Czym jest responsywna strona i czy jest potrzebna Twojej firmie? Strony internetowe przeglądamy nie tylko za pomocą komputerów czy laptopów, ale również na różnego typu urządzeniach mobilnych. Ważne, aby witryna w każdym przypadku wyświetlała się prawidłowo, a więc była przyjazna dla ludzkiego oka. To właśnie charakteryzuje responsywne strony internetowe. Czym dokładnie są i czy Twoja firma potrzebuje tego typu strony internetowej?
Czym jest responsywna strona internetowa?
Responsywna strona internetowa to witryna, która dopasowuje się do rozmiaru ekranu, na którym jest wyświetlana. Słowo „responsywne” pochodzi od wyrażenia Responsive Web Design (RWD). Internauci mogą przeglądać tego typu stronę na każdym urządzeniu z dostępem do internetu – na komputerze, laptopie, telefonie czy tablecie. Jest ona bardzo czytelna i przejrzysta, bowiem rozmiarowo dopasowana do rozmiaru ekranu – ani mniejsza, ani większa. Obecnie niemal wszystkie strony internetowe, które projektowane są przez profesjonalistów, korzystają z technologii RWD. Responsywna witryna wydaje się być kluczem do sukcesu, bowiem w dzisiejszych czasach internet przeglądamy na różnego typu urządzeniach, dzięki czemu każdy może swobodnie otworzyć sobie naszą stronę i zapoznać się z ofertą. Z drugiej strony musimy mieć na uwadze cenę. Zaprojektowanie i wdrożenie witryny responsywnej jest stosunkowo drogie, przez co nie każdy decyduje się na takie rozwiązanie. Oczywiście, nie jest ono wymagane przez wyszukiwarki internetowe, dlatego z powodzeniem możemy postawić na zwykłą stronę. Niemniej jednak pamiętajmy, że to właśnie dzięki witrynom responsywnym możemy pozyskać większą liczbę klientów. Co więcej, zaprojektowanie takiej strony jest jednorazowym wydatkiem, który w przyszłości może przynieść nam ogromne korzyści.
Czy każda firma potrzebuje responsywnej strony internetowej?
Obecnie nie wszyscy właściciele firm decydują się na zaprojektowanie responsywnych stron internetowych. Bywa, że wciąż pozostają oni przy zwykłych witrynach, które również dają im możliwość pozyskania klienta, o ile oczywiście są odpowiednio pozycjonowane. Niemniej jednak powinniśmy pamiętać, że współczesny internauta jest wymagający. Nie będzie odwiedzał stron, które trudno się czyta, czyli których format nie jest dopasowany do formatu ekranu. Internauci, którzy nie mogą danej strony przejrzeć na przykład na telefonie, mogą odczuwać do niej zniechęcenia. Oznacza to, że nawet, gdy będą już przed ekranem komputera, nie zdecydują się odwiedzić witryny. W praktyce może okazać się, że zwykła strona internetowa nie pozwoli nam na pozyskanie tak dużej liczby klientów, jak zakładamy. Tymczasem responsywna witryna stanowi niejako odpowiedź na potrzeby współczesnego użytkownika. Pamiętajmy przy tym, że konkurencja w internecie jest ogromna, zatem internauci będą korzystać wyłącznie z rozwiązań, które im odpowiadają. Jeśli nie znajdą ich u nas, zajrzą do konkurencji, która stawia na najnowsze technologie i przyjazne użytkownikom rozwiązania. Dlatego też odpowiedź na pytanie, czy firmy potrzebują responsywnej strony internetowej, jest bardzo prosta. Jeśli witryna ma być użyteczna i jej zadaniem jest przede wszystkim pozyskiwanie klienta, to musi być witryną responsywną.
Dlaczego jeszcze warto posiadać responsywną stronę internetową?
Posiadanie responsywnej strony internetowej jest bardzo istotne także w kwestii pozycjonowania. Przypomnijmy, że samo pozycjonowanie polega na podejmowaniu różnego typu działań, dzięki którym dana witryna zajmuje jak najwyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Osiągnięcie wysokiej pozycji jest głównym celem właścicieli stron internetowych, którzy za ich pomocą chcą promować towary lub usługi swojej firmy. Jak responsywność wpływa na pozycjonowanie? Otóż responsywne strony internetowe są promowane przez wyszukiwarkę Google, z której obecnie korzysta najwięcej internautów. Ma to miejsce od 2015 roku, gdy zmienił się algorytm, wedle którego Google umieszcza na najwyższych pozycjach wybrane strony internetowe. Eksperci wskazują, że responsywna strona internetowa wpływa na jej postrzeganie przez klientów – zarówno potencjalnych, jak i tych, którzy już skorzystali z naszej oferty. Ma więc potencjał marketingowy. Zwracają na nią uwagę również specjaliści do spraw badania użyteczności. Zajmują się oni niejako testowaniem strony internetowej, sprawdzając, czy jest ona użyteczna z punktu widzenia klienta. Jeśli zależy nam, aby nasza strona była właśnie taka, musimy wybrać nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu dopasuje się do formatu ekranu, na którym jest wyświetlana. W związku z powyższym, możemy śmiało stwierdzić, że to responsywne strony internetowe mają dziś największy potencjał. Choć ich stworzenie nie jest tanie, to jednak warto potraktować ten wydatek w kategorii inwestycji, która w przyszłości może przynieść nam spore profity. Pamiętajmy, że dziś trudno o dobrą reklamę w sieci bez strony internetowej. Z drugiej strony, nieprzemyślane działania mogą okazać się bardzo kosztowne, bowiem pozbawiają nas szansy na pozyskanie kolejnych klientów.