Księga znaku – czy jest potrzebna? Tworząc identyfikację wizualną własnej firmy najczęściej patrzy się na ogóły – na to, jak wygląda i czy po prostu nam się podoba. Rzadko kiedy zwraca się uwagę na to, jak będzie w przyszłości stosowana. Większość ludzi sądzi, że logo czy banner musi zaledwie wyglądać dobrze. To zaś, jaki jego kształt zostanie użyty czy jakim modyfikacjom ulegną jego kolory jest sprawą drugorzędną. Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna, a to, jak użyje się logotypu czy jakiegokolwiek innego znaku graficznego ma olbrzymie znaczenie. Na tyle duże, że warto się nad tym pochylić. Czym zatem jest księga znaku, którą w tym przypadku się stosuje? Co się na nią składa i czy rzeczywiście powinna ona powstać? O tym wszystkim będzie traktować dzisiejszy wpis.
Czym jest księga znaku i co się na nią składa?
Księga znaku to określenie, które najczęściej odnosi się do logotypu, a które związane jest z plikiem wskazującym na jego prawidłowe zastosowanie. Jest ona tak właściwie dokumentem wykazującym najważniejsze aspekty tegoż logotypu, których należy się trzymać przy tworzeniu rzeczy bazujących właśnie na nim. Dzięki temu firmy (bo to one przede wszystkim potrzebują tej księgi znaku) będą mogły zachować spójność swojej prezentacji wizualnej, a jednocześnie tworzyć materiały atrakcyjne i po prostu kojarzące się z nimi.
Co składa się na dobrze opracowaną księgę znaku?
Kilka z rzeczy niezbędnych do jej powstania publikujemy poniżej.
- podstawowa wersja znaku – uważana jest za najważniejszy element księgi znaku. To właśnie ona stanowi podstawową prezentację logo – zarówno na najbardziej standardowym białym tle, jak i na tle ciemnym (zwykle czarnym);
- alternatywne wersje znaku – jeżeli logo zostało zaprojektowane w kilku różnych wersjach, musi mieć to swoje odzwierciedlenie w księdze znaku. Przykładowo – jeżeli logo składa się z logotypu oraz tekstu, sam logotyp może stanowić jego skróconą wersję. Alternatywna wersja to również taka monochromatyczna, która służy do druku czarnobiałego, ale też achromatyczna, wykorzystywana chociażby do tworzenia graweru;
- symbolika i geneza powstania – w księdze znaku powinno też znaleźć się wytłumaczenie, skąd wzięło się logo. Zazwyczaj stanowi to odzwierciedlenie początkowego zlecenia, jakie otrzymuje wykonawca od zleceniodawcy. Symbolika określa również przekaz logotypu;
- konstrukcja znaku – w tym miejscu księgi znaku wskazuje się przede wszystkim proporcje, które w dużej mierze definiują jego wygląd w różnych rozmiarach. Dzięki określeniu takowych później można wiedzieć, jak używać logo w mniejszych i większych formatach;
- kolorystyka – księga znaku musi zawierać przedstawienie i numerację wszystkich kolorów, które zostały użyte w projekcie – zazwyczaj w skali RGB, CMYK oraz PANTONE. Dzięki temu będzie można oddać ją wszędzie tam, gdzie logo to się wykorzysta;
- wygląd znaku na różnych tłach – w tej części księgi znaku pojawić się powinny sytuacje, w których logo trafia na rożne tła kolorystyczne – nie tylko te podstawowe, ale i mniej standardowe;
- typografia – każde logo musi zawierać również nazwę firmy lub / i adres strony internetowej czy slogan. W tym dziale księgi znaku wskazuje się font, który może zostać zastosowany również w innych miejscach.
Wyżej wspomniane elementy stanowią podstawę księgi znaku. Nie są jednak jedynymi rzeczami, które powinny pojawić się w jej obrębie.
Czy jest ona czymś niezbędnym?
Księga znaku jest czymś, co jest niesamowicie przydatne przy próbach zachowania spójności pod względem identyfikacji wizualnej. Z tym jednak, że nie każdy może z niej skorzystać. Jak się okazuje, konieczna jest ona przede wszystkim w przypadku wielkich firm, które swojej identyfikacji wizualnej używają na wiele różnych sposobów i zależy im, by w każdym z kanałów działania były przedstawiane dokładnie tak samo. Księga właśnie to umożliwia.
Mniejsze przedsiębiorstwa nie potrzebują księgi tak bardzo, gdyż zwykle nie zależy im na tej spójności, a delikatne rozbieżności kolorystyczne nie mają dla nich większego znaczenia. Mimo wszystko jednak, jeśli jest taka możliwość, powinny o tę księgę się ubiegać. Zwłaszcza że w przyszłości mogą się rozwinąć, a i zachowywanie spójności identyfikacyjnej już od początku może im wyjść na dobre.
Podsumowanie
Jedną z podstawowych rzeczy, o które powinniśmy zadbać przy zamawianiu lub projektowaniu znaku graficznego. jest tak zwana księga znaku. Czy jest potrzebna? Nawet jeśli na początku myślimy, że jej użycie nie jest czymś absolutnie niezbędnym i że będziemy sobie w stanie bez niej poradzić, w rzeczywistości jest potrzebna. W przyszłości może się okazać, że jej użycie będzie konieczne, a jego brak prowadzi do zmieszania wśród klientów i braku ich jednoznacznego spojrzenia na naszą firmę.
Jeżeli chcemy, aby od razu po wykonaniu projektu dostać jego księgę znaku, zadbajmy o korzystanie z usług profesjonalistów. Ci sami zadbają o jej przygotowanie, dostarczając ją wraz z gotowym projektem. Dzięki temu przygotowanie wszystkiego, co tylko bazuje na jednej identyfikacji graficznej (na przykład teczek, wizytówek, papieru firmowego) będzie możliwe przy zachowaniu jednolitego i spójnego podejścia.