Holistic marketing – co to jest? Marketing to dość zróżnicowana, jednocześnie skomplikowana dziedzina. W rzeczywistości wyróżnić możemy ponad 100 rodzajów marketingu. W wyniku dynamicznie powstających zmian, ostatnimi czasy coraz większą popularnością cieszy się marketing holistyczny, co powiązane jest bezpośrednio ze stosunkowo dużą konkurencją. Jaka jest koncepcja holistic marketingu? Jakie cele holistic marketingu możemy wyróżnić? W jaki sposób wysyłana jest ujednolicona wiadomość do klientów? Jak prezentuje się struktura marketingu holistycznego? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
Jaka jest koncepcja holistic marketingu?
Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek rozważania na temat holistic marketingu, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, jaka jest jego koncepcja. Otóż opiera się ona, jak sama nazwa wskazuje, na filozofii holizmu. Można to podsumować za pomocą jednej myśli popularnego Arystotelesa, która brzmi następująco: „Całość jest czymś więcej niż sumą części”. O ile w filozofii koncepcja ta nie jest czymś innowacyjnym, tak jednak w przypadku marketingu- zaczęto z niej korzystać stosunkowo niedawno. Okazuje się, że na podstawie powyższego można wysnuć wniosek, że biznes nie jest kombinacją działów, które powinny działać od siebie niezależnie. Wszystkie części i działy powinny dążyć do jednego, określonego celu. Marketing powinien być włączony niemalże we wszystkich aspektach. Holistyczna koncepcja marketingu zakłada, że marketing to niezwykle istotny element każdej firmy. W konsekwencji powinien w to być zaangażowany niemalże każdy, kto pracuje w danym przedsiębiorstwie- jest to klucz do osiągnięcia sukcesu.
Jakie cele holistic marketingu możemy wyróżnić?
Wiemy już, jaka jest koncepcja holistic marketingu. Warto teraz posiąść informacje na temat tego, jaki jest cel wcześniej wspomnianej koncepcji marketingowej. Jak już wspominaliśmy- holistic marketing zakłada, że poszczególne elementy firmy powinny mieć identyczny cel, który polega na tym, by tworzyć pozytywne doświadczenia klienta. Dzięki temu możliwe jest budowanie odpowiedniego wizerunku marki, a na tym zależy przedsiębiorstwom w sposób szczególny. Wszystkie części firmy powinny wyznaczać ten sam cel – do klientów wysyłany jest identyczny komunikat. Przykładowo jeśli dowolne przedsiębiorstwo zachowywałoby się w jeden sposób w mediach społecznościowych, natomiast zupełnie inaczej prezentowane byłoby w reklamach, wówczas klienci otrzymywali by dwa sprzeczne sygnały, odmienne komunikaty, a to z pewnością nie jest pozytywnym zjawiskiem. Jeśli chcemy być poważnie postrzegani przez konkurencję i klientów, nie możemy śmiać się z osób na mediach społecznościowych. Oczywiście takie podejście może być skuteczne, jednakże tylko w sytuacji, kiedy koncepcja firmy jest nieco mniej poważna. Wyróżnić możemy cztery główne cele holistic marketingu. Pierwszy z nich to po prostu budowanie marki poprzez obsługę na najwyższym poziomie. Drugim natomiast jest spójność- całe przedsiębiorstwo powinno wysyłać jednolite komunikaty we wszystkich miejscach i działach. Warto wspomnieć o efektywności, bowiem holistyczne podejście znacznie pomaga ją zwiększyć. Dzieje się tak, bowiem komunikacja klienta z firmą jest nieco łatwiejsza. Holistic marketing jest bardzo skuteczny i to właśnie dlatego cieszy się coraz większą popularnością.
W jaki sposób wysyłana jest ujednolicona wiadomość do klientów?
Jeśli zależy nam na tym, aby holistic marketing został odpowiednio wdrożony, wówczas ewentualne działania muszą być zaplanowane w sposób dokładny- istotne jest dążenie do jednolitego celu. Cały proces możemy podzielić na cztery elementy. Pierwszy z nich to marketing relacji. Oznacza to, że stosowanie podejścia holistycznego musi wiązać się z dobrą znajomością odbiorców. Nie bez znaczenia jest marketing zintegrowany – musi wiązać się z jednolitym przekazem. Marketing wewnętrzny dotyczy także pracowników, bowiem konieczna jest doskonałą obsługa klienta. Czwartym i ostatnim elementem jest marketing odpowiedzialny społecznie. Ma na celu przyciąganie klientów, którzy chcieliby zmienić swoje tradycyjne zakupy. Strzałem w dziesiątkę może być przeznaczenie części dochodów firmy na szczytne cele charytatywne.
Jak prezentuje się struktura marketingu holistycznego?
Wiemy już niemalże wszystko na temat holistic marketingu. Warto teraz przejść do jego struktury. Składa się ona z trzech części, czyli analizy i identyfikacji, tworzenia i dostarczania. Pierwszy etap polega na analizowaniu potencjalnych możliwości docelowych odbiorców. To właśnie wtedy firma poznaje potrzeby i życzenia klientów. Jeśli chodzi o tworzenie – firma stara się wymyślić strategię, która w późniejszym czasie będzie używana. Używa się informacji zebranych w poprzedniej fazie i wcielamy się w rolę klienta. Ostatnim elementem całej układanki jest dostawa. Całość polega na zarządzaniu relacjami z klientami i zasobami wewnętrznymi.