Czym jest SEO score i jak o niego zadbać? W dzisiejszej branży internetowej wiele mówi się o technikach SEO oraz o tym jak je usprawnić. Wyznacznikiem docelowych działań jest tak zwany SEO score, który podpowiada na temat tego jaką formę powinna mieć dana strona i czym powinna się charakteryzować, aby mogła znaleźć się wysoko w rankingach wyszukiwania. Czym jest SEO score i dlaczego jest to tak ważne?
SEO score jest uniwersalną miarą tego, jak aspekty techniczne i użytkowe danej strony przyczyniają się do optymalizacji pod kątem pozycjonowania i zwiększenia ruchu organicznego witryny. Każdy właściciel strony internetowej powinien wiedzieć, że SEO jest głównym czynnikiem co do jej widoczność w sieci. Celem działań SEO jest bycie jak najbardziej widocznym dla potencjalnych klientów. Nie istnieje lepszy sposób na osiągnięcie tego niż zajęcie wysokiej pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki Google.
Aby zadbać o skuteczną taktykę SEO, potrzeba znacznie więcej niż dodanie fraz i słów kluczowych do treści strony. Czynników jest wiele i pod uwagę należy wziąć wszystkie z nich, aby rezultat działań optymalizacji był jak najwydajniejszy. Dzięki SEO score możemy ocenić jak nasza strona radzi sobie we wszystkich ważnych aspektach biorących udział w pozycjonowaniu. SEO score dzieli się na cztery główne kategorie.
Parametry techniczne
Ten wynik pokazuje jak elementy techniczne witryny wpływają na działanie strony, jej indeksowanie oraz możliwość dostrzeżenia przez boty wyszukiwarek. Jeśli dana witryna nie jest na przykład prawidłowo zaindeksowana, nie znajdzie się w rankingu wyszukiwarek, więc żadna ilość treści, nawet najwyższej jakości nie przyciągnie odwiedzających. Z tego powodu techniczny aspekt SEO jest kluczowym czynnikiem napędzającym i umożliwiającym ruch na stronie.
Techniczne SEO jest bardzo ważne przed i po uruchomieniu witryny. Większość problemów, które zostaną dostrzeżone w czasie audytu SEO, można najłatwiej uniknąć, jeśli ryzyko ich pojawienia się będzie rozpatrzone już na wczesnych etapach procesu tworzenia strony. Elementy, o których należy pamiętać to:
- Adresy URL przyjazne dla wyszukiwarek i użytkowników: Adresy muszą być są zrozumiałe dla algorytmów wyszukiwarek oraz intuicyjne dla odwiedzających stronę. Warto zadbać o obecność w nich słów kluczowych.
- Jakość techniczna: Odnosi się to do wielu aspektów stanu technicznego strony, które mogą być oceniane przez wyszukiwarki, na przykład oznaczenie strony jako bezpiecznej. Walidacja HTML oraz CSS wskazuje, że strona jest pozbawiona błędów.
- Odpowiedzi serwera: Serwer musi ładować strony wystarczająco szybko i zapewniać bezpiecznie poprzez połączenie HTTPS. Nie powinny występować błędy 404, 500 itp.
- Podatność na indeksowanie: Każda strona powinna w jak największym stopniu ułatwiać swoje indeksowanie algorytmom wyszukiwarek. Obecność sitemap i znaczników danych strukturalnych i innych metryk umożliwia właściwe zdefiniowanie strony i jej identyfikację.
Treść
Odnosi się to do jakość całej zawartości witryny skierowanej do odwiedzających w odniesieniu do tego, w jakim stopniu angażuje ona użytkowników i jak dobrze jej meta-treść jest dopasowana do zawartości. Trafne, opisowe meta znaczniki ułatwiające możliwość oceny spełnienia oczekiwań odwiedzających wraz z wysoką jakością treści sprawiają, że użytkownicy nie będą wracać do pola wyszukiwarki. Wysoki poziom zaangażowania odwiedzających oznacza, że zawartość strony jest istotna dla odwiedzającego i będzie wyżej pozycjonowana przez wyszukiwarkę. O co należy zadbać odnosząc się do tego parametru?
- Jakość treści: Jeśli zawartość strony jest aktualna, zwięzła, przydatna i pozbawiona niedziałających linków, to wyszukiwarki będą wysoko ją oceniać.
- Meta zawartość: Meta-tytuły i opisy muszą być obecne na wszystkich stronach witryny. Pomaga to w lepszym zrozumieniu kontekstu i celu treści przez wyszukiwarki co przekłada się na możliwość jej lepszego dostosowania do poszczególnej grupy odwiedzających.
- Unikalność: Brak zduplikowanej zawartości oraz powielonych znaczników meta sprzyja działaniom SEO.
Doświadczenie użytkownika
Ten parametr pokazuje jak bardzo efektywnie wykorzystuje się informacje umieszczone na stronie, włączając w to odpowiednie linkowanie i zadbanie o elementy wizualne. Dobrze zorganizowana hierarchia linków i właściwie zdefiniowana zawartość zwiększa użyteczność strony dla wyszukiwarek i poprawia jej zdolność do indeksowania. Na co należy zwrócić uwagę poprawiając ten element?
- Projekt strony przyjazny dla użytkownika: Obrazy nie mogą spowalniać czasu ładowania strony i powinny być dobrze opisane. Zadbanie o estetykę i wizualizacje zwiększa ruch na stronie i zatrzymuje odwiedzających.
- Prosta nawigacja: Najważniejsze strony powinny być łatwo dostępne po dwóch lub trzech kliknięciach licząc od strony głównej. Użytkownik nie powinien być przytłoczony natłokiem linków.
Kompatybilność mobilna
Ta kwestia dotyczy tego, jak bardzo dana strona jest przystosowana do wyświetlania jej na urządzeniach mobilnych. Smartfony w coraz większym stopniu stają się głównym narzędziem do przeglądania internetu. Posiadanie strony gotowej na obsługę urządzeń mobilne ma kluczowe znaczenie dla zatrzymania w niej użytkowników. Jak poprawić ten parametr?
- Responsywność: Treść musi być dynamiczna i zoptymalizowana pod kątem kompatybilności z mobilnymi systemami operacyjnymi.
- Dobra obsługi ekranów dotykowych: Strona musi być dostosowana do funkcjonalności ekranów dotykowych i charakterystyki ich użytkowania.
- Szybkość: Strona musi ładować się szybko na platformach mobilnych.