SEO – jak zacząć? Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to zrozumieć, jakiego rodzaju zapytania mogą być wyszukiwane. Aby to zrobić, postaw się na miejscu klienta. W jaki sposób wpisaliby zapytanie w pole wyszukiwarki, gdyby potrzebowali Twoich usług? Załóżmy, że zajmujesz się naprawą laptopów. Wtedy głównym pytaniem będzie odpowiednie „naprawa laptopów”. Tak to w uproszczeniu działa.
Wybieranie odpowiednich stron dla każdej grupy zapytań
Po wybraniu fraz kluczowych i przeanalizowaniu witryny należy wybrać i dodać strony, które będziemy promować na konkretne zapytanie. Tylko zoptymalizowana strona może dotrzeć na szczyt rankingów dla danego słowa kluczowego. Zoptymalizowana strona internetowa jest zasobem zawierającym treści, które najlepiej spełniają wymagania odwiedzających i wyszukiwarek.
Każda strona powinna być zoptymalizowana dla różnych grup zapytań, aby uniknąć konkurowania stron między sobą. Tradycyjnym rozwiązaniem jest optymalizacja strony głównej dla zapytań o wysokiej częstotliwości i optymalizacja stron wewnętrznych dla bardziej specyficznych haseł. Nie pozycjonujemy strony produktu i strony głównej na to samo hasło.
Na przykład, zapytanie o wysokiej częstotliwości „naprawa laptopów” jest promowane na stronie głównej, a zapytanie wpisywane do Google o średniej częstotliwości występowania „naprawa baterii do laptopów” na odpowiedniej stronie katalogu lub pozycjonujemy pod konkretną stronę produktu.
Optymalizacja treści tekstowych
Optymalizacja treści na starcie pomoże uczynić stronę jak najbardziej atrakcyjną dla robotów wyszukiwarek i pomoże przyciągnąć ruch z wyszukiwarek. Tekst powinien być jak najbardziej adekwatny do słów kluczowych, które są promowane na stronie.
W tym celu tekst powinien spełniać następujące wymagania:
- Unikalność. Tekst powinien być unikalny aby uzyskać jak najlepszy wynik.
- Co najmniej 500 znaków ze spacjami . Nie można przypisać autorstwa do tekstu o mniejszej objętości w narzędziu Google Wemaster. Jeśli tego nie zrobisz. Jeżeli będziesz pisać odpowiednio długie teksty Google przypisze je do Twojej witryny
- Struktura. Tekst powinien mieć przejrzystą strukturę: na każde 1000-1500 pożądany jest 1 podtytuł, powinny być też wykazy, tabele, obrazki, fotografie;
- Użyteczność. Głównym aspektem tekstu jest czytelność i użyteczność dla ludzi, a dopiero potem optymalizacja SEO dla robotów. Nie na odwrót;
- Linki do innych stron. Wskazane jest umieszczenie w tekście kilku linków do innych stron internetowych Twojej witryny;
- Linkowanie wewnętrzne. Sprawdź, czy możesz umieszczać linki do nowego tekstu z istniejących stron – wewnętrzna masa linków jest niezbędna do promowania przynajmniej linków zewnętrznych;
- Ciągła aktualizacja . Regularnie aktualizowana treść to gwarancja szybkiego przetwarzania przez wyszukiwarki zmian dokonanych w zasobie sieciowym. Google wie, że zaktualizowałeś treść na swojej stronie.
Wdrażanie wewnętrznego linkowania stron za pomocą zapytań
Najważniejsze strony dla SEO powinny mieć maksymalną wagę. Wróćmy do naszego przykładu.
Na przykład, jesteś właścicielem kilku punktów naprawy laptopów. Jeden z nich znajduje się w centrum miasta, a pozostałe na jego obrzeżach. Punkt w centrum jest bardziej popularny, więc trzeba tam zatrudnić więcej pracowników niż w pozostałych.
To samo dotyczy stron internetowych w pracy SEO. Najważniejsze strony dla promocji powinny mieć największą wagę. Do zwiększania wagi strony stosuje się:
- Linki ze stron niepromowanych do stron promowanych (linki zakotwiczone w tekście stron niepromowanych);
- Implementacja okruszków (tj. wdrożenie nawigacji przy użyciu okruszków i chmur tagów);
- Ponowne tworzenie linków między podobnymi produktami, usługami lub artykułami (podobnymi produktami/usługami oferowanymi Tobie na stronie).
Umieszczanie linków do Twojej witryny z zasobów stron trzecich
Link do witryny z zasobu innej firmy jest jak zalecenie. Duża ilość rekomendacji z Twojego portalu podnosi autorytet Twojej strony w oczach wyszukiwarek. Jednak nie każdy link będzie pomocny. Źródło musi być zaufanym zasobem dotyczącym temat, dlatego istotne jest pozyskiwanie linków z podobnych witryn działających w podobnych branżach.
Linki zewnętrzne można podzielić na:
- Link stały (płacisz jednorazowo, a link pozostaje na stronie przez długi czas, nie krócej niż rok);
- Linki tymczasowe (regularnie płacisz za czas, w którym link jest na stronie). Takie linki są szybko umieszczane w trybie automatycznym, koszt linku jest również niski, ale istnieje ryzyko, że zostanie umieszczony w zasobie niskiej jakości i wpadnie w filtry wyszukiwarek.
Masa linków powinna rosnąć stopniowo: jeśli kupisz sto linków na raz, wyszukiwarka uzna taki „wzrost” za nienaturalny i nałoży sankcje na stronę, to samo stanie się, jeśli nowa strona szybko zdobędzie dużą masę linków.
Zasady wyboru dawców linków:
- Prawidłowy temat (dawca linku musi pasować do tematu: najlepszym rozwiązaniem jest ten sam temat + właściwy region);
- Ruch w witrynie: częściej odwiedzane witryny cieszą się większym zaufaniem wyszukiwarek;
- Liczba linków wychodzących: zbyt wiele linków wychodzących jest podejrzanych;
- Witryna ze stale aktualizowaną zawartością;
- Obecność w agregatorach wiadomości lub Google News;
- Witryna nie uczestniczy w systemach wymiany linków.