Kampanie AdWords dla NGO, czyli Google Ad Grants. Prowadzisz działalność non-profit? Chcesz zdobyć lub zwiększyć budżet swojej organizacji? Program Google AdGrants jest kierowany właśnie do Ciebie. Poniżej znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące przedsięwzięcia.
Kto i w jaki sposób może skorzystać?
Amerykański gigant postanowił wesprzeć swoim programem działalność praktycznie wszystkich organizacji pozarządowych na całym świecie. W Polsce z jego usług mogą skorzystać fundacje i stowarzyszenia zarejestrowane w KRS, Organizacje Pożytku Publicznego (OPP) oraz organizacje religijne. Każda organizacja może uzyskać 10 000 USD rocznie, czyli około 500 000 PLN na reklamę swoich działań w AdWords. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest (oprócz posiadania ww. statusu organizacji) aktualna rejestracja w Technologie.org.pl (regionalnym oddziale TechSoup Global) oraz prowadzenie strony internetowej.
Korzyści z reklamy NGO
Coraz rzadziej, jednak nadal słyszy się, że fundacja czy stowarzyszenie nie potrzebuje reklamy. Czy naprawdę tak jest? Jakie korzyści płyną z reklamy organizacji non-profit? Im częściej Twoje reklamy będą pojawiać się, tym więcej osób dowie się o działalności Twojej organizacji. W praktyce przekłada się to na zainteresowanie, a to z kolei na więcej darowizn i poszerzenie grona wolontariuszy, bez których nie działa żadna z organizacja non-profit.
Jeśli to nadal za mało, poniżej dorzucamy jeszcze kilka innych możliwych zysków, jakie daje Google AdGrants:
- zwiększenie wartości organizacji,
- większa rozpoznawalność marki,
- docieranie nawet do 10.000 potencjalnych klientów miesięcznie,
- koszt kampanii niższy niż przy kampaniach komercyjnych,
- kampanie zarówno polskie jak i zagraniczne,
- możliwość reklamowania się członków stowarzyszenia,
- większe zaufanie potencjalnych klientów poprzez działanie jako NGO (a nie jako typowy podmiot komercyjny).
Google AdGrants działa na zasadach reklam online Google AdWords – wyświetla Twój komunikat użytkownikom, którzy szukają organizacji NGO podobnej do Twojej. Warto skontaktować się z firmą profesjonalnie zajmującą się pozyskiwaniem i obsługą Google Grants, ponieważ mimo tego, że budżet jest pokaźny, bardzo przydatne jest doświadczenie i wiedza, jak optymalnie go wykorzystać. Można oczywiście spróbować własnych sił i samemu poprowadzić całą kampanię jednakże często rezultaty są dalekie od oczekiwań, a po nieudanym początku organizacje najczęściej się zniechęcają i rezygnują z programu nie wykorzystując potencjału, jaki się w nim kryje.
Co po otrzymaniu dofinansowania?
Budżet od Google, który zasili nasze konto AdWords można łatwo stracić oraz zostać usuniętym z programu przez naruszenie jego zasad. Aby tak się nie stało należy pamiętać, aby:
- jak najszybciej rozpocząć kampanię (maksymalnie do 6 miesięcy od otrzymania granta, po upłynięciu tego czasu dofinansowanie przepada),
- należy aktywnie prowadzić kampanię i zarządzać kontem AdWords. Według Google oznacza to logowanie i dokonywanie chociaż jednej zmiany w kampanii raz na 90 dni,
- niedozwolona jest reklama komercyjna. Jeśli zależy Ci na promowaniu produktów lub usług budżet musisz w całości przeznaczyć na realizację działań non-profit organizacji,
- treść reklam i słowa kluczowe muszą odzwierciedlać profil działalności NGO,
- reklamy mogą prowadzić tylko do jednej domeny – tej zatwierdzonej w zgłoszeniu,
- w witrynie, do której prowadzą reklamy grantowe nie mogą wyświetlać się reklamy AdSense ani linki reklamowe innych podmiotów,
- reklamy nie mogą nakłaniać do przekazywania jakichkolwiek dóbr oraz promować produktów finansowych.
Program Google Grants działa w Polsce od 4 lat i nic nie wskazuje na to, by firma Google miała go zakończyć. Jednak jak pokazała rozszerzona wersja tego programu (Grants Pro) – która co prawda dalej działa, jednak nie przyjmuje już zgłoszeń od nowych organizacji – nie warto zwlekać z decyzją. Lepiej potraktować to jako okazję do rozwinięcia swojej działalności niewielkim kosztem – a nie często trafia się taka możliwość.