Ile kosztuje SEO? Coraz większa część działań marketingowych przeprowadzana jest w sieci. Wynika to z faktu, iż z Internetu korzysta ogromna liczba użytkowników. Jednocześnie stanowią oni grupę potencjalnych klientów. Warto także zdać sobie sprawę, że szereg decyzji zakupowych, czy dotyczących wyboru konkretnego usługodawcy podejmowany jest na podstawie informacji dostępnych w Internecie. Nie chodzi tylko i wyłącznie o same opinie innych użytkowników, ale też o łatwy dostęp do strony internetowej, na której zawarte są, w sposób czytelny, informacje związane z zakresem usług, cennikiem, czy danymi kontaktowymi. Samo posiadanie strony internetowej nie oznacza, iż klienci z łatwością na nią trafią. W końcu tego rodzaju praktyki prowadzone są przez niemal każde przedsiębiorstwo. Dotyczy to tak samo prostych wizytówek, jak też bardziej rozbudowanych stron. Tak naprawdę to, czy na stronę wchodzić będzie duża liczba osób, zależne jest od jej pozycji na liście wyników w wyszukiwarce.
Czym jest pozycja na liście wyników wyszukiwarki?
Silnik wyszukiwarki oparty jest na algorytmie. Na jego podstawie użytkownikowi dostarczane są wyniki jako te najbardziej trafne, które stanowią odpowiedź na jego zapytanie. Dlatego podstawowym kryterium, które algorytm bierze pod uwagę, jest słowo kluczowe, wpisane w wyszukiwarce. Jednak to nie wszystko. Istotny wpływ na sama atrakcyjność treści, zarówno pod kątem merytorycznym, jak też stylistycznymi. Sam wygląd strony, jej czytelność, czy szata graficzna także odgrywają ważny element w ocenie strony przez algorytm. Innymi elementami są linki zewnętrzne, które prowadzą do danej strony, jak też ilość wyświetleń witryny. Na tej podstawie tworzona jest lista wyników. W pierwszej kolejności prezentowane są strony, które z perspektywy algorytmu są najbardziej atrakcyjne dla użytkownika. W pewnym sensie miejsce na liście oznacza to, na ile dana strona faktycznie okaże się pomocna dla danego użytkownika wyszukiwarki.
Dlaczego pozycja na liście wyników jest tak ważna?
Odpowiedź jest bardzo prosta. Im wyższe miejsce na liście, tym większa liczba unikalnych wejść na stronę. Wedle przeprowadzonych badań wynika, iż większość osób nigdy nie opuszcza pierwszej strony z wynikami, spora część wybiera natomiast pierwsze, cztery linki z góry. Dlatego są to najbardziej opłacalne pozycje. Z tej racji pozycjonowanie jest tak bardzo ważnym narzędziem we współczesnym marketingu internetowym. Z usług firm SEO korzystają tak samo małe przedsiębiorstwa, jak też dużej koncerny. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy w sieci, to proces złożony i wymaga działania na wielu płaszczyznach. Podobnie sytuacja wygląda z pozycjonowaniem. Skrót SEO oznacza Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony internetowej pod kątem algorytmu.
Od czego zaczyna się współpraca z agencją SEO?
Pierwszym krokiem, który pozwala na stworzenie planu, jak też podjęcie właściwych środków, których celem jest polepszenie miejsca strony na liście wyników, jest audyt SEO. Najczęściej wykonywany jest przez pracownika osobiście w siedzibie firmy. Wynika to z faktu, iż niezbędny jest dostęp do strony z poziomu Web Mastera, czyli administratora, który ma wgląd we wszelkie informacje. Nie chodzi tylko o same treści na stronie, ale również kod źródłowy. Celem audytu jest stwierdzenie, obiektywnej wartości domeny dla algorytmu. Oznacza to poszukiwanie miejsc, które wymagają optymalizacji i dopasowania do algorytmu.
Czy audyt SEO jest płatny?
Tak naprawdę nie ma co do tego zasady. Wszystko jest kwestią indywidualną, która zależy od danej agencji. Niektóre z nich traktują ten etap jako rodzaj inwestycji, dlatego audyt przeprowadzają bezpłatnie, inne naliczają opłaty za jego przeprowadzenie lub szacują przybliżony koszt takiej usługi.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
Tak na prawdę ciężko, bez bliższych danych ocenić, jaki będzie koszt pozycjonowania. Najczęściej, w przypadku podstawowych, niewielkich prac, należy liczyć się z wydatkiem rzędu 500-700 złotych miesięcznie. Często jednak ceny sięgają rzędu kilku tysięcy. Skąd tak duży rozstrzał? Przede wszystkim wszystko zależne jest od tego, jaki jest cel danego przedsiębiorstwa. Najlepsze pozycje na liście wyników wymagają sporo pracy. Wynika to z faktu, iż inne firmy, także z branży pokrewnej, także korzystają z tego rodzaju narzędzi. Aby uzyskać jak najlepsze wyniki, do zagadnienia trzeba podejść kompleksowo. Optymalizacji podlegają treści na stronie, włącznie ze słowami kluczowymi, często także należy wykonać poprawki w szafie graficznej, czy kodzie źródłowym. Na pozycję strony wpływa między innymi czas, w jakim strona otwiera się na urządzeniu użytkownika.
Ile trwa pozycjonowanie strony?
W tym przypadku także dużo zależy od tego, jaki jest cel. Najwyższe pozycje wymagają sporo pracy. Jednak pierwsze efekty widoczne są najczęściej po około trzech miesiącach. Ciężko jednak ocenić, ile czasu będzie potrzebne do finalnego zrealizowania zamiarów. Wiele firm przeprowadza działania SEO nieustannie. Wynika to również z faktu, iż algorytm wyszukiwarki również jest zoptymalizowany i bardziej dopasowywany do potrzeb klientów.