Co to Google Ads? Google Ads jest czymś, co ostatnimi czasy cieszy się niebywałą popularnością wśród właścicieli firm. Znane wcześniej jako Google AdWords, dla wielu okazuje się furtką do sukcesu na polu marketingu internetowego. Nie ma co się zresztą dziwić: jest w końcu skuteczne, szybkie, intuicyjne, a przede wszystkim najbogatsze na świecie jeżeli chodzi o grono odbiorców, do których można dostrzec. Czym jednak dokładnie jest konto w jego obrębie? Jak działa i jak się ono ma do usługi pozycjonowania stron? Na tym wszystkim zamierzamy się skupić w dzisiejszym wpisie.
Google Ads – charakterystyka usługi
Co to Google Ads? W najprostszych słowach można to określić jako usługę, która pozwala na prowadzenie kampanii marketingowych za pośrednictwem sieci posiadanej przez amerykańską korporację. Powstała z myślą o firmach, które chcą wypromować same siebie, swoje produkty czy usługi w szerokim gronie odbiorców. Stanowi formę reklamy bezpośredniej, która działa na dwóch płaszczyznach:
- w wyszukiwarce internetowej, za sprawą czego konkretne reklamy trafiają na same szczyty wyników wyszukiwania pod konkretnymi frazami (wybranymi przez siebie, oczywiście),
- na stronach internetowych, które współpracują z Google w ramach programu Google AdSense (to miliony stron tematycznych, na których może pojawić się reklama).
Cała usługa ma to do siebie, że można ją skonfigurować w sposób bardzo elastyczny, dowolnie dobierając zarówno formę reklamy, jak i przede wszystkim to, do kogo tak właściwie ona dotrze. Podstawą w tym wszystkim jest dobranie odpowiednich słów kluczowych, pod którymi będzie się ona pojawiać, określenie zasięgu reklamy (globalny, lokalny, ogólnopolski), ale też stworzenie charakterystyki odbiorcy idealnego poprzez określenie jego płci, wieku czy zainteresowań.
Google Ads ma to do siebie, że rozliczenia z nim odbywają się w formule pre-paid. Aby więc wystartować z reklamą w jego obrębie, trzeba doładować swoje własne wirtualne konto. Sam system pobiera opłaty na dwa sposoby: niewielkie kwoty za wyświetlenia oraz nieco większe za kliknięcia czy ostateczne konwersje. To, ile płaci się za kampanie reklamową (których – nota bene – można mieć dowolną ilość) zależy od konkurencyjności słów kluczowych, ich popularności oraz złożoności (im dłuższa i bardziej specyficzna jest fraza, w obrębie której się reklamuje, tym jest to tańsze).
Google Ads a pozycjonowanie stron
Osoby choć trochę zapoznane z tematyką reklamy internetowej i wiedzące, co to Google Ads i czym jest pozycjonowanie stron szybko dostrzegą wspólne mianowniki w obu tych rzeczach. Obie prowadzą bowiem do tego samego celu, a zatem do pojawienia się konkretnej strony internetowej na szczycie wyników wyszukiwania pod konkretną frazą. Czy są to zatem usługi identyczne i takie, z których powinno się korzystać wymiennie?
Oczywiście, że nie. Główna różnica między nimi widoczna jest w sposobie jego działania i osiągania efektów za ich pośrednictwem. Pozycjonowanie stron jest usługą długofalową, która może nie przynosić efektów nawet przez wiele miesięcy. Dopiero odpowiednio dużo czasu włożonego w nią jest w stanie zagwarantować efekt, który jednak utrzyma się długo bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Tymczasem stworzenie kampanii w obrębie Google Ads przynosi natychmiastowy efekt w postaci obecności strony na szczycie wyników (i nie tylko, co również jest pewną różnicą). Tutaj jednak trzeba płacić za każde kliknięcie i wyświetlenie reklamy. W wynikach widnieje się zatem tylko wtedy, gdy to się robi.
Google Ads to system, który gwarantuje efekty w zamian za włożone w niego pieniądze. Pozycjonowanie zaś, zwłaszcza w obrębie bardziej konkurencyjnych fraz, wcale tych efektów może nie przynieść. Zwiększa jednak wartość strony i sprawia, że ta – w efekcie ubocznym – pojawia się w wynikach również pod bardziej specyficznymi frazami. Nie pobiera przy tym opłat za każde wyświetlenie czy kliknięcie.
Obie rzeczy, o których mowa powyżej, jest w stanie doskonale ze sobą zgrywać każda działająca na polskim rynku agencja interaktywna. Ich łączenie ze sobą jest zresztą bardzo rozsądne. Jako że na efekty pozycjonowania (które, bądź co bądź, jest naprawdę przydatne i potrafi przynosić mnóstwo korzyści) trzeba czekać, w tak zwanym międzyczasie można bez problemu postawić na reklamę bezpośrednią Google Ads. Tę można zresztą traktować również jako sposób na przetestowanie efektywności konkretnych słów kluczowych i sprawdzenie, czy tak właściwie opłaca się pozycjonować właśnie pod nie.
Podsumowanie
Wiedząc, co to Google Ads i czym tak właściwie jest cała usługa, do której uzyskuje się dostęp po jego założeniu, szybko można zrozumieć, że po prostu warto je zarejestrować. Zwłaszcza jeśli to w Internecie pokłada się nadzieje związane z rozkręceniem własnego biznesu. Google Ads już dawno stało się niemalże podstawą każdej efektywnej internetowej kampanii marketingowej. Warto spróbować wdrożyć korzystanie z niego również u siebie. Zwłaszcza że jest to w żaden sposób niezobowiązujące, a nad wszystkim w jego obrębie ma się całkowitą kontrolę.