Audyt strony – koszt. Audyt strony internetowej decyduje się przeprowadzić coraz więcej firm – choć powody są różne, cel jest zawsze jeden, a mianowicie wychwycenie podstawowych błędów, które wpływają na spadek pozycji w wyszukiwarkach. Audyt stron www stanowi bardzo pomocne narzędzie, lecz z drugiej strony jest to usługa odpłatna. Ile dokładnie może nas kosztować badanie strony www?
Na czym polega audyt SEO?
Zanim odpowiemy na pytanie, ile kosztuje audyt SEO, zastanówmy się, na czym dokładnie polega ta usługa? Audyt SEO to nic innego, jak badanie, któremu podlega dana witryna. Ma ono na celu wychwycenie mocnych i słabych stron oraz przedstawienie ewentualnych propozycji naprawczych. Audyt SEO to szereg działań, które mają na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie, dlatego strona zajmuje niską pozycję w wyszukiwarce bądź dlaczego ruch na niej jest ograniczony? Kompleksowy audyt SEO skupia się na analizie treści, prezentowanych na stronie, grafiki oraz linków zewnętrznych. Nie sposób pominąć kwestii zabezpieczenia witryny oraz jej dopasowania do urządzeń mobilnych. Dla audytorów SEO istotne są także zachowania konkurencji, a więc analiza ruchów, podejmowanych przez podobne firmy. Wymienione czynności odnoszą się oczywiście do kompleksowego audytu, jednak zleceniodawca może zasugerować wykonanie jedynie niektórych, wybranych przez siebie zadań, na przykład analizę treści.
Od czego zależy koszt audytu SEO?
Każdy internauta zgodzi się ze stwierdzeniem, że strona internetowa stronie internetowej nierówna. Czym innym jest bowiem niewielkiego formatu witryna, promująca lokalny salon kosmetyczny, czym innym natomiast duży sklep internetowy, oferujący cały szereg różnego typu produktów. To właśnie między innymi od wielkości danej strony zależeć będzie koszt audytu SEO. Wycena sprowadza się w tym przypadku do oceny nakładu pracy, jaki trzeba włożyć, aby przeprowadzić kompleksową analizę. Koszt audytu strony zależy również od branży, w jakiej działa konkretna firma. Pod tym względem istotna jest bowiem analiza konkurencji – im bardziej konkurencyjna branża, tym więcej pracy trzeba poświęcić wykonaniu badania. Ważny jest też zakres, w jakim ma zostać przeprowadzony audyt SEO. Większe koszty generuje pełne badania, niż badanie cząstkowe. Z drugiej strony, to właśnie to pierwsze pozwala uzyskać pełną odpowiedź na nasze pytania. Zauważmy, że na wysokość ceny wpływa też to, kto przeprowadza audyt. Zazwyczaj wyższe koszty ponosimy, gdy zlecamy go profesjonalnej agencji marketingowej. Mniejsze opłaty pobierają natomiast freelancerzy, działający na własną rękę. Tutaj jednak zastanówmy się, czy freelancer rzeczywiście posiada odpowiednie kompetencje, aby przeprowadzić kompleksowe badanie.
Jaki jest koszt audytu SEO?
Koszt audytu strony zwykle wynosi nie mniej, niż 5000 zł. Mowa tutaj oczywiście o badaniu kompleksowym, które pozwoli odpowiedzieć na pytania, dotyczące spadku pozycji strony w wyszukiwarce czy ograniczonego zakresu ruchu na stronie. Pamiętajmy, że powyższa cena dotyczy głównie niewielkiego formatu witryn. Jeśli natomiast dysponujemy znacznie większą stroną bądź sklepem internetowym, za audyt strony będziemy musieli zapłacić nawet 10 000 zł. Oczywiście, może też zdarzyć się tak, że audytor zaproponuje nam wyższą cenę – wiele zależy tutaj od wymienionych wyżej czynników i od tego, z kim podejmujemy współpracę. Warto jednak mieć świadomość, że 10 000 zł nie jest dziś górną granicą, ponad którą się nie wychodzi. W rzeczywistości ceny są przeróżne. Jeśli zależy nam na analizie cząstkowej, to miejmy świadomość, że tego typu audyt zwykle nie kosztuje mniej, niż 1000 zł. W przypadku większych witryn zapłacimy za niego tyle, ile właściciele dużych stron internetowych płacą za pełny audyt SEO. Trudno więc jednoznacznie ocenić, jaki będzie koszt audytu strony w danym przypadku. Audytorzy podchodzą do każdego klienta w sposób indywidualny, proponując mu własną wycenę. Oczywiście, na stronach agencji reklamowych znajdziemy przykładowe widełki cenowe, lecz zazwyczaj są one bardzo szerokie.
Czy warto uwzględniać koszty audytu SEO w firmowych budżecie?
Większe firmy zwykle z wyprzedzeniem planują przeprowadzenie audytu SEO, zabezpieczając w budżecie reklamowych odpowiednie środki pieniężne. Nieco inaczej jest w przypadku mniejszych firm, które często w ogóle nie tworzą budżetów reklamowych. Tymczasem może okazać się, że audyt SEO będzie musiał zostać przeprowadzony, gdyż w trakcie trwania roku zauważymy znaczny spadek ruchu na naszej stronie bądź też straci ona dobrą pozycję w wyszukiwarkach. Oczywiście, zawsze warto zabezpieczyć środki na profesjonalny audyt SEO, bowiem im szybciej zlecimy jego przeprowadzenie, tym szybciej będziemy mogli wdrożyć działania naprawcze. Jeśli w danym roku okaże się, że audyt nie został przeprowadzony, pieniądze możemy przenieść na kolejny rok bądź wydatkować je w inny sposób. Zawsze jednak warto dysponować wolnymi środkami na reklamę, bowiem nie jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy dokładnie przeprowadzenie audytu SEO stanie się koniecznością.