PR marketing – co to? O ile pieniądze są bardzo ważne w naszym życiu, to nie wszystko jesteśmy w stanie za nie kupić. Dosadnym przykładem mogą być chociażby relacje z innymi ludźmi. Tego typu proste zasady działają także w branży biznesowej. Przykładowo pieniądze wydane na marketing nie zawsze się nam zwrócą, dlatego tak ważne jest, aby wybrać odpowiednią strategię marketingową. Czym dokładnie jest PR marketing? Jakie cele public relations możemy wyróżnić? Jakie narzędzia public relations są godne uwagi? Połączenie PR z content marketing- czy ma to sens? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
Czym dokładnie jest PR marketing?
Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek rozważania na temat PR marketingu, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, czym on tak właściwie jest. Otóż gdybyśmy zdecydowali się na zdefiniowanie tego pojęcia, wówczas moglibyśmy dojść do wniosku, że jest to sposób zarządzania przepływem informacji. Dane nie są kierowane tylko do konsumentów, jak wygląda to w przypadku tradycyjnej reklamy, ale także do społeczności lokalnej i do pracowników danej organizacji. W praktyce wyróżnić możemy wiele definicji public relations. Jeden z podstawowych schematów zakłada pewną organizację, która podejmuje działania o publicznym charakterze. Kolejnym składnikiem jest oczywiście otoczenie, czyli wszystko to, co otacza daną organizację. Mogą to być klienci, mieszkańcy, członkowie władz. Kluczowe jest pojawienie się relacji pomiędzy nimi, co jest związane bezpośrednio ze wzajemnymi potrzebami. W zależności od tego, w jaki sposób zdefiniowane jest PR, w jednym przypadku teoria będzie kładła nacisk na uzyskanie poparcia dla działalności publicznej organizacji, natomiast w innymi wydaniu definicja mówi o tym, że jest to pewnego rodzaju sztuka osiągania harmonii. Chodzi oczywiście o harmonię z otoczeniem, którą można osiągnąć na podstawie porozumień.
Jakie cele public relations możemy wyróżnić?
Skoro wiemy już, czym dokładnie jest PR marketing, warto teraz zainteresować się kwestią tego, jakie są jego najważniejsze cele. Dobrze prosperujące organizacje stawiają sobie zarówno ogólne, jak i szczegółowe cele, które będą do zrealizowania w różnych obszarach. Dzięki temu możliwe jest oszacowanie potencjalnych strat czy też zysków. Jeśli chodzi o PR, możemy wyróżnić cele strategiczne, zwane także ogólnymi, operacyjne (inna nazwa to pośrednie), a także te bieżące. Jeśli chodzi o ogólne cele, są one bezpośrednio związane z wizerunkiem danej firmy, relacjami, a także problemami, z którymi musimy się zmierzyć. Polegają one na tym, aby zadbać o tożsamość organizacji i kreować pozytywny wizerunek w oczach odbiorców. Tego typu działania umożliwiają chociażby nawiązywanie czy też podtrzymywanie relacji z osobami zainteresowanymi. Nieco inaczej wygląda to w przypadku celów pośrednich- te przyczyniają się do celów ogólnych. Jeśli chodzi o cele bieżące- są one zależne od tego, jaka strategia została przyjęta przez organizację.
Jakie narzędzia public relations są godne uwagi?
Działania PR mogą być skierowane do różnorodnych grup docelowych. Warto zapoznać się z podstawowymi narzędziami, które mogą okazać się bardzo skuteczne do komunikowania się. Gdybyśmy mieli wskazać narzędzia komunikacji wewnętrznej, wówczas powinniśmy wymienić mailingi, gazetki pracownicze, konkursy, profile w mediach społecznościowych. Działania te dotyczą osób, które są zatrudnione w organizacji. Ważnym elementem PR są media relations. Otóż jest to nawiązanie do tego, by utrzymywać dobre stosunki z dziennikarzami. W praktyce polega to na tym, aby przygotowywać informacje prasowe i organizować konferencje lub seminaria. Godne uwagi jest także zarządzanie kryzysowe. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że w niemalże każdej organizacji może nam się przydarzyć kryzys wizerunkowy. Jeśli chcemy z niego wyjść obronną ręką, wówczas wcześniej wspomniane zarządzanie kryzysowe jest niemalże konieczne. Podstawowe działanie to przygotowanie i ustalenie planu działania. Po incydencie możliwe jest dokonanie podsumowanie w celu wyciągnięcia ewentualnych wniosków.
Połączenie PR z content marketing – czy ma to sens?
Od jakiegoś czasu zauważono, że połączenie public relations z content marketingiem to bardzo korzystne zjawisko. Specjaliści niekiedy twierdzą, że ten drugi może z powodzeniem zastąpić określenie PR, pod warunkiem, że skupimy się na zintegrowaniu z działaniami marketingowymi. Połączenie działań tych dziedzin wiąże się z budowaniem lojalności i świadomości konsumentów. Jeśli zależy nam na interesującym przekazie, wówczas nie obędzie się bez dostosowania do wymagań wąskiej grupy. W przypadku budowania tożsamości powinniśmy skupić się na dystrybucji treści w naszych mediach społecznościowych. Odpowiednio zaprojektowane treści sprawią, że odbiorcy sami będą poszukiwać nadawcy danego komunikatu. Dlatego też połączenie public relations z content marketingiem jest jak najbardziej rozsądne.