Co to jest slug w SEO? Pozycjonowanie stron internetowych jest jedną z tych rzeczy, które rozgrywają się na wielu różnych płaszczyznach. W wielu przypadkach podejmując się go trzeba kompletnie przebudować pozycjonowaną przez siebie stronę internetową – tak, aby spełniała ona wszystkie podstawowe wymagania ze strony Google i tak, aby była ona odpowiednio przystosowana do odniesienia sukcesu w Internecie. Jednym z tych elementów, na które warto zwrócić szczególną uwagę już na początku są tak zwane slugi. Czym one jednak tak właściwie są i jak powinny wyglądać? O tym wszystkim opowiemy w naszym dzisiejszym wpisie.
Czym jest slug i jak wykorzystać go na swoją korzyść?
Co to jest slug w SEO? Slugiem nazywa się dowolny ciąg znaków, który znaleźć można tuż po adresie url strony internetowej (a zatem po głównym członie, oddzielanym ukośnikiem), który identyfikuje konkretną podstronę. Z uwagi na to, slug musi być czymś unikalnym i niepowtarzalnym (oczywiście w obrębie konkretnej strony). Najłatwiej zademonstrować to na przykładzie, w którym adres podstrony to (https://)nazwastrony.pl/darmowe-pozycjonowanie-na-wlasna-reke. Pogrubiona przez nasz część tego właśnie adresu to slug. Odpowiednia struktura linków jest podstawą istnienia całej strony, mającą wpływ zarówno na jej usability (a zatem użyteczność z punktu widzenia użytkownika docelowego), jak i pozycjonowanie. Jak zatem powinien wyglądać dobrze zorganizowany slug? Poniżej – kilka naszych porad.
- Powiązanie z treścią konkretnej podstrony – ważne jest, aby slug dokładnie wskazywał na to, co prezentuje konkretna podstrona. Powinien zapewniać użytkownikowi jak najwięcej informacji, a przy tym musi być jak najkrótszy. Taki, który szybko będzie można napisać „z ręki”.
- Łatwość zapamiętania – jeżeli slug dotyczy podstrony szczególnie ważnej w obrębie konkretnej strony internetowej, powinien być prosty, zwięzły. Jeśli użytkownik będzie chciał przywołać go z pamięci, powinien mieć taką możliwość. Im łatwiejszy do przeczytania slug, tym łatwiej będzie go zapamiętać.
- Brak spójników – ze sluga zdecydowanie najlepiej jest usunąć wszelkie niepotrzebne słowa, w tym między innymi spójniki. Liczy się w nim prostota.
- Zawartość słowa kluczowego – tutaj dochodzi się do najważniejszego, czyli wartości sluga pod kątem SEO. Jeśli wplecie się w niego jedno ze słów kluczowych, bardzo przyczyni się tym samym do pozycjonowania. Adres jest bowiem jedną z pierwszych rzeczy, na które patrzą wyszukiwarki. Wykorzystanie tego na własną korzyść może być bardzo rozsądne.
Dobrze byłoby, gdyby slug odzwierciedlał strukturę samej strony internetowej. Nie musi on zatem składać się z zaledwie jednej części. Jeżeli będzie on na przykład wskazywał na wpis na blogu, warto rozdzielić go dodatkiem /blog/ pomiędzy niego a adres strony. Samo to w sobie da znać wyszukiwarce, że podstrona jest częścią większej całości. To wpłynie na sposób zaprezentowania witryny w wyszukiwarce (często tworzony jest spis treści, który generuje dodatkowe konwersje).
Warto wiedzieć: wiele systemów zarządzania treścią samodzielnie ustala slugi podstron, bazując je na przykład na tytułach konkretnych wpisów w obrębie pojedynczego bloga. Zawsze jednak istnieje możliwość samodzielnego określenia sluga. Stwarza to podstawy ku temu, by dobierać go w taki sposób, by ten spełniał swoje założenia pod względem SEO.
Kiedy zadbać o opracowanie odpowiednich slugów?
Opracowanie właściwych, użytecznych i po prostu wartościowych względem pozycjonowania slugów jest częścią działań optymalizacyjnych w obrębie konkretnej strony internetowej. Należy to zrobić tak szybko, jak to tylko możliwe, najlepiej jeszcze zanim robot wyszukujący zaindeksuje stronę. Wtedy też od razu będzie on wskazywał na adresy każdej z jej podstron, które będą tymi docelowymi. Jeżeli slugi będzie się zmieniało już w obrębie istniejącej strony czy sklepu, trzeba będzie zadbać o odpowiednie przekierowania ze starych adresów. Tak, aby robot nie uznał, że wiele podstron po prostu zostało zlikwidowane. Dlatego też poleca się zajęcie się slugami w pierwszej kolejności. Zwłaszcza jeśli w czasie budowania profilu linkowego ma się zamiar wskazywać nie tylko na stronę główną, ale i na podstrony. Wtedy też od razu będzie można podawać właściwe i finalne adresy stron (tych nie powinno się zmieniać zbyt często – po utworzeniu dobrego sluga, trzeba zachować go w tej samej formie już na stałe).
Podsumowanie
Na dobrze prowadzone pozycjonowanie strony internetowej składa się bardzo wiele różnych, często pozornie niewielkich i mało znaczących, a w rzeczywistości mający ogromny wpływ na jego efektywność elementów. Wiedząc co to jest slug w SEO ma się tego dobitny przykład. Zadbanie o właściwe slugi jest podstawą, od której należy rozpocząć proces optymalizacyjny i czymś, na co zwraca uwagę każda agencja interaktywna. Jeżeli nie ma się głowy do tego, by samodzielnie ustalić ich strukturę, ale też połączyć je z innymi formami optymalizacji, warto sięgnąć po jej usługi. Wtedy też samemu będzie można skupić się na rozwoju swojego biznesu, jego warstwę marketingową powierzając profesjonalistom.