Jak zoptymalizować stronę pod SEO? Efektywna optymalizacja strony związana jest z wiedzą na temat aktualnych wymagań Google i zasad SEO. Wymaga także sporych umiejętności technicznych, aby wdrożyć teorię w praktykę, na stronie SEO. Strona optymalizowana pod SEO powinna być intuicyjna, a jej struktura przejrzysta, skupia się na zaspokojeniu potrzeb czytelnika.
Co składa się na pozycjonowanie SEO?
Pozycjonowanie strony pod SEO polega na dwóch etapach, on page oraz off page. Do działań off page, czyli poza stroną zaliczane są wszystkie prace i zabiegi prowadzone na zewnątrz witryny. Wszystkie czynności przeprowadzane on page, czyli na stronie to optymalizacja. Działania te polegają między innymi na:
– umieszczaniu słów kluczowych w treści, pod SEO,
– dbanie o porządek kodu oraz struktury, hierarchię nagłówków,
– dostępność witryny dla robotów indeksujących,
– dbanie o wygląd i estetykę strony,
– stosowanie odpowiednich odnośników, linków zewnętrznych i wewnętrznych,
– działania mające na celu zapewnienie odpowiedniej szybkości ładowania się strony.
Jest wiele czynników wpływających na optymalizację strony, nie sposób zastosować je wszystkie. Zazwyczaj każdy pozycjoner stosuje metody, które wypracował przez lata. Stosowane taktyki i strategie zazwyczaj bazują na obserwacji elementów, których zastosowanie poprawiło pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach Google, trzeba też na bieżąco śledzić badania i analizy mające na celu sprawienie, że strona znajduje się wysoko w wynikach.
Narzędzia do skutecznego pozyskiwania ruchu na stronie
Aby pozyskać ruch na stronie, trzeba też zapoznać się z zasadami działania konkurencji, następnie zaplanować wszystkie fazy działań, bardzo ważne jest także systematyczne usuwanie błędów, które mogą obniżyć widoczność strony w wyszukiwarce. Skuteczność zastosowania różnych narzędzi SEO można zweryfikować dopiero po upływie kilku tygodni albo nawet miesięcy. Dbanie o SEO i monitorowanie strony od strony administratora można przeprowadzać przy pomocy różnego rodzaju wtyczek. Wybór odpowiedniej wtyczki powinien być poprzedzony opiniami na jej temat, popularnością oraz istnieniem społeczności korzystającej z danej wtyczki. Przed rozpoczęciem korzystania z konkretnych narzędzi warto zasięgnąć informacji o niedozwolonych praktykach i popełnianych błędach. Inne narzędzia, z których warto korzystać to między innymi Google Search Console, oprogramowanie do obserwowania pozycji w Google, witryny umożliwiające obserwowanie konkurencji, np. SurferSEO.
Optymalizacja poprzez zastosowanie słów kluczowych w treści
Właściwe nasycenie słowami kluczowymi jest ważnym elementem działań on page. Algorytmy Google przeszukując stronę, starają się wychwycić na ich podstawie, czy strona zawiera odpowiednio innowacyjna i wartościową treść. Zadaniem Google jest uszeregowanie na najwyższych pozycjach wyników z odnośnikami do stron, które zawierają merytoryczne treści. Wyszukiwarki starają się rozszyfrować charakter intencji użytkownika, a także ilość występujących słów kluczowych. W sytuacji, kiedy dojdą do wniosku, że strona zawiera dużo informacji na konkretny temat, wysoko ją punktują i staje się ona dobrze zoptymalizowana pod SEO.
Wykorzystanie słów kluczowych nie może polegać na ich częstym powtarzaniu, trzeba użyć takich zastosowań i odmian poszczególnych fraz, aby były umieszczone w naturalnym szyku zdań i dobrze brzmiały dla czytelnika.
Linkowanie wewnątrz strony i jej czytelność
Linkowanie wewnętrzne ma na celu przenoszenie użytkownika z jednego miejsca na stronie do bardziej szczegółowych miejsc opisujących dany temat czy jakiś dylemat. Linki wewnętrzne powinny prowadzić do miejsc, które nie są puste i na których nie ma błędów. Linki tego typu powinny mieć formę tekstową. Optymalizacja strony polega między innymi na usuwaniu wszystkich niepotrzebnych podstron, które jedynie zaśmiecają witrynę i nie przedstawiają sobą żadnej wartości.
Ważnym elementem w optymalizacji jest opisywanie grafik przy pomocy opisów ALT. Są to teksty będące alternatywą w sytuacji, kiedy grafika z jakichś powodów nie zostanie załadowana. Pomagają one znaleźć się zdjęciom w specjalnym dziale grafika. Opis powinien także zawierać frazy kluczowe, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że czytelnik trafi na tę ilustrację.
Należy również zadbać o szybkość ładowania się strony, jeśli wczytuje się dosyć długo, jest gorzej oceniana przez wyszukiwarki. W takiej sytuacji należy przenieść ją na szybszy serwer i zmniejszyć rozmiar grafik. Roboty Google biorą także pod uwagę słowa, które są zawarte w linkach URL, dlatego optymalizacja polega również na tym, aby adres URL wyświetlał się poprawnie. Dobrany losowo ciąg liter i znaków trzeba zamienić na intuicyjnie dobrze brzmiące nazwy.
Przed rozpoczęciem pozycjonowania należ wziąć pod uwagę, że optymalizację stron pod SEO trzeba przeprowadzać stopniowo. Zastosowanie wszystkich technik od razu może wprowadzić chaos i brak dokładności, a to w konsekwencji doprowadza do powielania błędów.