Audyt strony internetowej interesuje prawie każdego właściciela strony WWW. Aktualnie na rynku znaleźć można całe mnóstwo usług związanych z działalnością stron i sklepów internetowych. Tworzenie i pozycjonowanie stron, SEM, reklama kontekstowa, performance marketing – to tylko wybrane z nich. Jedną z tych, które obecnie cieszą się dużą popularnością, a po które sięga się już po wejściu w posiadanie strony, najczęściej przed rozpoczęciem działań w zakresie jej pozycjonowania, jest audyt strony lub sklepu. Czym on tak właściwie jest, kiedy go przeprowadzić i co powinien on brać pod uwagę? O tym wszystkim zamierzamy powiedzieć w naszym dzisiejszym wpisie.
Czym jest i co bierze pod uwagę audyt strony internetowej?
Audyt strony internetowej jest czymś, co ma za zadanie dokładnie prześwietlić tę stronę internetową pod ściśle określonym, zależnym od stawianych przed nim przez klienta oczekiwań kątem. Zdecydowanie najczęściej przeprowadza się współcześnie audyty SEO, mające sprawdzić, czy konkretna strona jest odpowiednio przystosowana do działań w zakresie jej pozycjonowania. Audyt może też sprawdzać poprawność jej kodu, szybkość działania oraz wszystkie te rzeczy, które mają wpływ na komfort jej wczytywania i przeglądania przez klienta. Audyty mogą dotyczyć również tylko interfejsu użytkownika, kampanii marketingowych oraz konkurencji.
Warto wiedzieć: audyt może dotyczyć również sklepu internetowego. W jego przypadku zwraca się uwagę na wiele elementów typowych właśnie dla branży e-commerce. Nie tylko tych powiązanych z SEO.
Zakres przeprowadzanego audytu nie jest stały i określany już w jego definicji. Tak właściwie zależy on od tego, co dokładnie poddaje się audytowi (może to być zwykła strona firmowa, większy portal, sklep internetowy, blog i wiele innych), ale też od tego, kto go przeprowadza (usługodawcy zawsze przedstawiają ten zakres na swoich stronach ofertowych). Zazwyczaj jednak bierze on pod uwagę takie aspekty, jak:
- poprawność kodu – kod strony internetowej jest rzeczą, która w największym stopniu wpływa na jej funkcjonowanie – musi być poprawny i pozbawiony zbędnych elementów. Dobry audyt strony internetowej dokładnie go prześwietli i wskaże wszystkie nieprawidłowości w jego obszarze;
- szybkość ładowania się strony lub sklepu – szybko działająca strona lub sklep to podstawa wpływająca zarówno na pozycję w wyszukiwarce, jak i na odczucia klienta – audyt musi ją sprawdzić i znaleźć aspekty, które można zmienić celem jej przyspieszenia;
- linkowanie wewnętrzne – struktura linków wewnętrznych jest bardzo istotna, bo wpływa na sposób indeksacji strony, ale i zachęca odwiedzających do przeglądania pełnej jej zawartości;
- treści zawarte na stronie – treści muszą być nie tylko przydatne dla odbiorcy, ale też odpowiednio zoptymalizowane pod pozycjonowanie (i nie tylko). Audyt musi to sprawdzać;
- responsywność – dobry audyt sprawdza stronę również pod kątem jej działania na urządzeniach mobilnych, po które aktualnie sięga się coraz częśćiej.
Powyższe aspekty znajdują się w zakresie większości przeprowadzanych audytów SEO, ale i innych ich rodzajów. Ich brak nie oznacza jednak tego, że audyt jest kiepski, a po prostu to, że nie jest kompleksowy. Możliwe, że skupia się na innych aspektach.
Kiedy warto przeprowadzić audyt własnej strony?
Audyt strony internetowej zdecydowanie najlepiej jest przeprowadzić bezpośrednio po jej stworzeniu, a jeszcze przed oddaniem jej do dyspozycji szerszemu gronu odbiorców. Wtedy też będzie się miało pewność, że zaserwuje im się twór kompletny, przygotowany z dbałością o wszelkie szczegóły i dopracowany pod każdym możliwym względem. Oczywiście w wielu przypadkach nie jest to możliwe – zwłaszcza wtedy, gdy na audyt decydujemy się już w czasie prowadzenia własnej strony czy sklepu. Wtedy też najlepiej będzie, gdy przeprowadzimy go tak szybko, jak to tylko możliwe – najlepiej jeszcze zanim podejmiemy się działań w zakresie SEM (search engine marketing). Odpowiednio zoptymalizowana pod ich kątem witryna internetowa będzie się pozycjonowała szybciej i sprawniej. Będzie też lepiej postrzegana przez jej odbiorców.
Musimy pamiętać, że audyt dostarcza informacji na temat rzeczy, które warto byłoby poprawić w funkcjonowaniu strony czy sklepu. Nie naprawia ich, a zaledwie to sugeruje. Po jego przeprowadzeniu należy więc zająć się wprowadzaniem w życie wszystkich jego założeń. Po dokonaniu tego warto zlecić go jeszcze raz (najlepiej innej firmie), by sprawdzić, czy aby na pewno wszystko zostało odpowiednio zoptymalizowane i poprawione.
Podsumowanie
Decydując się na marketing internetowy i chcąc odpowiednio się do niego przygotować, powinniśmy zainwestować w jak najbardziej profesjonalny i kompleksowy audyt strony internetowej. Z samych jego założeń i celów można wywnioskować, że przeprowadzić powinien go ktoś z zewnątrz. Ktoś, kto będzie znał się na rzeczy, a kto jednocześnie sam nie jest odpowiedzialny za stworzenie strony lub sklepu internetowego (je również można poddawać audytowi). Tylko wtedy będziemy w tym mogli liczyć na obiektywizm oraz znalezienie rzeczywistych mankamentów, których poprawa realnie wpłynie na przystosowanie strony internetowej do działań w zakresie SEO.