zewnętrznych, które poddawane są także ocenie jakościowej. Są to narzędzia płatne, pewne podstawowe wskaźniki są w nich jednak darmowe. Zmiany w SEO strony możemy więc obserwować systematycznie badając wskaźniki takie jak Trust Flow i Citation Flow – wskaźniki te są odnoszącymi się do linkowania zewnętrznego ocenami SEO witryny.
Narzędzia do pomiaru szybkości witryny
Prędkość działania strony to bardzo ważny czynnik rankingowy w Google, związany także z user experience. W tym roku nabrała niezwykłego znaczenia dla SEO – wiele powolnych stron internetowych objęły znaczne spadki pozycji. Nie chodzi tu tylko o samą szybkość. Algorytmy Google badają i oceniają cały system czynników, określanych jako „podstawowe wskaźniki internetowe”. Szczególnie częste są trudne do rozwiązania problemy techniczne z czynnikiem CLS. Ze względu na ich znaczenie na SEO, należy je badać możliwie często za pomocą narzędzia Lighthouse. Warto używać wiele narzędzi – obok Lighthouse, używać należy więc także np. GTmetrix.
Darmowe narzędzia Google
Oczywiście SEO strony sprawdzać należy stale także za pomocą narzędzi online dostarczanych przez Google. Należą do nich Google Search Console i Google Analytics. Google Search Console pozwala na łatwe (choć mało dokładne) codzienne sprawdzanie pozycji witryny na określone słowa kluczowe. Google Analytics to złożone narzędzie analityczne, które pozwala badać ilość wejść na stronę w wybranej perspektywie czasowej, współczynnik odrzuceń, ruch na stronie oraz różne dane dotyczące użytkowników witryny. Narzędzia te pozwalają na wnioski dotyczące SEO strony.